اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور جبار رحمانی

کتاب "نوحه‌های دستگاهی" در قزوین رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب "نوحه‌های دستگاهی" نوشته "سعید افزونتر" با حضور جبار رحمانی پژوهشگر و مدرس دانشگاه و هومان اسعدی پژوهشگر و مدرس موسیقی- در تالار حافظ حوزه هنری قزوین برگزار شد.

کتاب "نوحه‌های دستگاهی" در قزوین رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سعید افزونتر امشب در این مراسم اظهار کرد: کتاب "نوحه‌های دستگاهی" شامل 50 نوحه از 11 نوحه سرای پیشکسوت و مطرح استان قزوین است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب دارای یک بخش تحلیلی است، افزود: سعی کردم تا شاخصه‌های این نوع خاص از نوحه که شامل اصطلاحات مورد استفاده میان‌دارها، تعریف دستگاه، دستگاه ساده، دستگاه پاره‌دار، دستگاه دوتایی، دستگاه معکوس، دستگاه تکه تکه و دستگاه ناقص است را مورد تحلیل و بررسی قرار دهم.

نویسنده کتاب "نوحه‌های دستگاهی" با اشاره به اینکه سعی کرده در این کتاب قالب‌های موسیقایی را از دیدگاه موسیقی‌شناسی شرح دهد، بیان کرد: نکته جالب توجه در نوحه دستگاهی این است که این قالب‌ها منحصر به این نوع از نوحه و مختص شهر قزوین است و در هیچ نوع از قالب‌های موسیقایی چه در حوزه دین و یا موسیقی مجلسی ایرانی سابقه ندارد.

افزونتر عنوان کرد: قالب موسیقایی نوحه دستگاهی تابعی از متن نوحه یا همان اشعار آن است و قالب‌های این اشعار در میان قالب‌های شعری شناسایی شده به وسیله سبک شناسان ادبیات ایرانی سابقه‌ای ندارند، بنابراین این قالب‌ها برای موسیقی شناسی ایرانی بدیع هستند.

وی تصریح کرد: در گذشته ادبیات مذهبی در دفترچه‌های نوحه‌خوان‌ها ثبت می‌شد، امروزه در جزوه‌ها و کتابچه‌ها با تیراژ پائین چاپ می‌شود، اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که این مقوله همیشه به عنوان تقلیدِ ناشیانه عوام از آثار بزرگان ادب یا همان خواص تلقی شده و هیچ‌گاه جدی گرفته نشده و پرداختن به آن‌ها دون شأن فرهیختگان ادب بوده است.

نویسنده کتاب "نوحه های دستگاهی" خاطرنشان کرد: وضعیت ادبیات مذهبی در ایران از دیدگاهی انسان‌شناسانه بسیار پیچیده است، زیرا در یک سوی تصور در اختیار داشتن تمامی تریبون‌ها و قبضه تمام وسائل ارتباط جمعی و در سویی دیگر سکوت در محافل رسمی و علمی کشور مطرح می‌‌شود.

هومان اسعدی در نقد کتاب "نوحه‌های دستگاهی" بیان کرد: این کتاب شامل سه بخش ادبی، موسیقایی و انسان‌شناسی است که جنبه موسیقایی این اثر در حیطه تخصص من قرار دارد.

این پژوهشگر و مدرس موسیقی عنوان کرد: بخش اعظم این کتاب مرتبط با تصحیح متن نسخ خطی دست‌نویس است که کاری ارزشمند و جالب به شمار می‌رود.

اسعدی خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که در این کتاب باید تصحیح شود مربوط به ساختار و نگارش آن است زیرا در برخی موارد باید تقدم و تأخر مطالب رعایت می‌شد.

وی گفت: البته یکی از موارد قابل تحسین این کتاب مطرح کردن تقابل هنر مردمی و هنر فاخر است که نکته جالب و مهمی بود.

این پژوهشگر و مدرس موسیقی افزود: هنرهایی در تاریخ ایران مطرح شده که هنر درباری بود و توجهی به هنر مردمی نمی‌شد.

اسعدی یادآور شد: امیدوارم تحقیقات بیشتری در زمینه هنرهای مردمی در طول تاریخ صورت گیرد.

انتهای پیام/77010/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول