اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر ایران در افغانستان:

استراتژی کار اقتصادی بر مبنای حفظ بازار باشد

خبرگزاری فارس: سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: باید در رقابت‌های تجاری و اقتصادی و در بازارهای هدف قبل از کسب سود به فکر کسب بازار بود و استراتژی کار بر مبنای حفظ بازار بنا شود.

استراتژی کار اقتصادی بر مبنای حفظ بازار باشد

محمدحسین ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: باید بتوانیم شرایط مطلوبی برای فعالیت تولیدکنندگان در حوزه افغانستان مهیا کنیم تا در راستای گسترش تعاملات اجتماعی بین دو کشور گام برداریم.

وی در ادامه افزود: آمارها نشان می‌دهد روند تعاملات ایران با افغانستان یک روند فزاینده داشته است و در بُعد تجارت خارجی با حذف کالاهای نفتی افغانستان در کنار 5 کشوری است که ایران محصولات خود را به آن صادر می‌کند.

ظهره‌وند گفت: به دلیل ناامنی‌های به وجود آمده و عدم اطمینان موجود سبب شده تا سرمایه‌گذاری در این کشور شکل نگیرد و فرار سرمایه از این کشور رو به افزایش باشد.

وی با تاکید بر اینکه افغانستان 90 درصد از کالاهای مورد نیاز خود را وارد می‌کند، بیان کرد: افغانستان تبدیل به یک کشور مصرف‌کننده شده است و این موضوع امنیت و ثبات این کشور را به خطر می‌اندازد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با تاکید بر اینکه این شرایط می‌تواند مشکلات فراوانی را برای کشور ما به وجود آورد، خاطرنشان کرد: هرچه قدر افغانستان پایدار و باثبات شود و امنیت در این کشور افزایش یابد موقعیت کشور ما به سبب موقعیت انحصاری ارتقاء پیدا می‌کند.

ظهره‌وند افزود: افغانستان باثبات و رو به رشد می‌تواند یک شریک و همکار استراتژیک خوبی برای کشور ما باشد و در مقطع زمانی که کشور ما قرار دارد کار تجاری و اقتصادی روی دیگر سکه دیپلماسی محسوب می‌شود.

وی گفت: اکثر کشورهای امروزی منفعت محور هستند و هدف خود را سود و تجارت می‌دانند اما در کشورهایی که هدف اصلی سیاست و دیپلماسی است نمی‌توان بین کار تجاری و کار اقتصادی تفاوت قائل شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان تصریح کرد: مسئله مهمی که ایران باید در عرصه تجاری و اقتصادی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد بحث بازار و محدودیتی است که روز به روز رشد فزاینده‌ای دارد و راه بازار در عرصه تجاری و اقتصادی تنگ‌تر می‌شود.

ظهره‌وند با اشاره به رکودی که در حال حاضر در غرب و اروپا رخ داده و روز به روز این جلوه‌ها عمیق‌تر می‌شود، ادامه داد: مقامات ارشد اروپایی نظیر آسمان فرانسه در حال سقوط است و پرتقال و اسپانیا و یونان نیز ناگریز به خروج از این حوزه می‌شوند.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود فرجام خوبی برای این اتحادیه‌ها در غرب وجود نداشته باشد و پیامدهای این خروج سه کشور بسیار سنگین خواهد بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بیان‌کرد: این اتفاقات در وضعیت کشور ما نیز بی‌تاثیر نخواهد بود و با برآوردهایی که انجام شده می‌توانیم تحولاتی در وضع حاضر داشته باشیم و با آمادگی و برنامه‌ریزی در عرصه‌های تجاری اقتصادی کشور پیشرو باشیم.

ظهره‌وند با تاکید بر اینکه باید به مناطق تجاری که پیش از این توجه نمی‌شد توجه ویژه شود، گفت: باید فرصت‌ها را بشناسیم و در راستای آنها گام برداریم، یکی از این فرصت‌ها دستیابی و دسترسی به بازارهای منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های اصلی در مناطقی است که دست نخورده مانده و کمتر کسی به آن توجه می‌کند و به سبب موقعیت ژئواستراتژیک کشور ما و دسترسی به این مناطق قادر خواهیم بود به وضعیت مطلوبی در راستای تجاری اقتصادی کشور برسیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهار کرد: باید در رقابت‌های تجاری و اقتصادی و در بازارهای هدف قبل از کسب سود به فکر کسب بازار بود و استراتژیک کار بر مبنای حفظ بازار بنا شود.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: به تولید داخلی باید در سطح بالایی نگریسته شود و حفظ بازار به معنای تداوم سرمایه‌گذاری در کشور به‌شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه باید به تداوم اشتغال نیز توجه ویژه‌ای شود، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در عرصه بازار و تجارت بقا داشته باشیم باید به تداوم سرمایه و حفظ بازار اندیشید و در راستای آن گام برداشت.

ظهره‌وند افزود: رقبا از ترفندهای مختلفی برای رقابت با ما استفاده می‌کنند و هزینه‌های بی‌شماری در این راستا صرف می‌کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: فضای بازار در افغانستان وضعیت مطلوبی دارد و باید از این فضا به طور مطلوبی استفاده شود.

وی بیان کرد: تعاملات فردی را در افغانستان باید کنار گذاشت و در راستای کارهای گروهی، نمایشگاه برگزار کنیم و اتاق‌های بازرگانی را فعال کنیم و از طریق آنها مشکلات را حل و از این طریق ارتباط را قطع نکنیم.

ظهره‌وند ادامه داد: آسیای میانه و کشورهای نوپا و نوظهور، ظرفیت بالایی در عرصه تجارت و اقتصاد دارند و در این راستا باید نگاهمان را به این مناطق معطوف کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اذعان کرد: باید روی کالاهایی متمرکز شویم که نیاز فوری به آن در جامعه دیده شود و رقبا به آن توجه نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه ذات انحصار فساد است، بیان کرد: تمام جنگ‌ها و ورشکستگی‌ها در جهان بر سر انحصار شکل گرفته، پس انحصار را در نظر نگیرید چرا که رقبا در این میان از شما قویتر عمل می‌کنند.

ظهره‌وند تصریح کرد: از نظر عمل‌گرایی و منفعت‌طلبی انحصار مشکل دارد اما اگر انحصار در عرضه را بتوانیم داشته باشیم می‌توانیم در این بازار برنده باشیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان افزود: سفارت ایران در افغانستان از تمام ایرانی‌های که وارد این کشور می‌شوند حمایت و صیانت می‌کند و این از وظایف مهم آنها محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید بر حسب استاندارد کالاها را وارد کنیم و جنس و کالای قلابی به مردم عرضه نکنید به سبب حمایت و پشتیبانی از کشورمان و آبروی آن باید گام برداریم.

ظهره‌وند افزود: باید اطمینان داشته باشید که با کالای خوب پول و سود بیشتری حاصل می‌شود و تسهیلات نیز از این طریق به شما تعلق می‌گیرد همچنین باید با این تفکر کار را شروع کنید که ما سود را در ضرر دیگران نمی‌بینیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهار کرد: اگر بخواهیم کار اقتصادی بلندمدت انجام دهیم سود را در فروش نبینیم بلکه در تهیه کردن و کار خوب ارائه دادن ببینیم.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول