اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مصوبه جنجالی شورای شهر گرگان

معامله میلیاردی شهرداری گرگان و استانداری گستان

در یک اقدام تعاملی بین شهرداری گرگان و استانداری گلستان لایحه‎ای به صحن شورای شهر گرگان ارائه شد که اصطلاح معامله نیز از زبان شهردار گرگان برای این لایحه به کار برده شد که حدود سه هفته از جلسات علنی شورا را به خودش اختصاص داد.

معامله میلیاردی شهرداری گرگان و استانداری گستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هفته گذشته در صحن علنی شورای شهر گرگان که این صحن خود با حواشی و مسائل گوناگون همراه بود لایحه‎ای از طرف شهرداری گرگان با قید دو فوریت به صحن شورا ارائه شد.

کلیات این لایحه به این شکل بود که استانداری گلستان می‎خواهد مبلغ یک‌میلیارد تومان را برای هزینه در اجلاس بین‎المللی پیرغلامان حسینی هزینه کند و برای اینکار می‎خواهد این مبلغ را به حساب شهرداری گرگان و از و شهرداری گرگان از درآمدهای خود این مبلغ را برای این رخداد فرهنگی بپردازد.

این موضوع در یک لایحه به صورت واریز مبلغ یک میلیارد تومان از طرف استانداری گلستان برای کمک به پروژه تقاطع غیر هم‌سطح میدان شهید قندهاری گرگان به حساب شهرداری گرگان و کمک 800 میلیون تومانی شهرداری گرگان به اجلاس پیرغلامان حسینی مطرح شد که دارای ابهاماتی از نظر اعضای شورای شهر گرگان بود.

در این جلسه به دلیل عدم حضور ابراهیم کریمی سرپرست شهرداری گرگان و بسیاری از اعضای شورای شهر مقرر شد تا این لایحه در جلسه بعدی یعنی روز گذشته (ششم مهر ماه سال جاری) برسی شود.

اعتباری فرهنگی که عمرانی از آب درآمد

سرپرست شهرداری گرگان روز گذشته در شانزدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان درباره اجلاس پیرغلامان حسینی اظهار داشت: این اجلاس حدود 10 سال است که در کشور برگزار می‎شود و سه سالی است که به صورت بین‎المللی برگزار می‎شود و امسال یازدهمین دوره آن در گرگان برگزار خواهد شد.

ابراهیم کریمی افزود: برای برگزاری این اجلاس به دلیل آنکه اعتبارات استانی توزیع شده بود و این ردیف‎ها پاسخ نمی‎داد، استاندار گلستان حدود یک ماه گذشته طی سفری، از معاونت راهبردی ریاست جمهوری اعتبار یک‌میلیارد تومانی را جذب می‎کند و پس از بازگشت متوجه شده‎اند که این اعتبار عمرانی است.

کریمی بیان کرد: با توجه به اینکه با این اعتبار فقط می‎توان فعالیت‎های عمرانی همانند ساخت پل، آسفالت خیابان و برنامه‎های هفت‎گانه عمرانی را اجرا کرد در نهایت به این نتیجه رسیده‎اند که این پول را از طریق یکی از شهرداری‎ها هزینه کنند و علاوه بر بودجه آن شهرداری به یکی از شهرداری‎ها کمک کنند و آن شهرداری از ردیف‎های جاری خودش همایش را اداره کند.

وی افزود: اگر استانداری گلستان از طریق شهرداری گنبدکاووس اقدام می‎کرد شاید از لحاظ قانونی دچار مشکل می‎شد که یک همایشی را که در گرگان برگزار می‎شود شهرداری گنبدکاووس آن را اداره و هزینه‎ها را بر عهده بگیرد.

کریمی اضافه کرد: درست است که این پول را دولت داده اما بر روی کاغذ این هزینه به شهرداری گنبدکاووس داده می‎شود و بر اساس قانون باید این مبلغ در شهر گنبدکاووس هزینه شود.

لایحه‎ای که معامله خوانده می‎شود

سرپرست شهرداری گرگان خاطرنشان کرد: در نهایت استانداری گلستان چاره‎ای نداشت جز اینکه از طریق شهرداری گرگان اقدام کند و من اعلام کردم چون این به معنای اصلاح بودجه است باید شورای شهر گرگان این را بپذیرد.

کریمی گفت: یکی از نگرانی‎های شهرداری گرگان این بود که مطمئن شود پول به طور کامل به حساب شهرداری واریز شود و طی جلسه‎ای هم قول دادند که تخصیص 100 درصد خواهد بود و پول به صورت کامل و در یک مرحله به حساب شهرداری واریز می‎شود و اعلام کردند که شهرداری گرگان نگران تغییر و تحولات بدنه استانداری گلستان نباشند.

وی ابراز داشت: به این دلیل در لایحه تقدیمی به شورای شهر مبلغ را 800 میلیون تومان نوشتم تا هم از واریز وجه مطمئن باشم و هم مدیریتی در هزینه‎های آن مراسم را به دست بگیریم.

کریمی گفت: در هر حال در این معامله شهرداری گرگان هیچ‎گونه ضرری نمی‎کند.

شهرداری در فکر باقی ماندن مبلغی از یک میلیارد برای خودش

سرپرست شهرداری گرگان تصریح کرد: مجموعه استانداری گلستان و مسئولان اجرای این همایش این تعهد ملی را داده‎اند تا این همایش در گلستان برگزار شود و اگر ما موافقت نکنیم این همایش منتفی می‎شود و برای آبروی شهر و استان ما خوب نیست.

کریمی تاکید کرد: در واقع شورا و شهرداری در این موضوع با مدیران استانی همراهی می‎کند بدون اینکه دیناری از خودش هزینه کند.

وی متذکر شد: در جلسه‎ای که با ریاست مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان داشتم اعلام کردم که اگر شهرداری مدیریت کند اجازه نمی‎دهم تعیین کنید که برای مثال غذای روی میز باید سه یا چهار نوع باشد و یا در مسائل مشابه نظر دهید.

کریمی تاکید کرد: در این جلسه تاکید کردم در صرف غذا، هتل و ایاب و ذهاب و باقی مسائل بر اساس بودجه و پول اقدام می‎کنیم یعنی هزینه‎ها نباید از یک میلیارد تومان بیشتر باشد و اگر بودجه کم بیاید در هر مرحله‎ای که باشد ما کار را رها خواهیم کرد، چون دیناری اضافه‎تر از این یک میلیارد تومان هزینه نمی‎کنیم.

سرپرست شهرداری گرگان ابراز داشت: اگر 200 میلیون تومان را نگه داشتم و در لایحه نیاوردم یکی دیگر از دلایلش این است که می‎خواهم جلوی دست و دل بازی‎ها در هزینه را بگیرم و اگر چیزی هم در انتها برای شهرداری ماند چه بهتر و اگر نماند حداقل در صورت کمبود بودجه اختلافی بین 800 تا یک میلیارد تومان باشد نه اینکه بین یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 که دچار مشکل نشویم.

اگر پول به شهرداری داده نشود در اجلاس دخالت نمی‎کنیم

عضو شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به ارائه دو موضوع در یک لایحه توسط شهرداری گرگان تاکید کرد: مسئله را پیچیده نکنیم، این دو موضوع جداگانه است.

عبدالرضا چراغعلی افزود: در حال حاضر شهرداری گرگان قصد دارد مبلغ 800 میلیون تومان برای یک رخداد فرهنگی اختصاص دهد و در ادامه موضوع واریز مبلغی از طرف استانداری به شهرداری مورد بحث قرا گیرد.

وی گفت: امیدواریم این موضوع پیش نیاید که با تغییر استاندار گلستان فرد بعدی بگوید بروید و از همان کسی که قول گرفته‎اید پول را دریافت کنید.

سرپرست شهرداری گرگان در تائید موضوع عنوان شده از طرف عبدالرضا چراغعلی گفت: بخش دوم لایحه در واقع استحضاری است و به این معنی است که خیال ما از بابت واریز مبلغ به حساب شهرداری راحت باشد.

کریمی گفت: اگر این مبلغ تا آخر هفته به حساب شهرداری گرگان واریز نشود ما مصوبه شورای شهر را بایگانی و اجرا نخواهیم کرد.

احساس نگرانی اعضای شورا از غیرقانونی بودن لایحه

رئیس کمیسیون نظارت و بازرسی، حقوقی و پاسخگویی به شکایات شورای شهر گرگان اظهار داشت:  با اصل موضوع مشکلی نداریم ولی از لحاظ شکلی ممکن است این موضوع قانونی نباشد.

محمدرضا سبطی بیان کرد: از دید عرفی این تعامل‎ها همیشه بین استانداری و شهرداری وجود داشته است و اگر مدیران هم در استانداری تغییر کنند بدنه کارشناسی در جریان چگونگی اتفاقات و مسائل هستند و به نظر من از این نظر مشکلی پیش نخواهد آمد.

این عضو شورای شهر گرگان و برخی اعضای دیگر نیز در خصوص اینکه اگر این مبلغ به حساب شهرداری واریز شود در واقع بودجه شهرداری افزایش یافته و ممکن است در بودجه‎های بعدی مشکلی پیش بیاید نیز موضوعی بود که مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به اینکه بهتر است اداره بازرسی را از همین ابتدا در جریان بگذاریم و آنها نیز در این مسئله ورود پیدا کنند گفت: من با اصل موضوع مشکلی ندارم چون یک رخداد فرهنگی و ارزشی است اما آیا با توجه به اینکه کشور دچار مشکلات اقتصادی است انجام چنین هزینه‎ای ضرورت دارد؟

حسین ربیعی گفت:‎ یکی از دلایلی که دیگر نخواستم به عنوان رئیس شورای شهر گرگان باشم حجم بالای مراجعه افراد نیازمند و دارای مشکلات فراوان بوده است.

وی افزود: من به عنوان یک شهروند و سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان به مسئولان اجرای این برنامه پیشنهاد می‎کنم با این هزینه بالا هر پنج سال یکبار این اجلاس برگزار شود.

دادگاهی شدن اعضای شورای شهر دوره سوم

عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان اظهار داشت: ما در دوره دوم شورای اسلامی شهر گرگان برای ساماندهی گلزار شهدای امامزاده عبدالله گرگان 100 میلیون تومان اختصاص دادیم و در رابطه با همین مسئله به اتفاق اعضای شورا دادگاهی شدیم.

علی کلاتی بیان کرد: آیا مکان از این مقدس‎تر وجود دارد؟ در رابطه با این لایحه نیز همه ما باید پاسخگو باشیم و اگر فرمانداری هم لایحه را تائید کند کافی نیست، چون مسئله در مراجع دیگر قابل رسیدگی است.

وی اضافه کرد: در جلسه‎ای که با مسئولان برگزاری این همایش و اجلاس داشتیم هیچکدام از مدیران شهامت پذیرش این موضوع را نداشتند و دیدند بهترین جایی که ‎می‎توانند این مسئله را حل کنند شورای اسلامی شهر گرگان است.

کلاتی گفت: استدلال آنها نیز به این است که مدیر یک نفر است اما اعضای شورای شهر 13 نفر هستند و بازخواست 13 نفر بسیار مشکل‎تر از یک نفر است.

وی ادامه داد: نفس عمل را قبول دارم و موافق هستم، اما آماده باشید اگر این مسئله خلاف قانون بود باید پاسخگو بوده و در مراجع دیگر نیز این مسئله قابل رسیدگی است.

همیشه رای خود را داده‎ایم و در جای حساس جلسه را ترک نکردیم

رئیس کمیسیون اداری، مالی و بودجه شورای شهر گرگان در حالی که عبدالرضا چراغعلی را خطاب قرار داده بود اظهار داشت: رای ما بیانگر نظر و عقیده ما است و خوشبختانه در طول این چندسال هیچگاه در جای حساس جلسه را ترک نکردیم و همیشه رای خود را داده‎ایم.

زهرا نورا در ادامه بیان کرد: اما درباره این لایحه خوش‎بینانه‎ترین حالت این است که یک بودجه عمرانی می‎خواهد برای کار فرهنگی هزینه شود.

وی افزود: در حال حاضر در عمل انجام شده قرار گرفته‎ایم و آبروی استان و شهر در گرو این مصوبه شورای شهر است.

رئیس کمیسیون اداری، مالی و بودجه شورای شهر گرگان عنوان کرد که آیا بازخورد و خروجی این همایش به اندازه یک میلیارد تومان است؟

نورا ابراز داشت: سازمان‎های متولی خودشان تا چه اندازه توان هزینه دارند که الان شورا را درگیر کرده‎اند در حالی که هیچ نظری را از روزهای ابتدایی تا به امروز از شورا نخواسته‎اند؟

وی گفت: اگر رای مخالف بدهیم می‎گویند با کار عاشورایی و حسینی مخالفیم اما ما مخالف نیستیم و اگر از کار عمرانی برای کار فرهنگی هم هزینه شود مخالف نیستیم اما این رویه اشکال دارد.

از پیشنهاد رای‎گیری مخفی تا تعداد بالای آرای ممتنع

مهران فدوی رئیس کمیسیون توسعه و عمران و حمل‎و‎نقل شهری و معماری و شهرسازی شورای شهر گرگان پس از اتمام صحبت‎های اعضای شورا شهر پیشنهاد داد تا رای‎گیری برای این لایحه به صورت مخفی انجام شود.

پس از طرح این پیشنهاد ناصر گرزین رئیس شورای شهر گرگان گفت: دلیل شما چیست؟ ما باید شهامت داشته باشیم که رای خود را در مورد این مسائل به صورت شفاف بدهیم و از رای خود دفاع کنیم.

حسین ربیعی سخنگوی شورای شهر نیز در قبال این پیشنهاد اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم در خصوص مسائل مالی باید در صحن علنی و رای گیری به صورت شفاف انجام شود.

و افزود: اگر اینچنین نباشد و رای‎گیری به صورت مخفی انجام گیرد از این پس ما این موضوع را در شورای شهر گرگان باب خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش پس از انجام این بحث پیشنهاد رای مخفی به رای گذاشته شد و تصویب شد اما پس از مرور آئین‎نامه و کتاب قانون توسط علی کلاتی مشخص شد که رای‎گیری باید به صورت علنی و آشکار گرفته شود.

در ادامه و در پایان بحث‎ها و موضوع‎های مطرح شده در نهایت رای‎گیری انجام شد و این لایحه با اکثریت آرا تصویب شد.

در تصویب این لایحه عبدالرضا چراغعلی، علی‎اصغر یوسفی، نبی‎الله هزارجریبی، صفرعلی پایین‎محلی و مهران فدوی رای ممتنع و سیدمحمد قدس‎مفیدی، زهرا نورا، ناصر گرزین، محمدابراهی جرجانی، علی کلاتی، محمدرضا سبطی و حسین ربیعی رای مثبت دادند که این لایحه تصویب شد.

اسداله کبیر نیز تنها عضو غایب این جلسه بوده است.

انتهای پیام/83004/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول