اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر افغانستان در تهران مطرح کرد

نظر «محمدنجار» در مورد دانشجویان افغان / سرمایه‌گذاران افغانی علاقه زیادی به ایران دارند

خبرگزاری فارس: سفیر افغانستان در تهران گفت: در دیداری که با وزیر کشور ایران داشتم، وی تأکید کرد که دانشجویان افغانی حتی در «مناطق ممنوعه حضور اتباع خارجی»نیز می‌توانند به تحصیلات خود ادامه دهند.

نظر «محمدنجار» در مورد دانشجویان افغان / سرمایه‌گذاران افغانی علاقه زیادی به ایران دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، احمد نصیر نور سه‌شنبه‌شب در دیدار با استاندار هرمزگان با بیان اینکه حجم تبادلات غیر نفتی ایران و افغانستان در سال به سه میلیارد دلار می‌رسد، اظهار داشت: این رقم منهای ارقام مربوط به مواد نفتی است که برابر با 2 میلیون دلار در سال است.

وی با اشاره به سفر اخیر هیئت تجاری افغانستان به تهران که رئیس بانک مرکزی این کشور نیز در آن حضور داشته است، ادامه داد: در پی بروز چندین دهه جنگ و ناآرامی در افغانستان، سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران این کشور نیز همانند بخش قابل توجهی از اتباع آن آواره شده‌اند، به نحوی که امروز تعداد سرمایه‌گذاران افغانی حاضر در کشوری همانند امارات قابل توجه است که در صورت فراهم شدن شرایط در ایران، علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری و حضور در کشور همسایه افغانستان دارند و این کشور را در امر سرمایه‌گذاری ارجح‌تر از سایر کشورها می‌دانند.

سفیر افغانستان در تهران در ادامه از «توجهات و مساعدت‌های» ایران به مهاجران افغانی حاضر در ایران طی سه دهه اخیر تقدیر و خاطرنشان کرد: دولت و ملت ایران در سال‌های اخیر حمایت‌های خوب و همه جانبه‌ای را از مهاجران داشته‌اند.

نصیر نور در ادامه با اشاره به حمله شوروی به افغانستان در دهه‌های گذشته اضافه کرد: ریشه تمامی مشکلات کنونی افغانستان به جنگ با شوروی برمی‌گردد.

به گفته وی، حمله شوروی به افغانستان در واقع آغاز طرحی بزرگ برای تغییر نقشه منطقه به نفع این کشور کمونیستی بود که با مقاومت ملت افغانستان خنثی شد و همه دیدند نه تنها این کشور نتوانست، نقشه افغانستان و منطقه را تغییر دهد، بلکه نقشه خودش تغییر کرد و از هم پاشید.

سفیر افغانستان افزود: اگر مردم افغانستان آواره نمی‌شدند (آوارگی متأثر از مقاومت و جنگ در برابر ارتش شوروی) بی‌گمان در حال حاضر نقشه کشورهای منطقه به حال کنونی نبود و شوروی نیز تنها به افغانستان اکتفا نمی‌کرد و به سراغ دیگر کشورها نیز می‌آمد.

نصیر نور با بیان اینکه وضعیت کنونی افغانستان نشانه‌های خوبی از آینده روشن است، اظهار امیدواری کرد: روند بازگشت مهاجران این کشور که اکنون حال و هوای ایرانی گرفته‌اند با سرعت بیشتری تداوم یابد.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر تعداد 500 شرکت ایرانی در افغانستان به ثبت رسیده و در حال فعالیت است.

این سفیر متذکر شد: زمینه کار برای شرکت‌های ایرانی در تمامی زمینه‌ها فراهم و مهیاست و دولت افغانستان نگاهی ویژه به شرکت‌های ایرانی دارد.

وی گفت: با توجه به مسائل پیش آمده برای ایران در حوزه بانکی و ارزی، وجود تجارت سنتی در بین دو مرز که حجم آن نیز بسیار قابل توجه است، می‌تواند به عنوان ظرفیتی مهم و اساسی برای تبادل کالا و سایر اقلام مورد توجه قرار گیرد.

نصیر نور همچنین در ادامه با اشاره به طرح «مناطق ممنوعه حضور اتباع خارجی» از استاندار هرمزگان خواست به درخواست دختر دانشجویی افغان که در دانشگاه پیام نور این استان به تحصیل مشغول است مبنی بر «دادن مهلتی چهار ماهه برای اتمام تحصیل» وی موافقت کرد.

سفیر افغانستان در ایران، همچنین مدعی شد در دیداری که با وزیر کشور ایران داشته است، محمد نجار تأکید کرده است که مناطق ممنوعه حضور اتباع خارجی، شامل دانشجویان تبعه این کشور نمی‌شود و دانشجویان افغانی حتی در مناطق ممنوعه نیز می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

انتهای پیام/88001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول