اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تأکید کرد

ضرورت توجه به مشکلات همدان در بخش محیط زیست طبیعی

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بر ضرورت توجه به مشکلات استان در بخش محیط زیست طبیعی تأکید کرد.

ضرورت توجه به مشکلات همدان در بخش محیط زیست طبیعی

قربانعلی محمدپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: محدود شدن زیستگاه‌ها در اثر توسعه بی‌رویه، تخریب اراضی و منابع زیست‌محیطی با توجه به توسعه بی‌رویه، استقرار نامناسب فعالیت‌های اقتصادی در عرصه طبیعی بدون در نظر گرفتن توان اکولوژیکی و ظرفیت محیط از جمله مشکلات استان همدان در بخش محیط زیست طبیعی است.

وی افزود: از دیگر مشکلات استان در این زمینه می‌توان به ناهماهنگی در بخش مراتع و دام و عدم تعادل این دو بخش در عرصه‌های طبیعی، فقدان طرح جامع گردشگری با توجه به محوریت قرار گرفتن گردشگری در برنامه‌ریزی استان اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به تغییر سریع کاربری اراضی که گاهی بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی در اثر شتابزدگی‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: گسترش نگرش‌بخشی طی سال‌های اخیر و عدم وجود استراتژی توسعه مبتنی بر دیدگاه‌های زیست‌محیطی از دیگر مشکلاتی است که باید در نظر گرفته شود.

به گفته وی افت سریع آب‌های تحت‌الارضی و محدودیت منابع آب در دشت‌ها از قبیل دشت ویان، دشت اسدآباد، بهار و قهاوند و وجود فعالیت‌های ناسازگار در مناطق تحت مدیریت و محدودیت زیستگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

محمدپور با اشاره به خشکسالی‌های فصلی در اثر تغییرات ناگهانی اقلیم به ویژه کم شدن آب تالاب‌ها و رودخانه‌ها و زیستگاه‌های آبی و در نهایت زیستگاه‌ها و وحوش ابراز داشت: کاهش سریع جمعیت گونه‌های جانوری و گیاهی به ویژه گونه‌های نادر در اثر شکار غیر مجاز و بی‌رویه و توسعه و محدود شدن زیستگاه‌ها به ویژه زیستگاه میش مرغ در دشت اسدآباد و جیحون‌آباد که قبلاً زیستگاه آهو بوده، اما اکنون از بین رفته‌اند و گونه‌های قزل‌آلا در رودخانه گاماسیاب از دیگر مشکلات ما در این زمینه است.

وی با اشاره به استفاده بی‌رویه و مفرط از سموم کشاورزی و کود شیمیایی و آلودگی آب و خاک و منابع زیست‌محیطی عنوان کرد: توسعه، واگذاری و بهره‌برداری بی‌رویه از معادن و ذخایر معدنی و عدم احیای معادن پس از بهره‌برداری، ناکافی بودن سطح دانش و آگاهی زیست‌محیطی عموم از دیگر موارد بخش محیط زیست‌طبیعی هستند که می‌توان نام‌ برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: اقدامات عاجل و شتابزده در راستای توسعه صنعت و عمران استان بدون رعایت ملاحظات زیست‌محیطی و عدم تهیه گزارشات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و گسترش نگرش‌بخشی طی سال‌های اخیر و عدم وجود استراتژی مشخص توسعه مبتنی بر دیدگاه‌ها و بینش زیست‌محیطی از مشکلات محیط زیست طبیعی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: نارسایی تشکیلات، کمبود اعتبارات، عدم جوابگوی نیروی پرسنلی و تجهیزاتی بخش محیط زیست با توجه به انتظارات جامعه و کمبود نیروی انسانی متخصص و منابع محیط زیست طبیعی، نامشخص بودن و ناکافی بودن استانداردهای زیست محیطی با توجه به شرایط منطقه و فقدان قوانین و مقررات به خصوص در بخش خاک از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.

محمدپور به توسعه بی‌رویه شهرها و متأثر شدن باغات و اراضی کشاورزی حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی به ویژه در امور زیربناها نظیر پروژه‌های راهسازی، خطوط انتقال گاز، برق و آب و نامشخص بودن حدود و مقررات و ضوابط در نحوه برخورد با معادنی که مستقر در مناطق تحت مدیریت هستند از دیگر مشکلات محیط زیست طبیعی استان محسوب می‌شوند.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: فقدان پروژه‌های مشمول ارزیابی محیط زیست طبیعی در الگوی ارزیابی مصوب، عدم استفاده بهینه از منابع طبیعی به ویژه آب و منابع سوختی، کمبود اطلاعات و عدم شناخت کامل از وضعیت محیط زیست طبیعی(زیست بوم‌ها) و عدم وجود بانک اطلاعات زیست‌محیطی در بخش محیط طبیعی نیز در حوزه محیط زیست طبیعی نیز حائز اهمیت هستند.

انتهای پیام/89006/ر30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول