اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه سی‌امین سالروز آزادسازی خرمشهر _ 8

سوم خرداد سی‌امین وصل ملکوتی خاطره‌ها

خبرگزاری فارس: باز بوی سوم خرداد شنیده شد و یاد سی‌امین وصل ملکوتی خاطره‌ها اذهان را رنگارنگ از خاطره‌های ریز و درشت کرد؛ شاید بار دیگر این بازگویی‌ها بتواند گره‌ای بگشاید از گره‌های کور بسته بر تن و بدن این شهر.

سوم خرداد سی‌امین وصل ملکوتی خاطره‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، اینجا قیامت است، خون در دم و بازدم‌ها خفه شده و تنها صدای بومب بومب نابهنجار ماشین‌های سنگین و آهنی دل است که شنیده می‌شود.

اینجا در قلب دشمن هوایی تیره و گردآلود و در سینه دوستان آسمانی صاف و پاک‌آلود ترسیم شده است.

از سویی خورشید می‌تابد و ماه و ستارگان را معنا می‌بخشد و از سویی دیگر خورشید می‌سوزاند و بال فرشتگان را می‌خشکاند.

روزها و شب‌ها آمیخته از بیداری و پاسداری بوده و ساعت و زمان در هم گره خورده؛ اینجا شهر خون و قیام خرمشهر همیشه جاودان است.

اینجا جایی است که خاطرات تلخ و نامأنوسی را به چشم دیده و از برادر دینی و مسلمان خود بارها به ستوه آمده و ... اما تا به امروز نه لب به شکوه و نه لب به گلایه نگشوده است.

شهر مقاوم‌خیز خرمشهر که پس از 35 روز پایداری و مقاومت در چهارم آبان‌ماه 1359 به اشغال دشمن درآمده بود، پس از 578 روز (19 ماه)، بار دیگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

این افتخار و آزادی با عملیاتی غرورآفرین و ثبت شده در تقویم تاریخ به وقوع پیوست؛ عملیات بیت‌المقدس در دهم اردیبهشت‌ماه سال 1361 انجام شد و در چهار مرحله نهایتاً در سوم خرداد 61 به آزادسازی خرمشهر انجامید و تلفات زیادی به دشمن بعثی وارد کرد.

و سوم خرداد، سومین روز از برج آسمانی که تا به امروز پردرخشان در هفتمین آسمان‌های خاطره نیز نورافشانی می‌کند و یاد یاران را به زیباترین شکل و معنا پررنگ‌تر از سال‌های اسارت به نمایش می‌گذارد...

خبر آزادسازی خرمشهر به سرعت همه ملت مسلمان ایران را غرق شادی و سرور کرد و مردم ایران با حضور در مساجد نماز شکر به جای آورده و ندای الله اکبر سر دادند.

خبری که تا به امروز لبخندی از رضایت و خشنودی را در گوشه لبان ترک خورده هر خرمشهری منقش می‌کند.

نتایج نظامی به دست آمده از عملیات بیت‌المقدس و به دنبال آن فتح خرمشهر آزادسازی 5 هزار کیلومتر مربع از خاک کشور اسلامی از جمله خرمشهر و تأمین 180 کیلومتر خط مرزی، 19 هزار اسیر و 16 هزار کشته از دشمن، انهدام 60 فروند هواپیما، سه فروند هلیکوپتر، 418 دستگاه تانک و نفربر، 30 قبضه توپ و 49 دستگاه خودرو بود که با وجود فراوانی‌شان در صحرای تنهایی و بی‌پناهی سلحشوران این مرز و دیار گم شدند.

در این عملیات حماسی یک فروند هلیکوپتر، 105 دستگاه تانک و نفربر و 56 دستگاه خودرو نیز غنایم به دست آمده توسط رزمندگان ما بودند که در مقابل خون‌های به زمین ریخته شده حتی تک قطره‌اش را نیز جبران نمی‌کرد... و غنیمت آن خون شهیدانی بود که شقایق‌وار در دشت اسارت و ایمان پرپر شدند و امروز نامشان بار دیگر گلگون می‌کند باغ‌های نداشته این شهر و دیار را.

خرمشهر دیروز اسیر بود؛ محبوس در قفسی که تنها گناهش را بی‌پناهی‌اش دانسته و حکم مرگش را بر این اساس صادر کردند؛ حکمی که او را گریبانگیر مرگی ابدی کرد.

امروز پس از گذشت سال‌ها از اجرای حکم و جان سالم به در بردن شهر خونین ما از محاصره‌ای مرگبار، با وجود زخم‌های مانده بر تن، تنها قداست خاک پاکش چشم و نظر همه را به خود جلب می‌کند؛ قداستی که به قدم‌های پرنور و پربرکت امام هشتم منور شده و "با وضو وارد شوید" را بر آستانه مهمان‌نوازی‌اش حک کرده است.

دیروز خرمشهر در اسارت دشمن بود و امروز در اسارت تن ... باید آن را رهانید و مردمش را از پیله بی‌پناهی و تنهایی‌شان دور کرد.

مردمی که منزوی شده‌اند به سبب نبودهایی که امروز باید باشد و به لحاظ بودهایی که امروز نباید باشد. خرمشهر امروز نه خرم است و نه شبیه به شهر؛ تنها مکانی است برای یادآوری روزهای تلخ و شیرینی که نه تلخی‌شان مزاج را ناسازگار می‌کند و نه شیرینی‌اش کام را پرحلاوت!

باید و باید به این شهر و مردمش نگاهی چون روزهای پرافتخار مقاومت، اشغال و اسارت انداخت و همان بال و پر را به دستان گرانبهای آنان بخشید.

باز بوی سوم خرداد شنیده شد و یاد سی‌امین وصل ملکوتی خاطره‌ها اذهان را رنگارنگ از خاطره‌های ریز و درشت کرد ... خاطره‌های رمزآلود و رمزهای پرخاطره دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی که خونین شهر را از یوغ دشمن رهانید و شاید بار دیگر این بازگویی‌ها بتواند گره‌ای بگشاید از گره‌های کور بسته بر تن و بدن این شهر ... شاید.

یادداشت از مریم خبازی

انتهای پیام/ز10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول