اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه مامایی واحد رشت مطر‌ح کرد

مامایی؛ حرفه‌ای ‌که فعالیتش تا حدود زیادی نادیده گرفته می‌شود‌

خبرگزاری فارس: مدیر گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: شغل مامایی در ایران با وجود قدمتی حدود 80 سال تجربه‌ای به اندازه عمر بشر دارد اما حرفه‌ای است که فعالیتش تا حدود زیادی نادیده گرفته شده است.

مامایی؛ حرفه‌ای ‌که فعالیتش تا حدود زیادی نادیده گرفته می‌شود‌

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مرضیه مسجودی عصر امروز در جمع اساتید پیشکسوت رشته مامایی واحد رشت، اظهار کرد: افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات بین ماماها در راستای سلامتی مادر و نوزاد از جمله اهداف این روز بزرگ است.

وی با بیان اینکه روز جهانی ماما فرصت مناسبی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه است، افزود: جامعه مامایی ایران اسلامی که بیش از 47 هزار نفر اعضای خانواده پزشکی کشور را دربر دارد دانش و مهارت حرفه‌ای را به زیور ایثار و اخلاص و معنویت آراسته است و توفیقات چشمگیری را در این راستا برای سلامت مادران و نوزادان در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.

مدیر گروه مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، خاطر نشان کرد: در دنیا روزانه یک هزار و 600 زن در اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 99 درصد این مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه خونریزی، زایمان سخت، فشار خون بالا، عفونت و عوارض ناشی از سقط‌های غیر بهداشتی بیشترین دلایل مرگ مادران است، اذعان کرد: بسیاری از این مرگ‌ها قابل پیشگیری است.

مسجودی، تصریح کرد: با مرگ مادر، خانواده عضو اصلی خود را برای مدیریت و مراقبت کودکان از دست می‌دهد و سرانجام بقا و آموزش کودکان نامعلوم می‌شود بنابراین پیشگیری از مرگ مادران یکی از اهداف مهم کشورها است.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی دقیق و انجام دادن مراقبت‌های لازم در این دوران می‌توان از مرگ و میر مادران جلوگیری کرد، متذکر شد: ماما عضو اصلی در مراقبت از مادر نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این استاد دانشگاه، گفت: هر یک‌هزار تولد باید 30 تا 50 ماما در سیستم وجود داشته باشد اما با وجود اینکه در کشور با خیل عظیمی از ماماهای بیکار مواجه هستیم به ازای هر یک‌هزار تولد تنها 12 ماما وجود دارد که این مسئله نشان می‌دهد هنوز از نیروهای جوان و با استعداد به دلیل عدم شناخت از جایگاه واقعی این شغل، استفاده بهینه نشده است.

به گفته وی، جامعه مامایی با نقش محوری خود در تامین سلامت بانوان و کودکان اصلی‌ترین حلقه تامین سلامت خانواده را تشکیل می‌دهند و از این رو باید از حضور ماما در جمع اعضای جامعه پزشکی قدردانی شود.

مسجودی، جذب مامای تحصیلکرده را موجب ارتقای سلامت مادران دانست و یادآور شد: شغل مامایی در ایران با وجود قدمتی حدود 80 سال تجربه‌ای به اندازه عمر بشر دارد اما حرفه‌ای است که فعالیتش تا حدود زیادی نادیده گرفته شده است.

در مراسم مذکور 11 نفر از اساتید پیشکسوت رشته مامایی واحد رشت تجلیل شدند.

انتهای پیام/ش20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول