اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی تعلقات در راه معبود ذبح می‌شود

اعتکاف راهی برای جبران عقب‌ماندگی‌های معنوی

خبرگزاری فارس: رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبیک گفت: اعتکاف انسان را از مشغله‌های روزمره دور کرده و سبب نزدیکی انسان به خدا و جبران عقب‌ماندگی‌های معنوی می‌شود.

اعتکاف راهی برای جبران عقب‌ماندگی‌های معنوی

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، در مراسم معنوی اعتکاف امسال 431 نفر از مردم شهرستان آبیک در هفت مسجد معتکف شدند که از این تعداد 205 نفر در مسجد ولی عصر (عج) آبیک، 50 نفر در مسجد چهارده معصوم (ع) خاکعلی، 55 نفر در مسجد رضوی زیاران،37 نفر در مسجد جامعه قشلاق، 25 نفر در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) کوندج، 37 نفر در مسجد صاحب‌الزمان (عج) خرم پشته و 22 نفر در مسجد امام حسین (ع) روستای حاجی‌تپه حضور دارند.

لازم به ذکر است که در سال گذشته 700 نفر از مردم آبیک در مراسم معنوی اعتکاف حضور داشتند که امسال تعداد افراد معتکف کاهش داشته است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبیک در خصوص کاهش حضور مردم در مراسم معنوی اعتکاف امسال به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: گرچه حضور و ثبت نام مردم برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف مطلوب بوده است، ولی به دلیل نبود فضای مناسب در مساجد، فرا رسیدن فصل کار کارگران و کشاورزان، عدم ثبت نام از نوجوانان زیر 15 سال به دلیل ایجاد مزاحمت برای معتکفان و عدم توانایی انجام برخی از عبادات ایام‌البیض و عدم ظرفیت مساجد برای ثبت نام از افراد بیشتر، از مهم‌ترین دلایل ثبت نام در زمینه اعتکاف بوده است.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی می‌افزاید: برای افزایش کیفیت مراسم معنوی اعتکاف از کمیت پرهیز کرده‌ایم تا معتکفان بهتر و با آرامش خاطر بیشتری به مراسم معنوی و عبادت ایام‌البیض بپردازند.

این مسئول خاطرنشان می‌کند: گفتمان‌های دینی با محوریت مهدویت، عفاف و حجاب اسلامی، اعتکاف سنت حسنه و مرجعیت را برای معتکفان در نظر گرفته‌ایم که در ایام اعتکاف در حال برگزاری است.

حسینی ادامه می‌دهد: هشت مربی اعم از سه مرد و پنج زن برای تصحیح قرائت درست نماز برای معتکفان در نظر گرفته شده است که آنان را از آموزش‌های لازم در زمینه اقامه صحیح نماز بهره‌مند می‌کنند.

حضور بانوان آبیکی در مراسم معنوی اعتکاف امسال پررنگ‌تر از آقایان است، چراکه از 431 نفر معتکف، 346 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

خانم طاهره ربانی 71 ساله که برای پانزدهمین بار است در مراسم معنوی اعتکاف مسجد ولی عصر (ع) شهر آبیک شرکت می‌کند در خصوص هدف شرکت خود به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: حضور من سعادتی است که خداوند نصیبم کرده که این لطف الهی جای شکر دارد.

وی می‌افزاید: اگر کسی بخواهد به خدا نزدیک‌تر شود، می‌تواند با اعتکاف به این هدف دست یابد، چراکه با حضور در این مراسم حس غرور معنوی و افتخار به انسان دست می‌دهد.

ربانی ادامه می‌دهد: در اعتکاف انسان جز به خودش به چیز دیگری فکر نمی‌کند و سعی می‌کند با عبادت و تلاش اشتباهات گذشته‌اش را جبران کند و کم‌تر مرتکب گناه شود.

فریبا حیدری 23 ساله و خانه‌دار که برای ششمین بار است در مراسم اعتکاف شرکت می‌کند، به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: نخستین‌بار با میل خودم به اعتکاف نیامدم و یکی از دوستانم سبب شد تا با اعتکاف آشنا شوم، ولی وقتی در این مراسم معنوی شرکت کردم، نظرم تغییر کرد و پنج سال است که با علاقه و اشتیاق خود حضور پیدا می‌کنم.

وی می‌افزاید: فضای معنوی مسجد در روحیه انسان بسیار تأثیرگذار و روح‌بخش است.

این معتکف ادامه می‌دهد: در مراسم اعتکاف احساس می‌کنم که به خدا نزدیک‌تر هستم و بهتر و بیشتر می‌توانم با خدا ارتباط برقرار کنم.

در مراسم معنوی اعتکاف امسال 85 نفر از آقایان حضور داشتند که رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبیک عدم حضور آقایان را فصل کار کشاورزان و کارگران ذکر می‌کند و آغاز امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان را یکی دیگر از دلایل این مهم عنوان می‌کند.

حامد عباسی دانشجوی رشته تربیت بدنی که برای نخستین‌بار در مراسم اعتکاف شرکت کرده به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: در این دو روز انگار تازه متولد شده‌ام و احساس آرامش دارم.

وی می‌افزاید: در اعتکاف به دلیل دوری از مادیات دنیا بیشتر به حقیقت خلقت و انسان بودن پی می‌بریم.

این معتکف ادامه می‌دهد: سخنرانی‌ها و گفتمان‌های دینی که برگزار شده به ویژه احترام به خانواده بسیار جذاب و آموزشی بود که جای قدردانی دارد.

مهدی سالاروند که کارمند است و حضوری شش ساله در اعتکاف دارد، می‌گوید: اعتکاف انسان را از مشغله‌های روزمره دور کرده و سبب نزدیکی انسان به خدا می‌شود، چراکه انسان با خلوت کردن با خدا و راز و نیاز می‌تواند عقب ماندگی معنوی خود را جبران کند.

وی خاطر نشان می‌کند: اعتکاف در زندگی فردی و اجتماعی و نیز اخلاق و رفتار انسان به دلیل تاثیرگذاری شگرفی که دارد نقش بسزایی ایفا می‌کند.

این معتکف با اشاره به جنگ نرم دشمن علیه جوانان یادآور می‌شود: مسئولان باید با برنامه‌ریزی برنامه‌های فرهنگی و دینی متنوع‌تری را در مراسم معنوی اعتکاف بگنجانند که خوشبختانه امسال گام‌هایی برداشته شده است تا با تقویت اعتقادات جوانان آنان را از تهاجم فرهنگی سالم نگه‌داشت.

لازم است بدانیم اعتکاف سنت حسنه‌ای است که از پیامبر اکرم (ص) به جا مانده و بهترین فرصت برای خودسازی است که انسان می‌تواند در تمام کارها قصد تقرب کند، چراکه اعتکاف فراغتی برای عبادت، تفکر و مناجات با خداست.

در اعتکاف می‌توان تعلقات را در راه معبود ذبح کرد و از کثرت روی گرداند و به سوی وحدت حرکت کرد و با تهذیب نفس و اندوختن سرمایه تقوا و اخلاص آخرت را آباد کرد.

معتکف با اعمال و اذکار، درخت معنویت خویش را آبیاری می‌کند و با چیدن علف‌های هرز گناه زمینه رشد و بارور ساختن آن را فراهم می‌کند و پس از تلاش و زحمت محصول کمال اعتکاف را می‌چیند که آن واقع شدن قلب، جوارح و عقل بر عمل صالح است.

گفتنی است، در شهرستان آبیک برای شانزدهمین سال متمادی است که مراسم معنوی اعتکاف برگزار می‌شود.

==============

گزارش از هاجر عبداللهی

==============

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول