اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با فارس:

چشم‌انداز روشنی برای فرهنگ و هنر استان ترسیم نشده است

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: چشم‌انداز روشنی برای عرصه فرهنگ و هنر این استان ترسیم نشده و این مسئله به جزیره‌ای عمل کردن متولیان این امر در استان مربوط می‎شود.

چشم‌انداز روشنی برای فرهنگ و هنر استان ترسیم نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، عوامل مختلف مانند اقلیم و آب و هوا، فرهنگ و مذهب، اقتصاد و معیشت نقش موثری در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن هر قوم و طایفه و شهر و روستا دارد که تفاوت‌های موجود در زبان و گویش، معماری، پوشاک، اعتقادات و باورها و آداب و رسوم زاییده آن عوامل است.

در گستره ایران زمین فرهنگ‌ها و تمدن‌های فراوانی طی هزاره‌ها و قرون متمادی شکل گرفته است. در مسیر حوادث و در تماس و تاثیر متقابل با سایر فرهنگ‌ها، اقوام و طوایف با حفظ فرهنگ محلی و قومی خود در شکل‌گیری فرهنگ ملی و استواری تمدن ایرانی همگان سهیم و نقش موثر خود را ایفا نموده‌اند.

قومیت، زبان و گویش، دین و مذهب و فرهنگ در ایران از دیرباز متنوع و مختلف بوده ولی اتحاد و یک‌پارچگی همدلی و همفکری در ساختن یکی از بزرگترین گاهواره‌های تمدن بشری که همانا کشور ایران نام دارد توسط همین تنوعات شکل گرفته است.

استان چهارمحال و بختیاری با تنوع فرهنگی خود معرف بخشی از فرهنگ ملی و نوعی از فرهنگ و تمدن ایران زمین و نمونه‌ای از تنوعات فومی، زبانی و آداب و رسوم است که مردمان آن طی قرون و ادوار مختلف به صورت مسالمت‌آمیز و متحد در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند.

این استان دارای استعدادهای فرهنگی و هنری بسیاری است که با برنامه‌ریزی و اجرای صحیح و معرفی شایسته آن می‌تواند در غنای فرهنگی و هنری کشور نقش به سزایی ایفا کند.

در این میان به منظور بررسی جایگاه فرهنگ و هنر این استان در کشور و برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا شده از سوی متولیان این حوزه در راستای آسیب‌شناسی این بخش گفت‌و‌گویی با حجت‌الله شیروانی رئیس حوزه هنری این استان ترتیب داده شده است.

* در رابطه با اهمیت فرهنگ و هنر توضیح دهید؟

شیروانی: فرهنگ چون روح در کالبد انسان، معنابخش و معرف هویت و چیستی و کیستی انسان است. وقتی از فرهنگ در زندگی انسان­ها سخن می­گوییم به عبارتی از معنا و مفهوم در زندگی آن­ها سخن می­گوییم و البته می­توان تفاوت انسان با سایر موجودات را نیز همین‌گونه تعریف کرد. ما موجوداتی فرهنگی هستیم به این معنا که ورای وجود مادی خود وجود و ساحت وجودی دیگری که همان فرهنگ است را دارا هستیم. موجوداتی که قابلیت توسعه و تأثیرگذاری بر خود و محیط را داریم و البته همین ویژگی اثرگذاری بر پیرامون و تبادلات خاص ما با محیط و همنوعانمان است که از ما موجودات فرهنگی ساخته است. به همین دلیل است که فرهنگ را روح انسان می‌دانیم و خوب می‌دانیم که کالبد بی‌روح مساوی است با جسمی رو به فساد و نیستی.

هنر یکی از میوه‌­های درخت فرهنگ است. هنر نوع اعلای ارتباط خلاقانه­ انسان با خود، همنوعان و محیط پیرامون و یک در کلمه جهان و هستی­ است. یکی از نشانه‌­های سلامت و پویایی فرهنگی یک جامعه قوت هنر و جریان داشتن و اهمیت هنر و هنرمندان در آن جامعه است.

پس برای گفتن اهمیت فرهنگ و هنر همین بس که این دو ضامن حیات و بقای زندگی انسان­ها و قوام‌بخش و دوام‌بخش زندگی آن­هاست. کوچک‌ترین خلل در ساز و کارهای اجتماعی و سیاسی و اقتصادی یک جامعه به سرعت خود را در فرهنگ و هنر آن جامعه نشان می‌­دهد.

* در همین راستا فرهنگ اسلامی را تعریف کنید؟

شیروانی: دو متغیر می­تواند ما را برای رسیدن به تصویر روشنی از فرهنگ اسلامی یاری رساند. نخست این که فرهنگ اسلامی قطعا کیفیتی است که در یک جامعه اسلامی با مردمی مسلمان تحقق می‌یابد و دو دیگر این که اسلام و باورها و جهان بینی آن ترسیم کننده­ نقشه­ راه، مناسبت‌­های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این جامعه خواهد بود. به عبارتی فرهنگ اسلامی فرهنگ مردم در جامعه‌­ای است که اساس و بنیان روابط در آن بر اساس آموزه‌های دینی و اسلام است. نگاه به انسان، روابط او با خود، دیگری و محیط ملهم از جهان‌­نگری و اجتهاد و تفسیری است که از آموز‎ه‌های اسلامی برداشت می­‌شود.

با توجه به این مهم که آن­چه فرهنگ یک جامعه نام می­‌گیرد حاصل ملازمت زمان و مکان در حافظه­ یک ملت است در شکل‌گیری فرهنگ اسلامی همین ملازمت با افزوده شدن عنصر سومی چون ایدئولوژی و باور و جهان­بینی الهی اسلامی است که نقش اساسی را ایفا می­‌کند.

* پس از شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ اسلامی دچار چه تغییر و تحولاتی شد؟

شیروانی: پیش از وقوع انقلاب اسلامی نیز فرهنگ عمومی مردم و جامعه­ ما فرهنگ اسلامی بود. مهم­ترین تأثیر انقلاب اسلامی ارتقاء اسلام از زندگی عمومی و عرفی مردم به زندگی رسمی و حیات اجتماعی و سیاسی جامعه بود. پس از انقلاب اسلام از قانون و منشور عرفی زندگی به مبنای کل حیات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران  مبدل شد. در واقع اسلام فصل­‌الخطاب و نقشه­ راه جامعه و نظام برنامه­ریزی ایران شد.

* با توضیحاتی که دادید می‎توانید در یک ارزیابی کلی بگویید که فرهنگ و هنر فعلی کشور تا چه اندازه توانست با فرهنگ و هنر اسلامی هماهنگ و مطابق شود و در این راستا آیا موفق بوده یا خیر؟

شیروانی: اگر بخواهیم آن­چه موجود است را با نمونه­ آرمانی و ایده­آل خود بسنجیم قطعا ما تا ارائه­ بدیلی کامل و روشن از فرهنگ و هنر اسلامی که بتواند الگویی برای استفاده­ی دیگران باشد فاصله­ زیادی داریم. البته در این مقوله بایستی بین وضعیت فرهنگ و هنر تفاوت قائل شویم و شرایط زمانی را هم در نظر بگیریم. در تاریخ هنر ایران و اسلام دوره‌های درخشانی از محصولات هنری داریم که ارائه­‌گر سبک‌های بدیل و خاص و منحصر به فردی بوده‌­اند. هنرمندان بزرگی در طول تاریخ ایران و اسلام ظهور کرده‌­اند که توانسته‌­اند نمونه­‌های اعلی و منحصر به فردی از اثر هنری را خلق کنند که در نوع خود جاودانه مانده‌­اند. اما هر چه ما به معاصریت خود نزدیک‌تر می­‌شویم با این که به لحاظ کمیت شاهد تعدد آثار هنری و هنرمندان رشته‌­های مختلف هستیم به جهت مواجهات تمدنی که مخصوصا در ایران اتفاق افتاده است هنر وضعیت خاص و منحصر به فردی می­‌یابد. یک سو آن­چه از هنر و فرهنگ گذشته­ ایران باقی مانده است وجود دارد و سوی دیگر سهولت ارتباطی که اتفاق افتاده نوعی آشنایی ایرانیان با سبک‌ها و مکتب‌های هنری جهان و جوامع مختلف و مخصوصا غربی را با خود به همراه آورده است. دو عنصر "هویت " identity و دیگری other (غرب) هنر و هنرمند ایرانی را درگیر ذهنیت خلق اثر هنری کرده است. از طرفی هویت فرهنگی و سرزمینی ما ایرانی و اسلامی است و از طرف دیگر زندگی امروزین ما متأثر از عنصر ارتباط و تبادل به الگوی جهانی و غربی نزدیک است. هنرمند نیز نمی‌تواند جدای از واقعیت جامعه­ خود و ورای زمان و مکان و در انتزاع صرف زندگی و خلق اثر کند. در این بین آن­چه حائز اهمیت است این است که عناصر هویتی ما پویا و سرزنده‌اند و ما نیز مردمی اهل تعامل و تبادل با جهان و پیرامون خود هستیم. و این‌ها نشان­دهنده­ آن است که ما در صورت بهره­‌بردن از امتیازات می­‌توانیم موقعیت ممتاز و برجسته‌­ای در منطقه و جهان داشته باشیم.

انقلاب اسلامی ایران نوعی در خود نگریستن و  بیداری خود باوری ایرانی و اسلامی بود. قطعا نشاندن اسلام بر کرسی سیاست‌ورزی جامعه­ ایران در عین اهمیت یک موقعیت ممتاز است. سیاست‌گزاران فرهنگی و هنری ما به خوبی می‌توانند برگرفته از هویت و واقعیت جامعه امروزی با کارشناسی و تعامل سازنده ضمن ترسیم شرایط آرمانی فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با رصد شرایط واقعا موجود نقشه­ راه رسیدن به شرایط مطلوب را ترسیم کنند.

مخلص کلام در مورد این پرسش این است که آن­چه واقعیت فرهنگی و هنری ماست اگر چه نامطلوب نیست اما تا طلب و رسیدن مطلوب فاصله جدی و قابل توجه دارد.

* ارزیابی شما از این وضعیت در سطح استان به چه شکل است؟

شیروانی: از طرفی ما در استان مان برخوردار از نوعی تنوع فرهنگی هستیم و البته هنوز سنت‌های ما تا اندازه‌ای در زندگی‌مان نقش ایفا می­‌کنند. از نوعی مدنیت امروزی به طور نسبی برخورداریم و البته فضای بکر فرهنگی‌مان نیز هنوز پابرجاست. میزان هنرمندان، پژوهشگران، دانشجویان و اقشار مختلف جوان در حد قابل قبولی است و البته همه­ این­ها ظرفیت­‌های بالقوه و ارزشمندی هستند که می­‌توان آن­ها را بزرگ­ترین فرصت استانمان به شمار آورد.

در کنار فرصت‌های یاد شده امروزه تهدیدهایی هم در کمین ما نشسته‌­اند. سیر همگون‌شوندگی زندگی که خود را در قالب سبک زندگی شبهه غربی روز به روز به ما نمایان‌تر می­‌کند امروز یک تهدید است البته اگر با آن هوشمندانه و عالمانه مواجه نشویم و صرفا در قالب یک پذیرنده­ صرف مقهورش شویم. همین فرهنگ بومی و سنت‌های ریشه‌داری که فرصت­‌های ما هستند اگر در مقابل این هجوم گسترده پاسداری نشوند یا نابود می‌شوند و یا از ما انسان‌­هایی با روانی دو وجهی و حتی سرگردان میان دو جهان می‌سازند که قطعا ما را به سرانجام خوبی نخواهند رساند. جوانان و به طور خاص اهالی فرهنگ و هنرمان اگر زمینه­­ ابراز، خودشناسی، خلق و حضور نیابند و زمینه‌­ای برایشان مهیا نشود تا سرد و گرم روزگار را بچشند قطعا گرفتار خودهایی می‌­شوند که سانسور و محرومیت و پنهان­کاری می‌سازند. شاید پدیده­ هنرهای زیرزمینی نوعی غفلت ما از نسل­‌هایی است که به دنبال خلاقیت در ابراز نوع جدیدی از خود می‌­باشند. در استانمان بسترهای فرهنگی ایده‌پردازی مهیا هستند. ایده‌­های زیادی اطراف ما هستند که می‌­توانند لباس فرهنگ و هنر به قامت بپوشانند. و البته جوانان و اهالی خوش ذوق این وادی‌ها مهیای توجه و امکانات و ارائه­ بهترین رویدادها و محصولات فرهنگی و هنری.

* امکانات حوزه فرهنگ و هنر استان به چه شکل است؟

شیروانی: باید گفت که امکانات فرهنگی و هنری استان بسیار محدود است. از اعتباراتی که به این حوزه تخصیص داده می­‌شود تا اماکن و فضاهای فرهنگی و هنری محدودیت‌ها بسیارند. اگر چه مسئولین دلسوزانه سعی در رفع موانع و مشکلات دارند اما یک خلأ عمده باعث شده تا یا امکانات کافی نباشند و یا این که جای لازم و بایسته به کار برده نشوند و آن خلأ عدم وجود نقشه­ راه، ترسیم هدف و برنامه­ راهبردی بر مبنای شناخت و پیمایش فرهنگی و هنری استان است. همان­طور که پیش از این گفته شد نیروی خلاق انسانی یا همان سرمایه­ انسانی فرهنگی هنری استان ما قابل توجه و ارزشمند هستند، سوژه‌ها و ظرفیت‌­های فرهنگی و هنری استانمان نیز فراوانند اما آن­جا که به بسترسازی و فراهم آوردن امکانات و شرایط بروز توانایی‌ها برمی‌­گردد کاستی‌ها یک به یک رخ می­‌نمایند.

نبود سالن­‌های متعدد سینمایی، فقدان یا کمبود سالن­‌ها و پلاتوهای نمایش و البته غیراستاندارد بودن وضعیتی و مکانی تعداد معدود موجود، عدم وجود نگارخانه­‌های مناسب از لحاظ استانداردهای مکانی و وضعیتی، عدم وجود و یا کمبود مراکز اجتماع اهالی فرهنگ و هنر جهت جریان‌سازی و مبادله­ تجارب و سلایق، نبود برنامه‌­های حرف‌ه­ای فرهنگی و هنری جهت ارتقاء سلیقه­ مخاطب و تولید برنامه­‌های فاخر فرهنگی و هنری، کمبود حمایت­‌های جدی از هنرمندان جهت تشویق و ترغیب آن­ها به آفرینش­گری در عرصه­ فرهنگ و هنر، خالی بودن جدی عرصه از پژوهش­‌های کاربردی و البته بنیادی در این زمینه‌­ها، فاصله­ جدی دستگاه‌­های فرهنگی و در نتیجه عملکردهای جزیره­ای و البته موازی، عدم تخصص‌گرایی، روزآمدی و البته مدیریت استراتژیک فرهنگی و هنری، عدم و یا ارتباط حداقلی مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ روشی و شناختی و ... از مهمترین معضلات حال حاضر ما است.

* پس با این اوصاف حوزه فرهنگ و هنر استان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد با چه مشکلاتی روبرو است؟

شیروانی: مشکلات حوزه فرهنگ و هنر استان را می‎توان در دو بخش دسته‌بندی کرد؛ مشکلات نرم‌‎افزاری و سخت‌افزاری. در بخش نرم‌افزاری باید گفت که به دلیل اعتبارات محدودی که به این بخش اختصاص داده می‎شود قدرت مدیریت و هدایت فرهنگی و هنری را از مسئولان گرفته و مانع رشد و شکوفایی استعدادهای این حوزه شده است.

در بخش سخت‌افزاری هم که با کمبود فضاهای فرهنگی و هنری روبرو هستیم و فضاهایی که در استان وجود دارد یا در حاشیه شهرها ایجاد شده و یا از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

* پس نقش مدیران و مسئولان فرهنگی در این میان چه می‎شود؟ آیا نمی‎توان با مدیریت درست همین اعتبارات محدود به فضای فرهنگی و هنر استان رونق لازم را بخشید؟

شیروانی: بنده تا کنون سه راه­کار عمده را به همکاران و مسئولین ذیربط فرهنگی استان پیشنهاد داده­ام که معتقدم با ارزیابی و نقد و در نتیجه کاربرد آن­ها می توان بسیاری از مسائل و مشکلات را مرتفع کرد که البته در صورت لحاظ آن­ها توسط مدیران می­توان جایگاه مدیریت در پیش­برد فرهنگ و هنر را بیش­از پیش دریافت و آن سه پیشنهاد عبارتند از: 1) تشکیل کارگروهی از دستگاه‌­های برنامه­‌ساز و متولی فرهنگ و هنر که به اتکای پیمایش­‌ها و پژوهش‌­های موجود و یا لازم و با زیرگروه­‌های کارشناسی بتوانند ضمن شناسایی و کشف معضلات فرهنگی جهت رفع آن­ها از امکانات و ظرفیت‌های هم بهره‌­برداری کنند و با حمایت­‌های روشمند و برپایه­ شناخت بتوانند به جریان­سازی فرهنگی و هنری در جامعه بپردازند. 2) ارتباط مستمر کارگروه یاد شده با هنرمندان و اهالی فرهنگ در قالب مشورتی و مقاطع زمانی مشخص و دستور کار مشخص و ایجاد نوعی دبیرخانه که هم اطلاعات را گردآوری و ضبط کند و هم بتواند پیشنهادات و راه­کارها را به مرجع عالی جهت تصمیم سازی و تصمیم­گیری ارجاع دهد. 3) ایجاد شبکه­ای میان دستگاه‌­های فرهنگی که هم بتوانند فعالیت­‌های یکدیگر را رصد کنند و هم هنرمندان و اهالی فرهنگ از برنامه­‌ها و اهداف دستگاه‌های دیگر و هم­چنین توانایی­‌های حمایتی آن­ها آشنا شوند.

اگر روزی بتوانیم به صورت روشمند و هدفمند چشم­اندازی روشن و قابل دسترس برای فرهنگ و هنر استانمان ترسیم کنیم و برای رسیدن به آن همکاری و ترسیم راه داشته باشیم و فرصت‌سازی کنیم هم از توانایی‌­های اهالی فرهنگ و هنر بهره خواهیم جست و هم ظرفیت‌های مدیریتی و سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استانمان را به صورت بهینه استفاده خواهیم کرد.

* نقش هنرمندان استان در ترسیم این چشم‌انداز چگونه است؟

شیروانی: هنرمندان ما در همه رشته‌ها و بخش‌ها حرف برای گفتن دارند به طوری که باید گفت همه رشته‌های هنری در استان با اقبال هنرمندان روبرو شده و ما در سطح کشور در جایگاه خوبی قرار داریم اما اینکه هنرمندان بتوانند ما را در ترسیم این چشم‌انداز کمک کنند چیزی است که ابتدا باید زمینه و بستر آن از سوی مسئولان فراهم شود چراکه تا مسئولان از هنرمندان حمایت نکنند نمی‎توان انتظاری از این قشر داشت، هنرمندان به عنوان کاربلدان این عرصه به طور قطع می­توانند بازوان مشورتی و البته اجرایی و کاربردی چنین چشم­اندازی باشند چراکه همان­گونه که پیش از این گفته شد چنین ظرفیت­هایی (سرمایه­­ی انسانی، فراوانی ایده­ها و سوژه­ها) آن­قدر در استانمان زیادند که گمانم اگر بتوانیم امکانات درخوری ایجاد کنیم در فرصت نه­چندان زیادی شاهد رشد و بالندگی فراوانی در فرهنگ و هنر استانمان باشیم. هنرمندان و اهالی فرهنگ ما ثابت کرده­اند هر جا در مشورت و عمل جدی گرفته و دیده شده‌­اند به خوبی بهترین نتایج را حاصل کرده‌­اند.

* آیا در این میان در جذب بخش خصوصی برای تامین منابع مالی لازم تلاشی داشته‌اید؟

شیروانی: بله هم در سال‌های گذشته و هم در سال‌ جاری نشست‌هایی با بخش خصوصی داشته‌ایم ولی متاسفانه به ثمر نرسیده است.

* دلیل عدم موفقیت در جذب بخش خصوصی را در چه می‌دانید؟

شیروانی: متاسفانه مسئولان نتوانسته‌اند اهمیت درآمدزایی فرهنگ و هنر را برای بخش خصوصی به خوبی تبیین کنند و همین عامل سبب شده تا سرمایه‌داران از سرمایه‌گذاری در این بخش استقبال نکنند.

* راهکارهای شما برای برون رفت از مشکلات و تسهیل فرایند رشد بخش فرهنگ و هنر استان چیست؟

شیروانی: باید شرایط نرم‎افزاری و سخت‌افزاری لازم را فراهم کرد، برای حوزه فرهنگ و هنر استان‌ها اعتبارات بیشتری اختصاص داده شود و مهمتر از همه اراده بین دستگاهی بین دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان شکل بگیرد.

* پیشنهاد شما برای شکل‌گیری اراده بین‌دستگاهی چیست؟

شیروانی: برگزاری نشست‌های مداوم و مستمر بین مدیران، برقراری ارتباط بیشتر با هنرمندان و ایجاد شبکه ارتباطی بین دستگاه‌های فرهنگی استان از مهمترین این راهکارها است.

* آینده فرهنگ و هنر استان  را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

شیروانی: در صورت رفع موانع و مشکلات یاد شده و یا لااقل شکل­گیری اراده­ جدی برای رفع آن­ها مطمئنا آینده­ای پر از امید و ثمره را برای فرهنگ و هنر استانمان شاهد خواهیم بود. ما سرمایه‌­های انسانی ارزشمندی داریم که هیچ­گاه با سرمایه­‌گذاری مادی صرف به دست نخواهند آمد اما بی­‌مهری­‌ها و کم توجهی­‌های مادی و معنوی ما، بی‌تدبیری‌های ما می­‌تواند آن­ها را روز به روز از جریان‌­های رسمی فرهنگی و هنری ما دورتر سازد و روزی ما را مواجه با چیزی کند که برماست و باماست اگرچه از ما نیست.

...................................

گفت‌و‌گو از خاطره حسین زاده

...................................

انتهای پیام/68004/ع40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول