اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در خراسان جنوبی؛

طرح مراقبت از معلول در منزل در قاینات اجرایی می‌شود

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طرح مراقبت از معلول و سالمند در منزل برای نخستین‌بار در استان به صورت پایلوت از ابتدای آذرماه جاری در قاینات اجرایی می‌شود.

طرح مراقبت از معلول در منزل در قاینات اجرایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عبداله عباس‌آبادی صبح امروز در جمع مسئولان و معاونان بهزیستی خراسان جنوبی، با بیان این‌که طرح مراقبت در منزل ویژه معلولان جسمی و حرکتی و سالمندان، برای نخستین‌بار اجرایی می‌شود، اظهار داشت: اجرای طرح ویژه مراقبت از معلولان در منزل در شهرستان‌ قاینات به صورت پایلوت از ابتدای آذرماه جاری آغاز به کار می‌کند.

وی ادامه داد: طی اجرای این طرح، 20 مراقب خانگی به منزل 80 معلول جسمی و حرکتی و سالمندان مراجعه و مراقبت‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طبق برآورد انجام شده هر مراقب چهار معلول را زیر پوشش داشته و در هفته برای هر معلول شش ساعت وقت مراقبت اختصاص می‌دهد.

 

 

عباس‌آبادی هدف از اجرای این طرح را افزایش سطح ارائه خدمات مراقبتی به معلولان در منزل و همچنین رفاه حال خانواده معلولان و برخورداری آنان از ساعتی آسایش فکری برشمرد.

وی افزود: خانواده‌های معلولان برای مراقبت و نگهداری از معلول در منزل تحت فشار جسمی و روانی بالایی قرار دارند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: مراقبان خانگی در واقع کسانی هستند که از سوی سازمان بهزیستی آموزش‌های لازم را در ارتباط با امور بهداشتی، کمک‌های اولیه، کار با بیماران روانی و غیره را فرا گرفته‌ و به منازل معلولان برای کمک به خانواده‌ آنها در هنگام مراقبت از معلول معرفی می‌شوند.

عباس‌آبادی ادامه داد: این طرح از طریق یک مؤسسه خیریه پیگیری و 40 نفر واجد شرایط بومی قاینات در کلاس‌های آموزشی شرکت و بعد از آزمون 20 مراقب انتخاب شدند که کار خود را شش ماه به صورت پاره‌وقت انجام می‌دهند.

وی با اشاره به روند اجرای این طرح اضافه کرد: مراقبان خانگی مسائل مربوط به نگهداری و مراقبت از معلول را به خانواده‌ها نیز آموزش داده و حتی روند درمان معلولان را پیگیری می‌کنند.

این مسئول با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: با اجرای طرح مراقبان خانگی، علاوه بر این که معلول در کنار خانواده‌اش تحت درمان قرار می‌گیرد، هزینه‌های ایاب و ذهاب برای جابه‌جایی نیز کاهش یافته و در وقت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

 

 

عباس‌آبادی با اشاره به این‌که خانواده‌هایی که دارای معلولان شدید جسمی بسترگرا هستند، در اولویت اجرای این طرح قرار دارند، تصریح کرد: در این زمینه خانواده‌های معلولان نیز باید در این طرح مشارکت و آموزش‌های لازم را برای درمان و مراقبت از معلول در منزل کسب کنند.

وی هزینه‌های اجرای این طرح را نسبت به جابه‌جایی معلول از خانه تا سازمان بهزیستی کمتر اعلام کرد و متذکر شد: طرح مراقبان خانگی سبب کاهش بسیاری از هزینه‌ها شده به طوری که میزان هزینه برای مراقبت و درمان معلولان را تا حدودی کاهش می‌دهد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره  به تعداد معلولانی که زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند، یادآور شد: در فاز نخست اجرای این طرح، تعداد معلولان زیرپوشش که از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شوند 80 نفر هستند.

عباس‌آبادی ارائه خدمات تخصصی خارج از منزل در صورت نیاز، کمک به تحرک فرد تحت مراقبت، تعویض و تأمین نظافت، آموزش‌های فردی، آموزش به خانواده در زمینه نگهداری فرد معلول یا سالمند، خدمات فیزیوتراپی، خدمات توانبخشی و لوازم بهداشتی را از دیگر برنامه‌های این طرح برشمرد و گفت: در حال حاضر طرح مراقبت در منزل در 10 استان کشور اجرایی شده است.

وی اذعان داشت: نگهداری و مراقبت از معلولان در منزل کار چندان آسانی نیست، زیرا در هر حال برای نگهداری از معلولان جسمی، خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم را در زمینه نحوه رفتار و مراقبت از آن‌ها را فرا گرفته باشند تا گرفتار مشکلات و مسائلی در این زمینه نشوند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 3 هزار و 100 معلول مستمری‌بگیر زیرپوشش خدمات بهزیستی هستند.

عباس‌آبادی در ارتباط با  انتخاب شهرستان قاینات برای اجرای این طرح، یادآور شد: پتانسیل تمامی مراکز بهزیستی خراسان جنوبی سنجیده شده است و برای رعایت عدالت، موسسه سالمندان گوهر قاینات به دلیل فعالیت‌های برجسته به عنوان رتبه نخست در اولویت اجرای این طرح قرار گرفت.

لازم به ذکر است در بخش مرکزی قاین یک‌هزار و 200 معلول شناسایی شده که 200 خانوار آن دارای معلول بسترگرا هستند.

انتهای پیام/69017/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول