اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل بهزیستی خراسان جنوبی:

طرح غربالگری اضطراب کودکان 5 و 6 سال در خراسان جنوبی آغاز شد

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی از آغاز طرح غربالگری اضطراب کودکان 5 و 6 سال در خراسان جنوبی همزمان با پنج استان دیگر خبر داد.

طرح غربالگری اضطراب کودکان 5 و 6 سال در خراسان جنوبی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‌حسن اکبری‌مطلق صبح امروز در مهد دنیای فرشتگان بیرجند اظهار داشت: در سازمان بهزیستی به دلیل رسالتی که به آن محول شده است خدمات، برنامه‌ها و اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دو حوزه توانبخشی و حوزه اجتماعی به عموم مردم خدمات ارائه می‌دهد و تنها مختص قشر خاصی از جامعه نیست.

غربالگری اضطراب یک‌هزار کودک در خراسان جنوبی

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این‌که طرح غربالگری اضطراب کودکان 5 و 6 ساله در مهدهای کودک مرکز استان از ابتدای دی‌ماه جاری اجرایی می‌شود.

اکبری‌مطلق ادامه داد: این طرح همزمان در پنج استان دیگر کشور شامل تهران، آذربایجان غربی، کرمان، یزد و فارس نیز به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

وی گفت: در این طرح یک‌هزار کودک پنج و شش ساله در مهد‌های کودک بیرجند غربالگری می‌شوند.

از هر 8 کودک یک کودک دچار اختلال اضطراب است

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان جنوبی اذعان داشت: به طور کلی یک کودک از هشت کودک دچار اختلال اضطراب هستند.

اکبری‌مطلق تصریح کرد: شیوع‌شناسی اختلال نشان داده است که در حدود هشت تا 12 درصد کودکان و پنج تا 10 درصد نوجوانان با یکی از معیارهای تشخیصی اختلال اضطرابی که تا حدودی روند عادی زندگی کودک و عملکرد روزانه وی را مختل می‌کند، مواجه هستند.

وی یادآور شد: اختلال اضطرابی کودک پدیده‌ای گذرا نبوده و در صورت عدم درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند و از این‌رو مشکلات بسیاری فرا روی فرد قرار می‌گیرد.

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده است تداوم اختلالات اضطرابی در دوران نوجوانی سبب اختلال قابل ملاحظه‌ بالینی یا تخریب عملکرد اجتماعی، تحصیلی، شغلی و سایر زمینه‌های مهم کارکردی فرد می‌شود.

اکبری‌مطلق اظهار کرد: اختلال مذکور علاوه بر صدمات بسیاری که از جهات رشدی، شخصیتی و غیره بر کودک می‌گذارد، سبب تاثیرات نا‌مطلوب در رابطه والدین و سایر خواهران و برادران می‌شود.

وی افزود: چنانچه اختلال دوران کودکی مورد توجه قرار نگیرد و مداخلات لازم برای رفع آن انجام نشود می‌تواند در بزرگسالی منجر به عدم انجام مناسب فعالیت‌های درسی، رفتارهای اجتنابی، ترس مرضی، افسردگی و سوء مصرف مواد شود.

مداخلات به هنگام افراد در معرض ابتلا به انواع آسیب‌های روانی

مدیر‌کل سازمان بهزیستی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: بر همین اساس از جمله وظایف مهم دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی معاونت توسعه پیشگیری، مداخلات به هنگام برای شناسایی افراد در معرض ابتلا به انواع آسیب‌های روانی می‌شود.

اکبری‌مطلق با بیان این‌که یکی از رسالت‌های دفتر معاونت پیشگیری، ارتقاء سلامت روان و پیشگیری است، اذعان داشت: از جمله این اقدامات برنامه‌های غربالگری است که با تشخیص زود هنگام اختلالات و کاهش بیماری‌ها، تاثیر عمیقی در ارتقاء سلامت روان جامعه خواهد داشت.

وی گفت: برنامه‌ غربالگری ضمن این‌که خدمات ارزان‌تر را به جامعه هدف ارائه می‌دهد با تشخیص زود‌هنگام از ایجاد معضلات و مشکلات بعدی نیز می‌کاهد.

انتهای پیام/69017/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول