اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از فعالیت کتابخانه‌های پستی در کرمان

بچه‌های روستا کتابخوان می‌شوند

خبرگزاری فارس: فعالیت کتابخانه‌های پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نقش مؤثری در کتابخوان شدن بچه‌های ساکن روستاها دارد.

بچه‌های روستا کتابخوان می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان استان کرمان به عنوان پهناورترین خطه ایران دارای روستاهای زیادی است که بسیاری از این روستاها در مناطق محروم قرار دارند و دانش‌آموزان ساکن این مناطق به کتابخانه و یا حتی کتابفروشی دسترسی ندارند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان با اجرای طرح کتابخانه‌های پستی تاکنون توانسته است به منظور تشویق و ترغیب بچه‌های روستا نسبت به امر کتاب و کتابخوانی با همکاری مراکز کانون در سیرجان و شهربابک دو کتابخانه پستی را راه‌اندازی کند که این کتابخانه‌ها مورد استقبال بچه‌ها قرار گرفته است. 

* استقبال دانش‌آموزان و معلمان از کتابخانه‌های پستی

صغری خواجویی‌نژاد که مسئول مرکز کتابخانه پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیرجان است به خبرنگار فارس گفت: با توجه به مشکلات پستی و رکودی که در عضویت و امانت و ارسال کتاب در کتابخانه پستی پیش آمده بود، تصمیم گرفتیم با آموزش و پرورش سیرجان وارد مذاکره شویم.

وی اظهار داشت: برای این امر به آموزش و پرورش سیرجان رفتم و توضیحاتی را درباره فعالیت‌های کتابخانه پستی به رئیس این سازمان ارائه کردم و از وی خواستم طی نامه‌ای به مدیران مدارس بگویند که با من همکاری کنند.

خواجویی‌نژاد عنوان کرد: رئیس آموزش و پرورش سیرجان از این طرح بسیار استقبال کرد و پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای با مدیران مجتمع‌های روستایی را داد تا با همکاری آنها این برنامه بهتر برگزار شود.

وی با بیان اینکه رئیس آموزش و پرورش خواستار زیر پوشش قرار دادن تمام مدرسه‌های روستایی در طرح کتابخانه‌های پستی بود، بیان داشت: به علت محدودیت نیرو و کمبود کتاب و ... انجام این کار مقدور نبود.

خواجویی‌نژاد از برگزاری نخستین نشست ویژه اجرای طرح کتابخانه پستی در سیرجان در مهر ماه سال گذشته خبر می‌دهد و تصریح کرد: این جلسه با حضور رئیس آموزش و پرورش و معاونان وی و مدیران مجتمع‌های روستاها و ایران‌نژاد مسئول مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیرجان برگزار شد.

وی اذعان داشت: در نشست مذکور درباره فعالیت‌های کتابخانه پستی و هدف این کتابخانه‌ها مبنی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها توضیحاتی ارائه کردم و از مسئولان خواستم که در عضویت دانش‌آموزان، بازدید از مدرسه‌ها و ارسال پاکت‌های کتاب به مدرسه‌ها با ما همکاری داشته باشند.

خواجویی‌نژاد ابراز داشت: از اول آبان ماه هماهنگی لازم برای بازدید از روستاها را با مدیران مجتمع‌های روستایی انجام دادم و روز هشتم آبان ماه برای آغاز این برنامه مشخص شد.

وی با اشاره به اینکه در آغاز فعالیت‌هایمان نگران استقبال نکردن مدیران مدرسه‌ها از اجرای طرح کتابخانه پستی در روستاها بودیم، افزود: ابتدا به مدرسه راهنمایی پسرانه ایزدآباد رفتیم که بعضی از دانش‌آموزان در گذشته عضو کتابخانه پستی بودند با بچه‌ها درباره پر کردن فرم عضویت، چگونگی برگرداندن کتاب‌ها، روش ارسال نقاشی، خاطرات و ... به وسیله پاکت‌های پستی مخصوص کتابخانه توضیح دادم، همکارم خانم فاطمی هم در رابطه با نوشتن آثار و ارسال آنها توضیح داد و مدیر مدرسه استقبال خیلی خوبی از این برنامه کرد.

خواجویی‌نژاد با اشاره به اینکه بعد از این مدرسه به مدرسه راهنمایی در روستای عزت‌آباد رفتیم، خاطر نشان کرد: در این مدرسه هم استقبال زیادی از ما شد.

وی گفت: از آن روز به بعد در تاریخ‌های مشخص شده با همکاران مرکز به تعدادی از روستاهای سیرجان رفتیم و استقبال بچه‌ها و مدیران و معلمان موجب دلگرمی بیشتر ما شد.

* جذب 2 هزار عضو در کتابخانه پستی سیرجان

خواجویی‌نژاد با بیان اینکه بازدید و عضوگیری به مدت 15 روز در 33 مدرسه 23 روستای سیرجان انجام شد، تصریح کرد: جذب 2 هزار نفر از دانش‌آموزان روستایی در کتابخانه پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دستاورد این سفرها بود.

وی بیان داشت: تاکنون برای یک هزار و 500 نفر از اعضا کتاب ارسال شده و بقیه در نوبت ثبت عضویت هستند که ان‌شاءالله به زودی عضو می‌شوند.

مسئول مرکز کتابخانه پستی سیرجان از برگزاری مسابقه ادبی "بهترین جمله در رابطه با کتاب" به مناسبت هفته کتاب خبر داد و گفت: در این زمینه 550 اثر جمع‌آوری و 110 اثر برتر انتخاب شد و این آثار به مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان ارسال شده تا داوری شوند.

خواجویی‌نژاد اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی قصه‌گویی، کتابخوانی، اجرای بازی‌های محلی، معرفی کتابخانه پستی، معرفی برنامه‌های مرکز سیرجان، بحث کتاب، برنامه‌های ادبی و ...‌ از دیگر برنامه‌هایی هستند که برای دانش‌آموزان روستایی اجرا شد.

وی عنوان کرد: ارسال کتاب‌ها به وسیله مدیران مجتمع انجام می‌شود که پس از گذشت مدتی چنانچه نتیجه این طرح مثبت باشد، هزینه ارسال پستی حذف می‌شود.

خواجویی‌نژاد از وجود 7 هزار جلد کتاب در کتابخانه پستی سیرجان خبر داد و خاطر نشان کرد: هر 15 روز یکبار ارسال کتاب برای اعضا انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: فعالیت‌هایی مانند معرفی شخصیت‌ها، معرفی ایام و وقایع، مسابقات و ارسال کتاب به صورت مکاتبه‌ای انجام می‌شود.

* وجود 8 هزار کتاب در کتابخانه پستی شهربابک

زینب شیخیان مسئول مرکز کتابخانه پستی شهربابک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از وجود 8 هزار و 902 جلد کتاب با یک هزار و 903 عنوان در این کتابخانه خبر داد و اظهار داشت: یک هزار و 454 نفر در این کتابخانه عضو شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: 28 مدرسه در 13 روستای شهربابک زیرپوشش کتابخانه پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفته‌اند.

شیخیان تصریح کرد: به علت همکاری ضعیف آموزش و پرورش شهربابک، هنوز ارسال کتاب‌ها برای دانش‌آموزان در روستاها از طریق پست انجام می‌گیرد که این امر سبب شده مدت زمان ارسال کتاب و بازگشت مجدد آن تقریباً یک ماه به طول انجامد.

به نظر می‌رسد، گسترش کتابخانه‌های پستی می‌تواند، گام مهمی در زمینه پر بار کردن اوقات فراغت بچه‌ها در روستاهایی باشد که به علت محرومیت فاقد کتابخانه و مکان‌های فرهنگی هستند و بی‌شک این کتابخانه‌ها می‌توانند، راهکار مناسبی برای محرومیت‌زدایی در بخش فرهنگی در این مناطق باشد که البته اجرای گسترده این طرح نیازمند تأمین بودجه‌های مناسب و توجه مدیران بومی است.

..............................

گزارش از مهسا حقانیت

.............................

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول