اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

زمینه‌سازی آمریکا برای عهدشکنی

سخنگوی دولت: هدف سردمداران آمریکا از بیان شکنجه گروگان‌ها از سوی ایران آن است که زمینه را برای عهد شکنی نسبت به اجرای بیانیه الجزایر فراهم کنند. و ما می توانیم نتیجه بگیریم قراردادهای آمریکا به هیچ وجه ضمانت اجرایی ندارد .

زمینه‌سازی آمریکا برای عهدشکنی

رخدادهای 4 -6 بهمن 1359

چکیده

  • ابوالحسن بنی صدر: در جهان ما سابقه ندارد که کسی به ریاست جمهوری انتخاب شده باشد و زمان از محبوبیتش نکاسته باشد.
  • یک آژانس خبری خاورمیانه در مصر گزارش داد یک گروه از افسران عراقی که در اوائل ماه تصمیم گرفتند صدام را ترور کنند در اقدام خود ناکام مانده و مجبور به فرار شدند.
  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای به مناسبت آزادی جاسوس های آمریکا تاکید کردند مبارزه با آمریکا با حل مسئله گروگان ها پایان نمی پذیرد.
  • دفتر امور گروگان ها در واکنش به خبر روزنامه انقلاب اسلامی مبنی بر این که نماینده دولت و نیز دانشجویان مسلمان جاسوس های آمریکایی را بدرقه کرده اند اطلاعیه ای صادر و خبر مزبور را تکذیب کرد.
  • بهزاد نبوی سخنگوی دولت در باره اتهامات آمریکا مبنی بر شکنجه جاسوس ها در ایران گفت : گروگان های آزاد شده در آلمان شست و شوی مغزی شده اند.
  • هدف کارتر و جانشینان جدید او از بیان این مزخرفات آن است که زمینه را برای عهد شکنی نسبت به اجرای بیانیه الجزایر فراهم کنند.
  • محمد علی رجایی نخست وزیر طی پیامی از زحمات دانشجویان مسلمان پیرو خط امام قدردانی کرد.
  • سید محمد خاتمی : برای دنیا روشن شده است که ملت ما زیر سلطه هیچ کشوری نخواهد رفت لذا همه مشکلاتی که برای کشورما به وجود آمده به خاطر پافشاری بر روی این اصل بوده است.
  • هفته نامه کویتی الهدف گزارش داد انورسادات با ایجاد یک پایگاه مخفی جهت انبار کردن سلاح های اتمی آمریکا در صحرای غربی مصر موافقت کرده است .
  • آسوشیتدپرس به نقل از واشنگتن پست گزارش داد مقامات رسمی پنتاگون پس از شکست اولین حمله خود برای آزادی گروگان ها به فکرحمله دیگری افتادند اما به دلیل خطرناک بودن عملیات و احتمال شکست از چنین ماموریتی چشم پوشیدند.
  • در جلسه اخیر هیئت دولت به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر حسین غفاری به عنوان نماینده قوه مجریه در شورای مدیریت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.
  • جنگ در جبهه  ها به شدت ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش های رسیده رژیم بعث عراق از سلاح های شیمیایی و سمی در اهواز استفاده کرده است .
  • سناتور چارلز پرسی رئیس کمیسیون امورخارجی سنای آمریکا درخواست کرد که دولت ایران به خاطر بدرفتاری با 52 گروگان آمریکایی تنبیه شود !

4بهمن 1359

بنی صدر : مردم ایران مردمی بی سابقه در تاریخ معاصر هستند

ابوالحسن بنی صدر در اجتماع مردم قزوین با بیان این که مردم ایران مردمی بی سابقه در تاریخ معاصر هستند گفت : بی سابقه است که ملتی با اقتصاد وابسته و ملی که اسلحه و مهمات آنان باید از خارج وارد می شد 4 ماه بدون این که از هیچ کشوری کوچکترین کمکی دریافت کرده باشد می جنگد. وی ادامه داد : دشمن ما هر روز از سراسر جهان اسلحه و مهمات دریافت می کند ولی ملت ما در تنهایی این جنگ بزرگ را که در سرنوشت نسل امروز و آینده است به همت اندیشه و بازوان نسل بزرگ امروز انجام می دهد.

پیروزی ما پیروزی بر ایادی آمریکا است

بنی صدر گفت : در جهان ما سابقه ندارد که کسی به ریاست جمهوری انتخاب شده باشد و زمان از محبوبیتش نکاسته باشد آن چه من دارم و مایل دارم در این مکان عرض کنم این است – خداوندا مرا سزاوار این اعتماد قرار ده و این ملت بزرگ را نسبت به من با مهر و محبت نگاه بدار و مرا در انجام این مسئولیت سنگین موفق بدار . بنی صدر در بخش دیگری از سخنان خود گفت : پیروزی ما پیروزی بر ملت و ارتش عراق نیست بلکه بر ایادی سلطه گران جهان خوار است پیروزی بر دار و دسته ای است که به عنوان دست نشانده آمریکا بر آن بودند که انقلاب اسلامی ما را سرنگون کنند از میان بردارد پیروزی ما پیروزی بر همه نیروهای ظلم و ستم در منطقه و جهان است.

پاسخ بنی صدر به تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا

 

بنی صدر می گوید رئیس جمهوری به محبوبیت من وجود ندارد و با این سخن چاپلوسانی که دور او را گرفته اند به این فکر می افتند که گزارشاتی را در این جهت که اثبات کند بنی صدر محبوبیت زیادی دارد تهیه و به او تقدیم کنند روحیه استکباری بنی صدر کار را به جایی می رساند که بعدها مدعی می شود بر اساس یک نظر سنجی محبوبیت رئیس جمهور از امام خمینی رهبر انقلاب بالاتر است و ...!

وی خطاب به ریگان رئیس جمهور آمریکا گفت : ما می دانیم شما جز آن نیروهایی که در داخل و خارج علیه ما به کار انداخته اید نیروهای نظامی دیگری نیز دارید اما ما نیز جز آن فرزندانی که در جبهه ها داریم 36 میلیون ایرانی نیز داریم و همه آماده ایم از شرف و افتخار و از موجودیت و از استقلال و جمهوری اسلامی دفاع کنیم .(1)

5 بهمن 1359

طرح ترور صدام به وسیله افسران عراقی عقیم ماند

یک آژانس خبری خاورمیانه در مصر گزارش داد یک گروه از افسران عراقی که در اوائل ماه تصمیم گرفتند صدام را ترور کنند در اقدام خود ناکام مانده و مجبور به فرار شدند. بر اساس اخبار رسیده از عراق مردم این کشور دچار کمبود شدید مواد غذایی و سوختی بوده و منتظر خبرهای خوشحال کننده در مورد مرگ صدام هستند !(2)

مبارزه با آمریکا با حل مسئله گروگان ها پایان نمی پذیرد

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در اطلاعیه ای به مناسبت آزادی جاسوس های آمریکا تاکید کردند مبارزه با آمریکا با حل مسئله گروگان ها پایان نمی پذیرد. در این اطلاعیه آمده است :  با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با سقوط رژیم منحط شاهنشاهی در ایران ، آمریکا که پایان سلطه گری و غارت خود را در ایران و در منطقه قطعی می دید ، بلافاصله دست به توطئه علیه این انقلاب و این ملت مظلوم زد . طبق اسناد لانه جاسوسی هدف نهائی شان با توجه به آگاهی و بیداری ملت ایران بر پایی یک حکومت میانه رو و وابسته بود .

چرا خط امام تنها ملاک و میزان سنجش حق و باطل است

دانشجویان در اطلاعیه خود و در تشریح خط امام آورده اند : ما خط امام را بدان جهت تنها ملاک عمل و میزان سنجش حق و باطل می دانیم که معتقدیم هر گاه فقیه آگاه و عارف به زمان و عالم به تمامی اصول اسلامی از نظر اخلاق و خصائل انسانی در قله رفیع انسانیت قرار گرفت و هوای نفس در وجودش آن چنان مهار شد که در هیچ امری نظر نکند ، مگر این که خدا را قبل و بعد و همراه آن امر بیند ، چنین انسانی می تواند و باید الگوی جامعه باشد . چنین فقیهی نه تنها مذهبی و سیاسی است که اسوه حسنه ای است که جامعه برای سعادتش باید بکوشد تا خود را با این اسوه هماهنگ کند . چنین انسان خدایی در ورای قوا و قوانین و قواعد قراردادی اجتماعی است .

دانشجویان ادامه دادند : در خط امام بودن نه تنها تسلیم در برابر امام در تمام عمل و کار است که قلب نیز باید نسبت به آنچه او فرمان می دهد آرام و بدون وسوسه باشد .

گزارش آماری از انقلاب دوم

در این اطلاعیه به آمار و ارقام گروگان ها نیز اشاره شده و آمده است : تعداد کل گروگان هایی که در ابتدا در لانه جاسوسی بودند ۱۵۰ نفر بود ، از این تعداد ۷۹ نفر کارمند ایرانی سفارت بودند که در همان روزهای اول و دوم آزاد شدند ، از ۷۱ نفر باقیمانده ، ۳ نفر از آنها منجمله کاردار لانه جاسوسی در وزارتخانه جمهوری اسلامی ایران نگهداری شدند و به فرمان رهبر بزرگ انقلاب قرار شد گروگان های سیاهپوست و همچنین زنان بی گناه آزاد گردند که این آزادی در دو نوبت انجام شد . دفعه اول ۱ زن و ۲ سیاهپوست و دفعه دوم ۴ زن و ۶ گروگان سیاهپوست دیگر آزاد شدند 5 نفر از گروگان ها نیز غیر آمریکایی بودند به اضافه یک گروگان دیگر که در این اواخر مریض شد و بدین ترتیب تعداد گروگان های جاسوسی که تا قبل از آزادی آنها در اسارت ملت قهرمان ایران بودند ۵۲ نفر بود .

در بخش دیگری از این اطلاعیه با اشاره به دشمنی ایران انقلابی با آمریکا آمده است : این تصور را باید برای همیشه کنار گذاشت که انقلاب ما با آمریکای جهانخوار و جهان غرب و یا شرق متجاوز کنار بیاید ، اگر دیروز محاصره اقتصادی از سوی آمریکا شدیم باکی نیست که این جای اعتلای مکتب است ، اگر هر روز را شاهد توطئه های گوناگون نظیر کودتای شکست خورده و حمله نظامی طبس باشیم دلیل بر حقانیت انقلاب ما و شکست و ذلت جهانخواران است .

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام تاکید کردند : ما بار دیگر خاطر نشان می کنیم که آمریکا شیطان بزرگ و دشمن شماره یک ماست و با پایان یافتن مسئله گروگان های جاسوس ، مبارزه با این جهانخوار بیرحم پایان نمی پذیرد .(3)

پاسخ دفتر امور گروگان ها به روزنامه انقلاب اسلامی

دفتر امور گروگان ها در واکنش به خبر روزنامه انقلاب اسلامی مبنی بر این که نماینده دولت و نیز دانشجویان مسلمان جاسوس های آمریکایی را بدرقه کرده اند اطلاعیه ای صادر و خبر مزبور را تکذیب کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است : آیا ممکن است که دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که با اشغال لانه جاسوسی آمریکا و گروگان گیری جاسوسان آمریکایی خشم و نفرت مردم انقلابی ایران را علیه امپریالیسم و شیطان بزرگ به جهان اعلام کردند و در برابر امواج سهمگین افتراها و اتهامات داخلی و خارجی تا آخرین لحظه سرسختانه مقاومت کردند و نیز کسانی که از اقدام شجاعانه این عزیزان در برابر مخالفان جانبداری نموده اند این جاسوسان را بدرقه کرده باشند؟(4)

بهزاد نبوی خبر داد ؛ شست و شوی مغزی گروگان های آزاد شده در آلمان

بهزاد نبوی سخنگوی دولت در باره اتهامات آمریکا مبنی بر شکنجه جاسوس ها در ایران گفت : گروگان های آزاد شده در آلمان شست و شوی مغزی شده اند. وی اظهار داشت : این گونه افتراها که با توجه به سوابق دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی ایران کاملا قابل پیش بینی بود قطعا نشانه ای از بهانه جویی های تازه و موضع انفعالی سیاست واشنگتن در مقابل ایران است.

نبوی کارتر و دیگر شکست خوردگان صحنه دیپلماسی آمریکا را متهم به فریفتن ملت آمریکا برای سوء استفاده سیاسی کرد و گفت : تمامی ادعاهای گروگان های رها شده ناشی از شست و شوی مغزی است که در جریان اقامت اجباری آنان در ویسبادن آلمان انجام می گیرد و اصولا این اقامت به منظور جلوگیری از برخورد مستقیم آنان با مردن و بیان واقعیت ها قبل از دیکته شدن مطالب مورد نظر واشنگتن برنامه ریزی شده است .

 

خاتمی در مورد شرایط وزیر خارجه گفت : بر اساس روح انقلاب کسی می تواند و باید پست وزارت امور خارجه را اشغال کند که اسلام را بداند یعنی جان و روحش نشات گرفته و برآمده از ارزش های والای اسلام باشد او بایستی انعکاسی از شخصیت بزرگ امام امت داشته باشد

زمینه سازی آمریکا برای عهد شکنی

وی ادامه داد : هدف کارتر و جانشینان جدید او از بیان این مزخرفات آن است که زمینه را برای عهد شکنی نسبت به اجرای بیانیه الجزایر فراهم کنند و ما در صورت عهد شکنی واشنگتن می توانیم نتیجه بگیریم دولت آمریکا علیرغم تعهدش نسبت به انجام موافقت نامه های دولت های قبلی دیگر به اصول و قوانین خود پای بند نیست و دقیقا قوانین داخلی آمریکا و قوانین جهانی را زیر پا می گذارد و به طریق تازه ای تائید می کنند قراردادهای آمریکا به هیچ وجه ضمانت اجرایی ندارد و طرف های آمریکا در دنیا نمی توانند به انجام عهد و قول های روسای جمهوری آمریکا اطمینان داشته باشند.(5)

پاسخ دولت جمهوری اسلامی به اعتراض شوروی

وزارت امورخارجه به نامه اعتراضی سفارت شوروی پاسخ داد. در بخشی از جوابیه وزارت خارجه آمده است : ما مایلیم بدانیم در زمانی که جمهوری اسلامی ایران به لحاظ مواضع ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی خود مورد هجوم وحشیانه متمدنین قرن 20 که بر هیچ اصولی جز ستمگری و غارت گری و جهان خواری متکی نیستند قرار گرفته و ریگان نماینده این جناح متمدن در مصاحبه های خود سعی بر آن دارد که ایران را فاقد دولت و نظم بداند چگونه دولت شوروی که خود را حامی حرکت های ضد امپریالیستی جهان و پشتیبان انقلاب اسلامی ایران قلمداد می کند از موضع یکسان با ریگان حرکت کرده و ما را ناقض ابتدایی ترین عرف های بین المللی که خاصه متمدنین است می داند؟(6)

بنی صدر : بالا رفتن موقعیت سپاه در جامعه از اسباب سلامت انقلاب است

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در دیدار با پاسداران طی سخنان کوتاهی گفت : بالا رفتن حیثیت مقام و موقعیت سپاه در جامعه از اسباب سلامت انقلاب اسلامی است و من تاجایی که توانسته و می توانم در این راه عمل کرده و میکنم.(7)

پیام نخست وزیر به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام

محمد علی رجایی نخست وزیر طی پیامی از زحمات دانشجویان مسلمان پیرو خط امام قدردانی کرد.دربخشی از پیام رجایی آمده است : ملت مسلمان بیدار و هشیار ما انقلاب بزرگی را که به دست شما انجام شد هیچ گاه از یاد نخواهد برد و تاریخ انقلاب اسلامی ایران این فرموده امام را که این کار شما انقلابی بود بزرگتر از انقلاب اول پیوسته به یاد خواهد داشت.(8)

مشکلات کشور ناشی از روحیه سلطه ستیزی است/مبارزه با آمریکا اساس استقلال ایران

سید محمد خاتمی نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی همه مشکلات ایران را ناشی از مبارزه ملت با سلطه خارجی دانسته و گفت : برای دنیا روشن شده است که ملت ما زیر سلطه هیچ کشوری نخواهد رفت لذا همه مشکلاتی که برای کشورما به وجود آمده به خاطر پافشاری بر روی این اصل بوده است روزیکه مردم با شاه مبارزه می کردند او را به عنوان عامل و سمبل سیستم وابسته آمریکایی می شناختند بدین لحاظ می بینیم که بلافاصله نیروی اصلی انقلاب مبارزه با امپریالیسم آمریکا را اساس هرگونه مبارزه برای استقلال قرار می دهد و این مبارزه در اشغال لانه جاسوسی که در واقع مرکز فرمانروایی آمریکا بر ایران بود در اوج خود جلوه گر می شود.

وزیر خارجه باید اسلام شناس باشد

خاتمی در مورد شرایط وزیر خارجه گفت : بر اساس روح انقلاب کسی می تواند و باید این پست را اشغال کند که اسلام را بداند یعنی جان و روحش نشات گرفته و برآمده از ارزش های والای اسلام باشد او بایستی انعکاسی از شخصیت بزرگ امام امت داشته باشد و در سایه اعتقاد و اعتماد در صدد عرضه ارزش های اسلامی برآید. وی با بیان این که در دنیای واقعیات زندگی می کنیم اظهار داشت : یک سلسله اطلاعات سیاسی ، آگاهی از اوضاع و احوال ملل ، ماهیت حکومت های موجود در دنیا و مشکلات و مسائلی که در دنیای اسلام و مستضعفین هست از شرایط انتخاب وزیر امورخارجه می باشد. با این وجود آشنایی که وی با سیاست اسلام و دیپلماسی اسلام بایستی بیش از جنبه های دیگر باشد.(9)

آمریکا در مصر نیروگاه اتمی مخفی می سازد

هفته نامه کویتی الهدف گزارش داد انورسادات با ایجاد یک پایگاه مخفی جهت انبار کردن سلاح های اتمی آمریکا در صحرای غربی مصر موافقت کرده است . نشریه مذکور ادامه داد : موافقت نامه های دیگری مبنی بر ایجاد یک پایگاه نظامی در دریای مدیترانه و یک مرکز استراق سمع در العلمین به امضا رئیس ستاد ارتش آمریکا و سادات رسیده است. آسوشیتدپرس در گزارشی از قاهره به نقل از کمال حسن علی وزیرخارجه مصر این خبرها را تکذیب کرد. (10)

وزیر ارشاد سخنان معاونش را تکذیب کرد !

عباس دوزدوزانی وزیر ارشاد با انتشار اطلاعیه ای خبر منع فعالیت ارگان های مطبوعاتی کشورهایی که در سازمان ملل دارای حق وتو هستند را قویا تکذیب کرد.(11) ابوالقاسم صادق معاون امور بین الملل وزارت ارشاد پیش از این اعلام کرده بود فعالیت خبرنگاران وابسته به کشورهای دارای حق وتو تاریخ 22 بهمن در ایران غیرقانونی خواهد بود و این وزارتخانه کارت خبرنگاری برای آنها صادر نخواهد کرد.(12)

6 بهمن 1359

واشنگتن پست : آمریکا پس از شکست طبس آماده حمله مجدد بود

آسوشیتدپرس به نقل از واشنگتن پست گزارش داد مقامات رسمی پنتاگون پس از شکست اولین حمله خود برای آزادی گروگان ها به فکرحمله دیگری افتادند اما به دلیل خطرناک بودن عملیات و احتمال شکست از چنین ماموریتی چشم پوشیدند. دومین طرح آزادی گروگان ها به صورت عملیات گازانبری طراحی شده بود و طبق قرار قبلی گروهی به طرف سفارت آمریکا حمله کرده و گروه دوم به مناطق دیگری که گروگان ها در تهران نگهداری میشدند حمله ور می شدند. بر اساس این گزارش مهمترین مانعی که سد اجرای نقشه فوق بوده عدم تجمع همه گروگان ها در یک محل بوده است به طوریکه آمریکایی ها فقط از محل سه چهارم گروگان ها مطلع بوده اند.

این روزنامه به نقل از ماموران امنیتی می نویسد که شکست طرح اولیه و رفتار عجیب دانشجویان ایرانی باعث لغو نقشه طرح شده دوم شد. گزارش دیگری نیز در این زمینه حاکیست برژینسکی مشاور امور امنیتی کارتر پس از شکست مذاکرات برای آزادی گروگان ها به پنتاگون دستور داد که طرح جدیدی را برای حمله به ایران آماده کنند.(13)

 

یکی از جاسوس ها که مدعی شکنجه توسط دانشجویان بود نیز گفت : من دو بار اقدام به فرار کردم که بار دوم یکی از دانشجویان به من اردنگی زد و من این را شکنجه می دانم ! از سوی دیگر در حالی که دولت جدید آمریکا به دنبال زمینه سازی برای پیمان شکنی است رهبر فراکسیون دمکراتها در سنای آمریکا گفت : ایالات متحده باید به تعهدات خود در بیانیه الجزایر پایبند باشد

نماینده قوه مجریه و مقننه در صدا و سیما مشخص شدند

دو تن از اعضای شورای سرپرستی رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران با معرفی نمایندگان قوه مجریه و مقننه برگزیده شدند. در جلسه دیشب هیئت دولت به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر حسین غفاری به عنوان نماینده قوه مجریه در شورای سرپرستی صدا و سیما انتخاب شد (15) در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نیز دکتر حسن روحانی به عنوان نماینده قوه مقننه در اداره صدا و سیما برگزیده شد.(16)

حمله شیمیایی عراق به اهواز و سوسنگرد

جنگ در جبهه  ها به شدت ادامه دارد و بر اساس آخرین گزارش های رسیده رژیم بعث عراق از سلاح های شیمیایی و سمی در اهواز استفاده کرده است .(17)

رئیس کمیسیون امورخارجی سنا : ایران باید تنبیه شود !

سناتور چارلز پرسی رئیس کمیسیون امورخارجی سنای آمریکا درخواست کرد که دولت ایران به خاطر بدرفتاری با 52 گروگان آمریکایی تنبیه شود ! پرسی گفت ما نمی توانیم یک ملت را به خاطر اقدامات افراطی یک دولت تنبیه کنیم.(18)

بدرفتاری با جاسوس ها از ادعا تا واقعیت

ادعای بد رفتاری با جاسوس های آمریکایی که به تازگی آزاد شده اند در حالی است که دبیر دوم لانه جاسوسی جان لیمرت که از جمله گروگان های ملت ایران بود اعتراف کرده است که گروگان ها در مدت حضور در ایران تحت هیچ گونه شکنجه و آزار روحی و جسمی قرار نگرفته اند. وی گفت : با نقشه کارتر برای آزادی گروگان ها از طریق زور مخالف بودم چون این نقشه به مرگ ما منتهی می شد. والس کشیش آمریکایی که پیش از این به ایران آمده و با گروگان ها دیدار کرده بود نیز گفت در آن زمان از گروگان ها در مورد شکنجه پرسیدم که گفتند هیچ گونه آزاری متوجه آنان نبوده و نیست.

بعد دو بار تلاش برای فرار اردنگی خوردم/ این شکنجه بود

یکی از جاسوس ها که مدعی شکنجه توسط دانشجویان بود نیز گفت : من دو بار اقدام به فرار کردم که بار دوم یکی از دانشجویان به من اردنگی زد و من این را شکنجه می دانم ! از سوی دیگر در حالی که دولت جدید آمریکا به دنبال زمینه سازی برای پیمان شکنی است رهبر فراکسیون دمکراتها در سنای آمریکا گفت : ایالات متحده باید به تعهدات خود در بیانیه الجزایر پایبند باشد.(19)

آمادگی یک نیروی ضربتی آمریکا برای مداخله در خلیج فارس

خبر دیگر در رابطه با تهدیدات آمریکا این که به گزارش نشریه ورلد هرالد یک نیروی ضربتی ویژه شامل 28 فروند بمب افکن مجهز به سلاح های غیراتمی برای رویارویی سریع با تهدیدات نظامی نسبت به منابع نفتی خلیج فارس به وجود آمده است . هواپیماهای ب – 52 از پایگاه هوایی در فاصله اسپانیا تا محل ماموریت در ارتفاع کم پرواز کرده و برای دفع حمله به این مناطق وارد عمل می شوند.(20)

پی نوشت :

1-  جمهوری اسلامی ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 2 ، تکبر بنی صدر از این سخن که می گوید در جهان رئیس جمهوری به محبوبیت من وجود ندارد مشخص می شود سرنوشت بنی صدر از ابتدا تا انتها را می توان در این دو واژه جست و جو کرد : غرور و سقوط! او می گوید رئیس جمهوری به محبوبیت من وجود ندارد و با این سخن چاپلوسانی که دور او را گرفته اند به این فکر می افتند که گزارشاتی را در این جهت که اثبات کند بنی صدر محبوبیت زیادی دارد تهیه و به او تقدیم کنند روحیه استکباری بنی صدر کار را به جایی می رساند که بعدها مدعی می شود بر اساس یک نظر سنجی محبوبیت رئیس جمهور از امام خمینی رهبر انقلاب بالاتر است و ...! و ای کاش بنی صدر در دعای ادامه ادعایش صادق بود و در واقع از خدا می خواست که او را شایسته اعتماد مردم قرار دهد که این گونه نشد و اعتماد مردم از او سلب گردید و او با خفت از کشور فراری شد.

2-  اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 1

3-  اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 8

5-  اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 10

6- اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 4

7-  اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 9،ادعای بنی صدر مبنی بر یاری رساندن به سپاه در مقام فرماندهی کل قوا با اسناد تاریخی منطبق نیست ، 24 مهر 1359 در پی عبور دشمن از کارون و افزایش خطر سقوط خرمشهر، «محمد جهان‌آرا» فرمانده‌ سپاه خرمشهر طی تماس تلفنی، وضعیت را برای بنی‌‌صدر رئیس جمهور وقت توضیح ‌می دهد. بنی‌صدر نیز وعده‌ رسیدن کمک تا فردا را می‌دهد. انتظار یک روزه به پایان می رسد و هیچ نشانی از کمک ها نمی رسد. بعدها مشخص می شود که بنی صدر دستور داده هیچ سلاحی در اختیار نیروهای مردمی نگذارند. این چنین هم بود که همان ایام فرمانده سپاه خوزستان پس از کارشکنی‌ها در امر کمک ‌رسانی برای نجات خرمشهر و آبادان از سقوط، در نامه‌ای تاریخی روز 3 آبان 1359 می‌نویسد: «به داد ما برسید، این چه سازمان رسمی شناخته ‌شده‌ای است که اسلحه‌ی انفرادی ندارد؟![...] فریادهای پاسداران از فقدان امکانات بر ما زمین و زمان را تنگ کرده[...] از 150 پاسدار خرمشهر تنها 30 نفر باقی‌مانده. بگویم که ما می‌توانیم با 30 خمپاره خونین شهر را برای 30 ماه نگه داریم و امروز 30 تفنگ نداریم و حال آن که سازمان‌های غیررسمی با امکانات فراوان بر ما آن می‌رانند که باید برانند. واقعیت این است که ارتش امروز ما نمی‌تواند بدون وجود سپاه پاسداران و برعکس کوچک‌ترین تحرکی داشته باشد.»

این رویکرد منفی بنی صدر در مقابل نیروهای مردمی دقیقا در مقابل رویکرد امام خمینی (ره) به این نهاد بود که فرموده بودند «نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ما، به حق از بزرگترین سنگرهای دفاع از ارزشهای الهی نظام ما بوده و خواهد بود».ابوالحسن بنی صدر که به گفته فرماندهان سپاه در دوران جنگ گفته بود حتی یک پوکه هم به سپاه ندهند، در مصاحبه های مختلف هم به تخریب و اتهام علیه سپاه پرداخت.

8-  اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 8

9-  اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 5

10- اطلاعات ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 2

11- کیهان ، 5 بهمن 1359 ، صفحه 2

12- کیهان ، 2 بهمن 1359 ، صفحه 1

13- اطلاعات ، 6 بهمن 1359 ، صفحه 2

14- اطلاعات ، 6 بهمن 1359 ، صفحه 2

15- اطلاعات ، 6 بهمن 1359 ، صفحه 3

16- کیهان ، 6 بهمن 1359 ، صفحه 2

17- اطلاعات ، 6 بهمن 1359 ، صفحه 2

18- اطلاعات ، 6 دی 1359 ، صفحه 2

19- جمهوری اسلامی ، 6 دی 1359 ، صفحه 6

20- اطلاعات ، 6 دی 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول