اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل استاندارد خوزستان:

300 استاندارد ملی در خوزستان تدوین می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان از تدوین 300 استاندارد ملی در استان تا پایان امسال خبر داد.

300 استاندارد ملی در خوزستان تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز رضا دهدشتی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی استاندارد اظهار داشت: در ارزیابی و تعیین استاندارد کالا‌ها یا خدمات، حداقل شاخص‌های کیفیت در نظر گرفته می‌شوند که باید این استاندارد‌ها متناسب با سطح توقعات و انتظارات عمومی مردم جامعه باشد.

دهدشتی‌زاده خوزستان را استان بر‌تر کشور در تدوین استانداردهای ملی عنوان کرد و گفت: امسال تدوین 300 استاندارد ملی را در برنامه داشتیم که بالا‌ترین رقم در کشور بود به همین دلیل به عنوان استان بر‌تر درکشور شناخته شدیم.

وی توضیح داد: از این 300 استاندارد 33 مورد تصویب نهایی شده، 63 مورد دیگر نیز آماده برگزاری کمیته ملی و در انتظار تصویب نهایی و بقیه در دست اقدام هستند که تا پایان سال نهایی می‌شوند.

* 643 بازرسی از آسانسور‌ها

مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان با اشاره به کنترل کیفیت و استانداردهای آسانسور‌ها توسط این اداره کل اظهار داشت: با توجه به اهمیت برخورداری آسانسور‌ها از شاخص‌های کیفی، امسال پس از انجام 643 مورد بازرسی از این دستگاه‌ها، برای 341 دستگاه گواهی انطباق با استاندارد صادر کردیم.

دهدشتی‌زاده از شهروندان خواست با دقت در این مبحث هرگونه مشکلی در زمینه نوع موتور، سیم کابلی، پاراشوت‌ها، ترمزهای اضطراری، سیم بوکسل‌ها و برق اضطراری، تنظیم کننده تعادل آسانسور و دیگر موارد را جهت انجام بازرسی به اداره استاندارد یا با تلفن 1517 گزارش کنند.

* 88 آزمایشگاه تخصصی

این مقام مسئول در اداره استاندارد خوزستان اظهار داشت: 88 آزمایشگاه تخصصی همکار با استاندارد، 985 فرآورده تولیدی را در استان کنترل می‌کنند که از این تعداد 27 آزمایشگاه مرتبط با اداره کل استاندارد استان هستند که 400 فرآورده را آزمایش می‌کنند و 61 آزمایشگاه همکار از بخش خصوصی نیز 585 فرآورده را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه پنج آزمایشگاه از این تعداد دارای گواهینامه بین المللی کنترل کیفیت هستند اضافه کرد: استان خوزستان با توجه به توان بالای تخصصی که در این زمینه دارد حدود سه چهارم کالاهای مورد آزمایش در کشور را پوشش می‌دهد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان اضافه کرد: هم اکنون درسطح استان 236 واحد تولیدی تحت نظارت ما هستند که برای 385 فرآورده خود، موفق به اخذ نشان استاندارد شده‌اند.

وی با اشاره به کنترل کیفی واردات و صادرات توسط استاندارد گفت: در بحث واردات کنترل کیفی در دو مرحله قبل از ثبت سفارش و بعد از آن صورت می‌گیرد که در شش ماهه اول امسال 44 مورد کالای وارداتی فاقد استانداردهای لازم شناسایی و به کشور مبدا بازگردانده شد.

دهدشتی‌زاده افزود: در همین مدت از 10 هزار نمونه اخذ شده 5 هزار و827 محموله گواهی انطباق اخذ شد.

وی ادامه داد: در شهریور ماه سال جاری 20 مورد بازدید، بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای صنفی طلا توسط کار‌شناسان این اداره کل در سطح استان به عمل آمده است که طی آن 584 گرم و 750 سوت طلای قاچاق خارجی و 543 گرم و 420 سوت طلای فاقد کد شناسایی استاندارد شناسایی و توقیف شد.

دهدشتی‌زاده افزود: با وجود هشدار‌ها و تذکرات این اداره کل برای پیشگیری از قاچاق طلای خارجی به واحدهای صنفی، هنوز عده زیادی از واحدهای طلافروش به فروش طلای قاچاق مبادرت می‌ورزند.

مدیرکل استاندارد خوزستان همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در مبحث استاندارد گفت: حاصل عملکرد واحد حقوقی این اداره کل در شش ماه گذشته 94 مورد تذکر، 45 اخطار، چهار مورد تعلیق پروانه، 39 مورد ابطال پروانه و 60 مورد اعلام جرم به دادگاه بوده است.

وی با اشاره به هفته استاندارد گفت: روزهای این هفته به ترتیب از 17 مهرماه به نام‌های کودک و ایمنی، استاندارد و خدمات، استاندارد و محیط زیست، استاندارد و کاهش بلایای طبیعی، استاندارد و اقتصاد مقاومتی، استاندارد، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی و روز ضایعات کمتر، نتایج بهتر، افزایش کارایی با استاندارد‌ها نام‌گذاری شده‌اند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول