اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران:

کار معماری الزاماً فرهنگی نیست

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: معماران به دلیل اینکه معماری کار فرهنگی و هنری است نباید فکر کنند که می‌توانند کار فرهنگی انجام دهند چون کار معماری الزاماً فرهنگی نیست.

کار معماری الزاماً فرهنگی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدعلیرضا قهاری صبح امروز در مراسم جشن جامعه نظام مهندسی که در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه یک معمار نمی‌تواند فرهنگ فاخر را ترویج دهد، اظهار داشت: معماران به دلیل اینکه معماری کار فرهنگی و هنری است نباید فکر کنند که می‌توانند کار فرهنگی انجام دهند چون کار معماری الزاماً کار فرهنگی نیست.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و معماری از یکدیگر جداناپذیرند، بیان کرد: گروهی فرهنگ را موجب معماری و گروهی دیگر معماری را به وجودآورنده فرهنگ می‌دانند که پیرامون این دو موضوع هزاران سال است که بحث می‌شود.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: وقتی فرهنگ در جامعه اقتدار داشته باشد معماری در اوج قرار می‌گیرد به همین دلیل نمی‌توان این دو را از یکدیگر جدا کرد.

قهاری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در 20 سال گذشته مبنی بر اینکه « فرهنگ در جامعه مظلوم واقع شده است»، ابراز کرد: این مطلب را چه کسانی باید توجه می‌کردند، ما مدیران فرهنگی کم نداشتیم و شاید میلیون‌ها تومان در این زمینه هزینه شده که تاکنون باید فرهنگ ایران ریشه‌دارتر و نهادینه‌تر می‌شد.

وی اضافه کرد: با توجه به این هزینه‌ها و اقدامات انجام شده از سوی مدیران در زمینه فرهنگ باید بعد از انقلاب اسلامی فرهنگ در کشور رشد بسزایی می‌یافت که بر اساس آن از معماران توقع داشت که افتخار معماری در شهر به وجود آورند.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران اظهار کرد: اصولاً وقتی اقتصاد و سرمایه در جامعه‌ای قالب می‌شود، خیلی به دنبال فرهنگ نمی‌رویم و همین امر موجب شده تا فرهنگ جایگاه خود را پیدا نکند.

قهاری با اشاره به اینکه فرهنگ چهار مؤلفه دارد، بیان کرد: فرهنگ باید فلسفه داشته باشد فرهنگ بدون فلسفه معنایی ندارد.

این مسئول با بیان اینکه هر گفته‌ای و سخنی فرهنگ نیست گرچه از سوی مدیران فرهنگی جامعه گفته شود، خاطرنشان کرد: چون این مدیران خودشان صاحب فرهنگ نیستند به همین دلیل سخنشان دارای فرهنگ نیست.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با بیان اینکه مدیران فرهنگی جامعه باید بدانند که فرهنگ نمی‌تواند تابع دستورالعمل باشد، ابراز کرد: در طول سال‌های اخیر از سوی مدیران در زمینه فرهنگی بخشنامه‌های مختلفی صادر شده که متأسفانه این بخشنامه‌ها در فرهنگ تأثیر بسزایی نداشته بر این اساس فرهنگ نمی‌تواند تابع دستورالعمل باشد.

قهاری با بیان اینکه فرهنگ از سوی مدیران جامعه ترویج می‌یابد، بیان کرد: این مدیران باید باور فرهنگی داشته و در این حوزه برای دیگران الگو باشند تا هر حرف و سخن آنان در جامعه تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: با تحقق این مهم و به وجود آوردن جامعه فرهیخته می‌توان در برابر فرهنگ‌ستیزی مبارزه کرد و دوام آورد.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به اینکه فرهنگ باید بتواند جوابگوی نیازهای امروز باشد و با این نیازها منطبق باشد، عنوان کرد: فرهنگ آسان پذیرفته نمی‌شود و نباید فکر کرد که مقوله‌ای در جامعه به عنوان فرهنگ اشاعه شده خیلی راحت پذیرفته می‌شود.

وی یادآور شد: فرهنگ همان طور که به راحتی پذیرفته نمی‌شود به راحتی نیز از بین نمی‌رود به همین دلیل می‌توان فرهنگ اصیل را از غیر آن به درستی تشخیص داد.

انتهای پیام/77009/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول