اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سرمای بی‌سابقه خوزستان

سرما به استخوان رسید/ قندیل خسارت روی محصولات کشاورزی

خبرگزاری فارس: سرما در روزهای گذشته در شهرهای شمالی خوزستان به شدت افزایش یافته به نحوی که احتمال وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

سرما به استخوان رسید/ قندیل خسارت روی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، سرمای شدید در روزهای گذشته باعث شده است تا بسیاری از کشاورزان برای نگهداری محصولات خود در شهرهای شمالی خوزستان به ویژه شوشتر، گتوند و مسجدسلیمان با مشکل مواجه شوند.

بر اساس این گزارش، سرمای شدید و بی‌سابقه به حدی برای مردم مشکل آفرید که در روزهای منتهی به 28 صفر بسیاری از مراسم‌های عزاداری نیز تحت‌الشعاع این شرایط جوی قرار گرفت.

بر این اساس، شهرهای شمالی خوزستان با کاهش 10 تا13 درجه‌ای دما نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند و این خود باعث بروز مشکلات در اینباره شده است.

*خسارت احتمالی بررسی می‌شود

رئیس اداره جهاد کشاورزی شوشتر در این باره می‌گوید: خسارت احتمالی به محصولات کشاورزی در حال بررسی است و به محض مشخص شدن میزان دقیق این خسارت‌ها اعلام می‌شود.

نادر پوررکنی با اشاره به اینکه مراکز خدمات کشاورزی در حال بررسی میزان خسارت هستند، تاکید کرد: در این باره تیم‌های بررسی کننده و کارشناسان به مراکز اعزام شده‌اند و منتظر ارسال گزارش این کارشناسان هستیم.

وی تاکید کرد: دمای هوای زیر صفر می‌تواند به محصولات کشاورزی خسارت وارد کند و به احتمال زیاد خسارت در شوشتر و در مراکز خدمات گزارش خواهد شد.

*کشاورزان محصولات خود را آبیاری نکنند

یک کارشناس زراعت و کشاورزی در این باره می‌گوید: کشاورزان زمانی که درجه هوا به دو درجه سانتیگراد می‌رسد نباید محصولات کشاورزی خود را آبیاری کنند.

محمدنبی‌ زاده‌فولاد می‌افزاید: آبیاری محصولات کشاورزی باعث می‌شود تا مزارع در کاهش شدید دما دچار یخ‌زدگی شوند و این امر خسارت را به مزارع افزایش می‌دهد و باید در این باره به کشاورزان هشدار داد.

وی تاکید می‌کند: دو نوع یخبندان در کشاورزی شناسایی شده است که یکی انتقالی و دیگری تشعشعی است که هر دو به محصولات کشاورزی خسارت جدی وارد می‌کند.

زاده‌فولاد می‌افزاید: باید از روش‌های جدید برای جلوگیری از افزایش خسارت‌های ناشی از یخ‌زدگی در صنعت کشاورزی استفاده کنیم و در این باره باید کوشید تا کشاورزان به علم روز در این باره مجهز شوند.

این کارشناس زراعت در این باره می‌گوید: باید ارتباط میان کشاورزی و هواشناسی بسیار دقیق باشد و در این باره باید در راستای اطلاع‌رسانی از جبهه‌های سرما به کشاورزان تلاش کنیم.

*این بار یخبندان بلای جان کشاورزان شد

هر ساله عدم بارش باران و خشکسالی موجبات وارد شدن خسارت جدی به کشاورزان می‌شد ولی در سال‌جاری که کشاورزان با بارش خوبی مواجه بوده‌اند یخبندان بلای جان محصولات کشاورزی آنها شده است.

یک کشاورزی دزفولی در این باره می‌افزاید: سرمای شدید باعث یخ زدن شاخ و برگ درختان مرکبات شده است و به این دلیل خسارت به محصولات و باغات قطعی است.

محمدرضا جوان‌زاده می‌گوید: باید آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه شود تا بتوانیم در زمان بروز مشکلاتی مانند سرما چگونه با عوارض مخرب آن مقابله کنیم.

وجود پدیده‌های طبیعی در صنعت کشاورزی امری عادی است ولی باید برای کاهش خسارت وارده از سوی این پدیده‌ها تلاش کنیم و در این باره گام برداریم و تنها روش در این باره افزایش سطح آموزه‌های کشاورزان است تا این خسارت‌ها را به حداقل کاهش دهد و سود حاصله را در این باره افزایش دهد.

********************

گزارش: مجتبی نارنج‌پور

*******************

انتهای پیام/72006/ع30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول