اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی:

زلزله خاموش محیط‌های آموزشی را نشانه گرفته است

خبرگزاری فارس: جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی گفت: تهدید نرم مواد مخدر روان‌گردان به صورت زلزله خاموش مدارس و دانشگاه‌ها را نشانه گرفته است.

زلزله خاموش محیط‌های آموزشی را نشانه گرفته است

ماشاءالله صادقی در حاشیه بازدید از نمایشگاه پیش‌گیری از اعتیاد در دانشگاه پیام‌نور مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: استراتژی‌های پیش‌گیرانه موثر هم‌چنین به یک سیاست عمومی نیاز دارد تا از طریق آن بتوان گرایش به رفتارهای سالم را جایگزین باورهای غلط رایج و درونی شده در دانشجویان کرد.

وی ادامه داد: موفقیت این‌گونه برنامه‌ها نیاز به یک تعهد شفاف و سازنده از سوی دانشگاه‌ها و هم‌چنین لزوم وجود منابع کافی برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی خانه و خانواده، محله و محیط کاری و محیط آموزشی را از جمله مهم‌ترین کانون‌های هدف دانست که استراتژی پیش‌گیرانه در مورد آن باید اجرا شود و تصریح کرد: یکی از شروط مهم برای بالا بردن میزان اثرگذاری برنامه‌های پیش‌گیری چندبعدی بودن و حمایت همه‌جانبه است و هر یک از این استراتژی‌ها به‌ منظور دست‌یابی به اهداف خود باید در یک سطح و اندازه مناسب به کار گرفته شوند.

صادقی با اشاره به برنامه جامع و موثر پیش‌گیری دانشگاه خاطرنشان کرد: ارائه اطلاعات صحیح در مورد عوارض مصرف الکل، سیگار و سایر مواد مخدر و روان‌گردان‌ها ارتقای شایستگی‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی مانند مهارت‌های تصمیم‌گیری حل مسئله برقراری ارتباطات موثر، مهارت مقاومت و کنترل استرس فعالیت‌های حمایتی که تمرکز آن بر تفریحات سالم به جای مصرف الکل و مواد است.

وی ادامه داد: تعلیم افرادی که توانایی تاثیرگذاری بر رفتار دانشجویان را دارند مانند اعضای هیئت علمی دانشکده‌ها، کارمندان، فعالان دانشجویی، کارمندان بخش مشاوره و سلامت دانشگاه اساتید و مشخص کردن افراد در معرض خطر در حداقل زمان ممکن ارائه خدمات مداخله‌گرانه و ایجاد بستری مناسب برای پیش‌گیری از گرایش آنها به رفتارهای پر خطر از دیگر ویژگی‌های برنامه جامع دانشگاه است.

جانشین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی در توضیح مدل مدیریت محیطی که در دانشگاه‌ها قرار است اجرا شود، گفت: ایجاد تغییر در سیاست‌ها و هنجارهای رایج در دانشگاه در مورد سوءمصرف مواد مخدر و الکل است.

صادقی تاکید کرد: یکی از مشکلات برنامه‌های پیش‌گیری در دانشگاه‌ها، نبود استقبال داوطلبانه دانشجویان برای مشارکت در این برنامه‌هاست که در حال بررسی راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با این مشکل هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت پذیرفته در سطح دانشگاه‌های کشور برای مصون‌سازی دانشجویان در امر پیش‌گیری از اعتیاد خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیش‌گیری اولیه از اعتیاد ویژه کارشناسان و مسئولان خوابگاه‌ها، تهیه و تولید بسته‌های آموزشی شامل بروشور کتابچه آموزشی (زندگی سالم به دور از مواد)، حمایت از فعالیت‌های تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی در امر پیش‌گیری اولیه از اعتیاد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی ویژه دانشجویان، راه‌اندازی سایت الکترونیکی پیش‌گیری از اعتیاد و چاپ نشریه تخصصی پیش‌گیری نوین به منظور حساس‌سازی مسئولان و کارشناسان و نیز دانش‌افزایی مخاطبان و ارائه آخرین دستاوردهای پیش‌گیری از برنامه‌های کاربردی اجرا شده است.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول