اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت و تجارت‌ کرمان خبر داد

87 درصد صادرات کرمان در بخش کشاورزی

خبرگزاری فارس: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: از مجموع کالاهایی که در هشت ماه امسال از گمرکات استان کرمان به خارج از کشور صادر شده، حدود 78 درصد مربوط به بخش کشاورزی است.

87 درصد صادرات کرمان در بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد عابدی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: استان کرمان از لحاظ صادرات محصولات غیرنفتی و پتروشیمی رتبه چهارم و با احتساب‌ مواد نفتی و پتروشیمی رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در هشت ماه نخست سال جاری از گمرکات استان کرمان 486 هزار تن کالا به ارزش‌ 698 میلیون دلار به کشورهای خارجی صادر شده و در هشت ماه نخست سال قبل حدود 105 هزار تن صادرات کالا به ارزش 488 میلیون دلار، که از لحاظ وزنی 36 درصد افزایش و از لحاظ ارزشی پنج درصد رشد را نشان می‌دهد.

عابدی‌نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای‌ مربوط به استان کرمان از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود، ابراز داشت: در سال گذشته حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار کالا در استان کرمان تولید شده که از گمرکات سایر استان‌ها‌ به خارج از کشور صادر شده و این ظرفیت بالای استان کرمان در زمینه صادرات را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات فعالان بخش اقتصادی و صادرکننده، ثابت نگه د‌اشتن نرخ ارز بود و در شرایط فعلی با توجه به اتفاقاتی که در بخش اقتصادی کشور‌ شاهد هستیم، ارزش پول خارجی نسبت به ریال ‌تصاعد زیادی داشته است.  

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به کاهش ارزش ریالی در مقابل دیگر ارزهای خارجی‌ گفت: کاهش نرخ ارزش‌ ریالی در مقایسه با ارزهای خارجی‌ یک تیغ دو لبه است و برای صادر‌کنندگان و فعالان اقتصادی در این بخش یک فرصت محسوب می‌شود.

عابدی‌نژاد افزود: بحث دوم این مسئله این است هر وقت کشوری نرخ پولش برابر‌ با ارز خارجی دچار تغییر شود، ما شاهد تاثیر‌پذیری نامناسبی هستیم، برای بخش‌هایی که حقوق و مزایای ثابتی مانند کارمندان، کارگران ... دارند، تورم زیادی ایجاد می‌شود و برای این افراد مشکل‌ساز و سیاست‌های حمایتی دولت با استفاده از مکانیزم‌های جلوگیریی از این آثار، منفی است.

وی بیان داشت: ما در حال حاضر درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم، بلوک‌های اقتصادی دنیا در واقع نسبت به رفتار اقتصادی که ما از خودمان نشان می‌دهیم، واکنش نشان داده و ما را تحت فشار و محدودیت قرار می‌دهند و بانک‌ها ما را تحریم کرده‌اند و این امر از ابتدای پیروزی انقلاب آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تا به حال هر وقت دشمنان کشور ما را تحت فشار و تحریم قرار داده‌اند، ما توانسته‌ایم این تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و دستاوردهای جدیدی در زمینه‌های مختلف کسب کنیم.

‌عابدی‌نژاد افزود: کالاهایی که در هشت ماه سال جاری از گمرکات استان کرمان به خارج از کشور صادر شده، حدود 78 درصد مربوط به بخش کشاورزی؛ شامل پسته و مغز پسته با درآمد 516 میلیون دلار، خرما حدود 21 میلیون دلار و سایر محصولات کشاورزی 6 میلیون دلار و در بخش صنعت، معدن و صنایع دستی، 154 میلیون دلار که 22 درصد است و در بخش معدن 4.5 درصد کل صادرات استان کرمان بوده است.

انتهای پیام/80018/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول