اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده انتظامی گیلان:

سرمایه‌های اجتماعی موجب اقتدار نیروی انتظامی است

خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی گیلان با بیان اینکه نیروی انتظامی به دنبال اقتدار نرم است، گفت: اقتدار نیروی انتظامی با سرمایه‌های اجتمایع مفهوم پیدا می‌کند.

سرمایه‌های اجتماعی موجب اقتدار نیروی انتظامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ابراهیم قائد رحمتی صبح امروز در حاشیه مراسم صبحگاه مشترک در مرکز فرماندهی انتظامی استان در جمع خبرنگاران با تبریک هفته دفاع مقدس و فرا رسیدن هفته ناجا، آغاز دهه کرامت دفاع مقدس را یکی از حساس‌ترین و بارزترین برهه‌های حیات راستین این ملت دانست و اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس حفظ و حراست از مرزها، عزت و شرف ایران اسلامی مانند نگینی تابناک تا همیشه زمان بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و ... توانست معادلات جهانی معمول را بر هم زند و تحلیل‌های مادی دنیا پرستان را نقش بر آب کند، افزود: این حادثه بزرگ بدون تردید در یاد ملت ایران می‌ماند و غرور و سرافرازی و حماسه آفرینی را در نسل‌های بعد برجای می‌گذارد.

این مسئول با اشاره به اهمیت برقراری امنیت در جامعه افزود: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند اگر در جامعه‌ای امنیت وجود نداشته باشد، هیچ کار سازمان یافته‌ای برای پیشرفت و ارتقای آن کشور تضمین نمی‌شود، بنابراین امنیت یک نعمت بی‌بدیل است که در تمام ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، قضایی و... از نیازهای اصلی فرد در جامعه محسوب می‌شود و ایجاد گسترش آن نیز وظیفه آحاد ملت، حکومت‌ها و دولت‌هاست.

فرمانده نیروی انتظامی گیلان امنیت را یکی از نیازهای ضروری بشر دانست و گفت: امنیت نه تنها عامل مهمی برای رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی،علمی و اقتصادی بوده، بلکه امنیت یک کار اجتماعی و فرهنگی است.

وی پلیس را در خدمت جامعه و در کنار مردم اعلام کرد و یادآور شد: پلیس بار سنگین برقراری نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی را بر عهده دارد زیرا در صورت برقراری نظم و امنیت در جامعه می‌توان به رشد و تعالی در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و علمی رسید.

قائد رحمتی نیروی انتظامی را پاسدار مقررات و ضوابطی که ضامن نظم و امنیت جامعه است، دانست و تصریح کرد: پلیس در برخورد با متخلفان و مجرمان مردم را پشتیبان خود می‌داند و در ارزیابی عملکردها و سنجش آخرین اقدام‌ها به اصلاح روش‌ها و بهینه‌سازی سیستم عملکرد اجتماعی می‌پردازد.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته ناجا در گیلان خاطرنشان کرد: امسال شعار هفته ناجا «سرمایه اجتماعی اساس اقتدار ما» اعلام شده و برنامه‌ها نیز در همین راستا برگزار می‌شود.

فرمانده انتظامی گیلان سرمایه اجتماعی را یکی از مفاهیم نوظهور و دارای ابعاد و لایه‌های متعدد در علوم اجتماعی خواند و تصریح کرد: این امر موجب ترویج همکاری بین افراد جامعه و فهم دقیق از حیات اجتماعی، افکار عمومی، ثبات سیاسی، امنیت ملی و رعایت حقوق شهروندی می‌‌شود.

وی سرمایه اجتماعی را بر سه عنصر ارتباط، اعتماد و مشارکت خواند و متذکر شد: پیوستگی حلقه ارتباطی بین پلیس، مردم، سازمان‌ها و دولت موجب افزایش اقتدار مبتنی بر مشروعیت می‌شود.

قائد رحمتی پذیرش این مشروعیت را در جلب اعتماد عمومی به پلیس و در نتیجه افزایش احساس امنیت در بین شهروندان موثر دانست.

وی سرمایه اجتماعی را عاملی در افزایش همبستگی ملی و عبور از بحران‌های اجتماعی، کاهش هزینه‌های امنیتی و انتظامی ، احترام به قوانین، مشارکت و همکاری مردم با پلیس و سرآغاز قانون‌گرایی در جامعه نامید.

رئیس پلیس گیلان تامین نظم و امنیت برای ناجا را بسیار مهم و حیاتی خواند از این رو نیروی انتظامی به دنبال اقتدار نرم بوده و اقتدار نرم همان رضایت مردم از عملکرد نیروی انتظامی است.

وی با بیان اینکه اقتدار نیروی انتظامی با سرمایه‌های اجتماعی مفهوم پیدا می‌کند، ابراز کرد: این رابطه متقابل دارد یعنی اگر نیروی انسانی با تفکر اجتماعی همراه با قدرت جامعه شناختی و روان شناختی و برقراری ارتباط با مردم باشد موجب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود.

به گفته قائد رحمتی دستیابی به موقعیت محکم و تضمین شده امنیت و نظم اجتماعی جز در سایه به روز شدن و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین دانش و فناوری‌ها میسر نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز حوزه جرایم از جرایم سنتی و ساده گذشته به جرایم تکنیکی روی آورده است، یادآور شد: کنترل مقتدرانه پلیس در عناصر امنیت اجتماعی، کنترل ترافیک و نظم شهری و امنیت مرزها و حفظ منابع ملی نیازمند استفاده حداکثری از سرمایه اجتماعی، فناوری روز، دانش پیشرفته و ابزارهای مرتبط است.

این مسئول ارشد در فرماندهی انتظامی گیلان با تصریح بر اینکه در دنیای امروز سرعت شتابان تغییر در عرصه‌های مختلف جامعه و پیچیدگی و گستردگی تحولات اجتماعی شرایطی را فراهم کرده تا مطالبات مردم در تامین نظم و امنیت افزایش یابد، اذعان کرد: هفته ناجا فرصت مغتنمی است تا ضمن قدردانی از کارکنان ناجا و خانواده‌های آنها که برای تامین نظم و امنیت و آرامش تلاش و جدیت دارند، برنامه‌های مختلفی که بر اساس تدابیر ابلاغی فرماندهی ناجا و ستاد برگزاری هفته ناجا سازماندهی شده است به مرحله اجرا درآید.

وی حضور در مدارس و مساجد، اهدای خون، بازدید دانش‌آموزان، برپایی نمایشگاه، ارائه مشاوره حقوقی و قضایی، برگزاری مانور شهری، جشنواره نقاشی و... را از جمله برنامه‌های امروز فرماندهی انتظامی گیلان عنوان کرد.

به گزارش فارس، در مراسم مذکور عملیات انتظامی و دفاع شخصی به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام/غ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول