اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان محیط زیست:

حفظ ذخایر ژنتیکی از وظایف اصلی محیط‌بانان است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حفظ ذخایر ژنتیکی کشور را از وظایف اصلی محیط‌بانان عنوان کرد.

حفظ ذخایر ژنتیکی از وظایف اصلی محیط‌بانان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمدجواد محمدی‌زاده ظهر امروز در جشنواره منطقه‌ای محیط زیست در آموزه‌های رضوی با عنوان «ضامن آهو» و گرامیداشت روز محیط‌بان، با اشاره به تنوع اقلیم و ظرفیت بالایی که در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: استفاده از این قابلیت در گردشگری و اقتصاد مغفول مانده است.

وی حفاظت و حراست از تنوع زیستی را تکلیف محیط‌بانان عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف اصلی حفاظت از ذخایر ژنتیکی است تا این گنجینه‌ها مانند فرش ایرانی از انحصار ما خارج نشود.

محمدی‌زاده ادامه داد: با وجود اینکه 85 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما این محصول به نام کشور اسپانیا در دنیا به فروش می‌رسد.

وی با ابراز تاسف از ثبت محصولات ایران به نام کشورهای دیگر گفت: اخیرا یکی از دانشگاه‌های فرانسه به یک دانشجوی دکترا در چهارمحال و بختیاری 10 هزار دلار برای تحقیق در زمینه گیاهان دارویی کمک کرده و سپس به قیمت 6 میلیون دلار آن را ثبت و تجاری‌سازی کرده است، در حالی که تمام ابعاد این تحقیق مربوط به کشور ما بوده است.

معاون رئیس جمهوری با تأکید بر جلوگیری از این وقایع از محیط‌بانان خواست که پا را از مقابله با صید غیرمجاز فراتر نهاده و حراست از ذخایر ژنتیکی و تحقیقات را نیز مدنظر قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های عمرانی مخرب مانند راهسازی، سدسازی و نفت تصریح کرد: دیگران با استفاده از غفلت محیط زیست کاربری‌ها را تغییر می‌دهند و به منابع طبیعی و زیستی تعرض می‌کنند که باید با ارائه اطلاعات صحیح و به موقع از این امر جلوگیری کرد.

محمدی‌زاده با تأکید بر نقش جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست گفت: زمان حصارکشی عرصه‌های طبیعی گذشته و اکنون باید از عشایر و ذینفعان برای حفاظت از عرصه‌ها استفاده کرد، چرا که زندگی مردم با طبیعت گره خورده و مردم بهترین حافظان طبیعت هستند.

وی اظهار کرد: در صورت تقویت حضور مدبرانه مردم در طبیعت، حفاظت از عرصه‌های طبیعی با مشارکت عمومی همراه خواهد بود.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول