اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران:

رویکرد حمایتی مسئولان در حوزه کتابخانه‌ها مطلوب نیست / در فضای کتابخانه‌ای رتبه 29 کشور هستیم

خبرگزاری فارس: مدیرکل کتابخانه ‌های عمومی مازندران گفت: رویکرد حمایتی مسئولان مازندران در حوزه کتابخانه‌ها مطلوب نیست.

رویکرد حمایتی مسئولان در حوزه کتابخانه‌ها مطلوب نیست / در فضای کتابخانه‌ای رتبه 29 کشور هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، محمد اسماعیل امامزاده صبح امروز در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی مرزیکلای بابل اظهار داشت: 94 کتابخانه که شامل 60 کتابخانه عمومی و 34 کتابخانه مشارکتی است زیرپوشش کتابخانه عمومی مازندران قرار دارد.

وی تصریح کرد: با افتتاح سه کتابخانه عمومی در شهرهای دابودشت آمل، زرگرشهر و مرزیکلا بابل که هر کدام با مساحت 450 متر مربع است فضای کنونی کتابخانه عمومی مازندران به یک‌هزار و 350 متر مربع افزایش یافته است.

امامزاده با اشاره به اینکه افزایش فضای کتابخانه‌ای رابطه مستقیم با افزایش سطح مطالعه دارد، بیان داشت: در حال حاضر 34 هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای مازندران است که رتبه 29 را به لحاظ سرانه فضایی در کشور دارا بوده و افتتاح این کتابخانه‌ها به افزایش سطح سرانه فضای کتابخانه‌ای کمک می‌کند که رابطه مستقیم با ارتقای مطالعه در هر استان دارد.

وی اذعان داشت: در حال حاضر 26 پروژه در روستا و 16 پروژه در شهر درباره ایجاد کتابخانه‌های عمومی  در دست اجرا داریم. دو کتابخانه نیز با زیربنای 750 مترمربع در گتاب و خلیل‌شهر در هفته دولت افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی مازندران تصریح کرد: فاصله مازندران با استان اول کشور 200 کتابخانه است که اگر احداث کتابخانه عمومی در مازندران شتاب بیشتری پیدا کند و بتوانیم ظرف 14 سال آینده 200 کتابخانه جدید به کتابخانه‌های موجود اضافه کنیم تا افق 1404، مازندران را به نرم متوسط کشوری نزدیک می‌کنیم.

امامزاده افزود: به لحاظ منابع و تعداد کتاب موجود در کتابخانه یک میلیون جلد کتاب در مازندران وجود دارد که رتبه بیست و یکم را در بین استان‌ها دارا هستیم که وضعیت ما خوب نبوده ولی از لحاظ استقبال جوانان و مردم و رجوع و عضو شدن در کتابخانه رتبه هفتم کشور و از لحاظ مطالعه و امانت رتبه پنجم کشور را دارا هستیم.

امام زاده خاطرنشان کرد: این دو رتبه اخیر نشان می‌دهد مردم مازندران و رویکرد مازندران نسبت به کتاب و کتابخوانی در مقایسه با متوسط کشوری بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه مازندران جزو پنج استان فرهنگی کشور است، بیان داشت: مازندران در زیرساخت حوزه فرهنگی که مهم‌ترین عنصر آن کتاب و کتابخوانی است ضعیف است.

امامزاده اذعان داشت: در گذشته کار زیادی در این باره انجام نشده ولی در سال‌های اخیر ساخت و ساز کتابخانه‌ها شتاب بیشتری گرفته ولی رضایت‌بخش نیست و باید از ظرفیت مردم به ویژه خیرین در این زمینه استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار سال گذشته متوسط سرانه مطالعه در کشور 80 دقیقه و30 ثانیه بوده ولی متوسط  سرانه مطالعه در مازندران 84 دقیقه و 45 ثانیه بوده است که معدل مازندران نسبت به کشور یک دقیقه و 15 ثانیه در مطالعه بیشتر بوده ولی زیرساخت‌های کتابخانه‌ای متناسب با نیاز مردم مازندران نیست.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی مازندران اظهار داشت: در حال حاضر متوسط سرانه به ازای هر 100نفر در کشور حدود دو متر است که در مازندران یک متر و 13 سانتی‌متر است.

وی افزود: در یک سال اخیر تقریبا 40 کتابخانه جدید کلنگ‌زنی شد و تسریع در بهره‌برداری پروژه‌ها از اولویت‌های ماست.

امامزاده خاطرنشان کرد: رشد احداث کتابخانه‌ها ظرف سال‌های اخیر تا حدودی رضایت‌بخش است ولی با واقعیت کنونی مازندران فاصله دارد، اگرچه از سوی استان حمایت خوبی انجام می‌شود و رویکرد معاونان استاندار فرهنگی است ولی ما با انباشت محرومیت از سال‌های گذشته مواجه بوده و وضعیت حمایت مسئولان مازندران نسبت به این حوزه مطلوب و رضایت‌بخش نیست.

انتهای پیام/ر10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول