اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان:

6500 حلقه چاه غیرمجاز در کردستان شناسایی شده‌اند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان از شناسایی 6 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز در این استان خبرداد و خواستار برخورد قاطع و جدی با حفار‌ی‌های غیرمجاز شد.

6500 حلقه چاه غیرمجاز در کردستان شناسایی شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شاهین پاکروح در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در سنندج اظهار کرد: مجموعه شرایط جوی طی یکی دو سال گذشته موجب کاهش قابل توجه روان‌آب‌ها و آب‌های زیرزمینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: افت منابع آبی زیرزمینی به‌دلیل افزایش پیک دما، تلاش در راستای حفاظت و جلوگیری از هدررفت آن را دو چندان کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان تصریح کرد: سالانه هفت اکیپ برای بازرسی و نظارت بر چاه‌های آب به دشت‌های مختلف استان رفته و به‌صورت جدی کار را دنبال می‌کنند.

وی افزود: بازرسان تنها در سال گذشته موفق به شناسایی بیش از یک‌هزار و 400 چاه غیرمجاز در سطح استان شدند.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان چاه‌های غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و رسیدگی به پرونده‌ها به‌دلیل توجیه بودن قضات به اهمیت موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گرفته و منجر به پر شدن این چاه‌ها می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، در برخی موارد هم با تحمیل مقدار جرائم نقدی جزئی پرونده به راحتی پایان می‌یابد.

پاکروح از مسدود کردن 110 حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته خبر داد و افزود: امسال نیز با تلاش فعالان این عرصه 32 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان مسدود شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مسدود کردن این تعداد حلقه چاه غیرمجاز با توجه به آمار موجود و تعداد چاه‌های شناسایی شده در سال کافی نبوده و نیاز به برنامه‌های اساسی‌تری دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان به صدور مجوز برای چاه‌های غیرمجاز حفر شده سال 85 اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست اجرای این طرح حدود یک‌هزار نفر برای دریافت مجوز به سامانه مراجعه کردند.

پاکروح افزود: در مرحله دوم این طرح نیز 3 هزار و 600 نفر که اغلب مربوط به چاه‌های دشت‌های قروه، بیجار و چهاردولی هستند در سامانه ثبت‌نام کردند.

به گفته وی، 920 مورد از این تعداد در کمیته رسیدگی به پروانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آیتم‌های تعریف شده موفق به کسب پروانه شدند.

پاکروح خاطرنشان کرد: قرار نداشتن در حریم دیگر چاه‌ها و غیراصولی، نبودن نوع حفاری از جمله موضوعاتی است که با حضور کارشناسان بعد از بازدید و بررسی از محل حفر چاه مورد بررسی و براساس آن پروانه صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان تصریح کرد: تاکنون یک‌هزار و 160 مورد از چاه‌های غیرمجاز به منظور کسب پروانه به شهرستان‌ها معرفی شده‌اند.

پاکروح افزود: 70 مورد از این پروانه‌ها رسیدگی 25 مورد منجر به صدور پروانه و 93 مورد نیز بازگشت داده شدند.

وی عنوان کرد: گرفتن آب از کشاورزان صاحب چاه‌های غیرمجاز هدف اصلی ما نیست بلکه جلوگیری از نابودی آب‌های زیرزمینی به‌عنوان ثروتی ملی مهم‌ترین هدف شرکت آب منطقه‌ای استان است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت جدای از برخورد با کشاورزانی که از راه‌های غیرمجاز آب مورد نیاز محصولات خود را تامین می‌کنند، برای تامین آب زمین‌های آنان به‌صورت مجاز پروژه‌های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.

اجرای 1.2 میلیارد تومان پروژه‌های آبرسانی

وی از اجرای 1.2 میلیارد تومان پروژه‌های آبرسانی در دشت‌های قروه و دهگلان خبر داد و پروژه سد سورال، سنگ‌سیاه و چندین طرح دیگر با صرف اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان را برنامه شرکت آب منطقه‌ای استان برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان خواند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها علاوه بر ساماندهی چاه‌های غیرمجاز موجود، مانع از حفر چاه‌های دیگری در سطح استان خواهد شد.

پاکروح در پایان خاطرنشان کرد: ساماندهی چاه‌های غیرمجاز مانع از قاچاق سوخت هم خواهد شد.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول