اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در استان همدان

صدور 80 پروانه استاندارد در دستور کار قرار گرفت

خبرگزاری فارس: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی همدان گفت: برای نخستین بار در استان همدان، صدور 80 پروانه استاندارد در دستور کار قرار گرفت.

صدور 80 پروانه استاندارد در دستور کار قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان فرهاد تیموری یکشنبه‌ شب در نشستی با اصحاب رسانه اظهار کرد: تمام ایام سال مرتبط با استاندارد است، با این حال 17 تا 23 مهرماه هر سال با عنوان هفته استاندارد نامگذاری شده است.

وی افزود: 17 مهرماه، نخستین روز هفته استاندارد با عنوان «استاندارد، کودک و ایمنی» نام‌گذاری شده است، چرا که کودکان به عنوان نسل آینده در زمینه رفع نیازهای جامعه نیازمند امکاناتی استاندارد برای رشد در فضایی ایمن و سالم هستند.

مدیرکل استاندارد همدان خاطرنشان کرد: بخش مهم مسائل اقتصادی کشور در حیطه خدمات نهفته است و اگر قرار است در افق 1404 رتبه نخست علمی جهان را از آن خود کرده و خدمات فنی و مهندسی استاندارد شده و مطابق با معیارهای جهان را صادر کنیم باید تلاش شود تا با کم‌ترین هزینه‌ها بیشترین درآمدها را کسب کنیم.

وی بیان کرد: از آنجا که بسیاری از تولیدات داخلی در بخش خدمات دچار صدمه می‌شوند، با ارائه خدمات پس از فروش مناسب می‌توان تولیدات ملی را حمایت و در مسیر رشد و بالندگی حرکت کرد.

تیموری ادامه داد: بخش مهمی از استاندارد ملی و جهانی اختصاص به محیط زیست دارد و امروزه در هیچ نقطه‌ای از جهان به این موضوع بی‌توجهی نمی‌شود تا جایی که ایزو 14001 اختصاص به استانداردهای زیست‌محیطی دارد.

وی سپس با اشاره به زلزله‌خیز بودن ایران تصریح کرد: طبق برآورد انجام شده در استاندارد مصالح ساختمانی و استحکام ابنیه و ساختمان‌ها، عمر مفید ساختمان در ایران 25 سال عنوان شده در حالی که میانگین عمر ساختمان در کشورهای پیشرفته بین 80 تا 100 سال است.

مدیرکل استاندارد همدان اذعان کرد: طبق برآورد سازمان استاندارد با توجه به هزینه‌های بالای ساختمان‌سازی در کشور، اگر بتوانیم تنها یک روز به عمر مفید ساختمان‌های کشور اضافه کنیم روزانه 500 میلیون تومان صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود: در شرایط بحران اقتصادی جهان و تحریم‌های ناجوانمردانه اقتصادی علیه کشورمان اگر می‌خواهیم به تولیدات داخلی اکتفا کرده و اقتصاد مقاومتی را محقق کنیم باید استاندارد و استانداردسازی را در اقتصاد مقاومتی مورد توجه ویژه قرار دهیم.

تیموری خاطرنشان کرد: تولیدی که در کشور متأثر از قانون استاندارد نباشد، نباید نام تولید ملی کشور مسلمان ایران را به خود بگیرد و بیشترین خسارت وارد شده در اقتصاد کشور در مقوله کار کردن غیر بهره‌ورانه قرار دارد که باید تلاش شود با کاهش ضایعات بیشترین تولیدات استاندارد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با مشارکت صدا و سیما در نخستین روز از هفته استاندارد «برنامه‌ کودک» از صدا و سیمای مرکز همدان پخش می‌شود و با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت کرده و در طی جشنواره محصولات ترویجی خود اعم از کالا و کتاب را در میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌کنیم.

مدیرکل استاندارد همدان ادامه داد: در طی این هفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به همدان سفر می‌کند و در طی مراسمی با حضور ایشان 10 واحد برتر کیفی سال معرفی و شورای استاندارد استان نیز برگزار می‌شود و نمایندگان مجلس نیز طی جلسه‌ای با رئیس سازمان ملی استاندارد ایران موضوعات مرتبط با استاندارد، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند.

وی تأکید کرد: در تاریخ 21 مهرماه هیئت دوچرخه‌سواری همدان مسابقه‌ای را در چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در دو بخش دوچرخه‌های کورسی و کوهستان برگزار می‌کند.

تیموری افزود: این مسابقه از ساعت 9 صبح در میدان پژوهش با طی کردن مسیرهای حداقل یک کیلومتر برای نونهالان و حداکثر 20 کیلومتر برای بزرگسالان فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار صدور 80 پروانه استاندارد در دستور کار قرار دارد و تاکنون 40 پروانه استاندارد برای واحدهای تولیدی صادر شده است.

مدیرکل استاندارد همدان اظهار کرد: همچنین برای نخستین بار در تاریخ استان پایه‌گذار و تدوین‌گر 50 استاندارد نمونه ملی هستیم که مراحل کارشناسی آن در حال انجام است و تا پایان سال اعلام می‌شود.

وی در مورد بازرسی‌های کمی انجام شده از بازارهای شهرستان‌های همدان، ملایر و بهار تصریح کرد: از یک هزار و 730 نمونه بازرسی شده در همدان 19 نمونه، از 753 محصول بازرسی شده در بازار شهرستان ملایر 21 نمونه و همچنین از 284 محصول بازرسی شده در بازار شهرستان بهار 22 نمونه دارای عدم انطباق کمیتی شناسایی شدند.

تیموری ادامه داد: همچنین به منظور بررسی کیفی آب آشامیدنی 362 نمونه‌ آب، از 27 استان به اداره کل استاندارد تهران ارسال شد که در این میان آزمایشات سنجش فیزیکی و شیمیایی فلزات موجود در آب به دلیل دارا بودن تجهیزات به روز، بررسی کیفیت آب به همدان واگذار شد.

وی در پایان گفت: موارد مشاهده شده در مورد عدم انطباق آب آشامیدنی با استانداردهای لازم، به صورت محرمانه به رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد که امید می‌رود در ارتقای آب شرب کشور تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول