اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بحران آب در پلدختر جدی است/ کشاورزی پلدختر یک گام تا نابودی

خبرگزاری فارس: بحران آب در پلدختر جدی است و کشاورزی این منطقه تا نابودی یک گام بیشتر فاصله ندارد.

بحران آب در پلدختر جدی است/ کشاورزی پلدختر یک گام تا نابودی

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، در جلسه ستاد خشک سالی پلدختر که شب گذشته و صبح امروز با حضور فرماندار، مدیرکل حوادث غیر مترقبه استان لرستان، مدیر باغبانی، معاون تولیدات جهاد کشاورزی لرستان، سرپرستی بانک کشاورزی و جمعی از کارشناسان در سالن اجتماعات فرمانداری پلدختر برگزار شد، آخرین وضعیت پدیده خشک سالی در این شهرستان بررسی شد.

فرماندار پلدختر در ابتدای این جلسه با بیان اینکه خشکسالی‌های سال‌های گذشته در پلدختر باعث خسارات زیادی به کشاورزان و دامداران شده است، گفت: محصولات دیم این شهرستان بر اثر خشک سالی به طور صد درصد از بین رفته و برداشت محصولات آبی نیز به شدت کاهش یافته است.

فریدون رشیدی میزان برداشت گندم را 2 هزار و 100 تن اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود این میزان تا 4 هزار تن افزایش یابد.

فرماندار پلدختر میزان برداشت گندم را در سال زراعی گذشته 22 هزار تن اعلام کرد.

رشیدی با انتقاد از صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: بیمه تاکنون به تعهدات خود به صورت کامل عمل نکرده است و استقبال ضعیف کشاورزان از بیمه کردن محصولات خود، به همین خاطر است.

وی اظهار داشت: آب رودخانه مادیان‌رود که آب باغات منطقه زیودار را تأمین می‌کند، به شدت کاهش یافته است و هیچ امیدی برای برداشت آب از این رود وجود ندارد.

فرماندار پلدختر با بیان اینکه در سال گذشته جهاد کشاورزی به وسیله موتور آب و پمپاژ آب رودخانه کشکان به رودخانه مادیان‌رود بخشی از کمبود آب باغات انجیر را حل کرد، گفت: امسال برای پمپاژ آب رودخانه کشکان به مادیان‌رود اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان نیاز است.

وی اضافه کرد: تاکنون 200 میلیون تومان برای انتقال آب به رودخانه مادیان‌رود از محل اعتبارات ملی از سوی جهاد کشاورزی لرستان اختصاص داده شده است.

رشیدی با ابراز گلایه از عدم حضور معاون عمرانی استانداری در شهرستان پلدختر گفت: اگر مسئولان استانی به مشکلات کمبود آب بخش کشاورزی در شهرستان پلدختر توجه نکنند بخش اعظم باغات این منطقه خشک می‌شود.

وی در بخش دیگری به پمپاژهای در حال ساخت در منطقه پلدختر اشاره کرد و گفت: اگر کار احداث این ایستگاه‌ها به اتمام می‌رسید امروز ما شاهد خشک شدن محصولات کشاورزی پلدختر نبودیم.

رشیدی میزان پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌ها رنگین‌بان، چم‌مهر، واشیان و جایدر را 82 و 75 و 76 و 30 درصد اعلام کرد و گفت: برخی از این پروژها به دلیل عدم تخصیص بودجه در چند سال گذشته هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند.

در ادامه مدیرکل ستاد حوادث غیر مترقبه استان لرستان مشکل آب را یک چالش جهانی دانست و گفت: میزان بارش بارندگی در ایران در پنج سال گذشته از 248 میلی‌متر به کم‌تر از 200 میلی‌متر کاهش یافته است.

رضا آریایی میزان بارندگی در استان لرستان را طی سال گذشته 325 میلی‌متر اعلام کرد و گفت: در سال‌ جاری این میزان به 304 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است.

آریایی با اشاره به خشک شدن دریاچه کیو خرم‌آباد به دلیل خشک‌سالی گفت: آب‌دهی این رودخانه از شش ماه از سال به دو ماه کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این وضعیت در سال‌های آینده تداوم خواهد داشت، تاکید کرد: به دلیل گرم شدن کره زمین کشورهایی مثل ایران که در نیمه خشک قرار دارند با کمبود و بحران آب مواجه می‌شوند.

مدیرکل حوادث غیر مترقبه استان لرستان گرد و غبار ناشی در کشورهای خاورمیانه را ناشی از خشک‌سالی دانست و افزود: استان‌های کشور به لحاظ کاهش بارندگی به چهار گروه تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی لرستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کرمان، کرمانشاه سیستان و بلوچستان را در گروه استان‌هایی دانست که 60 الی 90 درصد با کاهش بارندگی مواجه هستند.

آریایی میزان بارش در استان‌های شمالی، اصفهان و سمنان را خوب دانست و گفت: میزان بارش در این استان‌ها 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل حوادث غیر مترقبه استان لرستان با بیان اینکه نوع بارش‌ها در کشور ما تغییر کرده است، گفت: عدم وجود بارش برف، میزان بارش و کاهش آن و زمان بارش باعث به وجود آمدن خشک‌سالی در استان لرستان شده است.

وی با پیش‌بینی اینکه در سال‌های آینده خشک‌سالی و کمبود بارش شدیدتر خواهد بود، اظهار داشت: آب زیرزمینی و سطحی در سال‌های آینده دچار کاهش شدید می‌شود.

مدیرکل ستاد حوادث غیر مترقبه استان لرستان با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار کافی خشک‌سالی گفت: با این اعتبارات ناچیز مسئولان باید به فکر اولویت‌بندی پروژه‌ها باشند.

وی افزود: اعتبارات خشک‌سالی را نمی‌توان فقط برای یک پروژه اختصاص داد، بلکه این اعتبارات شامل خسارات ناشی از گرد و غبار هم می‌شود.

آریایی با بیان اینکه اعتبارات حوادث غیر مترقبه هر ساله در ماه بهمن ابلاغ می‌شود، گفت: ما نمی‌توانیم در این خصوص اعتباری برای خسارات خشک‌سالی در پلدختر اختصاص دهیم.

وی با اعلام این خبر که با تجهیز ستاد حوادث غیر مترقبه استان به دستگاه‌های اطفای حریق جدید ما دیگر شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده و نابودی مراتع و جنگل‌ها لرستان نخواهیم بود، گفت: آتش‌سوزی‌هایی که روزهای گذشته در استان به وقوع پیوست و می‌توانست خسارات سنگینی به بار آورد، با این دستگاه‌ها خاموش شد.

آریایی با انتقاد از عملکرد ضعیف صندوق بیمه کشاورزی قوانین دست و پاگیر و عدم تجربه نیروهای صندوق بیمه کشاورزی را از جمله این ضعف‌ها دانست که باید اصلاح شود.

در ادامه معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در این جلسه با بیان اینکه اعتبارات ناکافی است، گفت: باغداران باید با تلاش و همت مضاعف از خشک شدن مزارع خود جلوگیری کنند.

حسن پیرحیاتی از آبیاری 9 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان لرستان به سیستم آبیاری بارانی در سال گذشته خبر داد و گفت: برای تحقق این مهم 32 میلیارد تومان هزینه شده است.

در ادامه بهروز بهاروند مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان هم با بیان اینکه 34 درصد تولید انجیر سیاه کشور در لرستان و شهرستان پلدختر است، افزود: از 17 میلیارد تومان اعتبار خشک‌سالی سال گذشته لرستان حتی یک ریال به بخش کشاورزی اختصاص نیافته است.

در ادامه این جلسه فهیمی مدیر بانک کشاورزی استان لرستان هم از پرداخت 15 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان پلدختر خبر داد و گفت: کار پرداخت این خسارات در مردادماه به کشاورزان آغاز می‌شود.

در ادامه رئیس منابع آب پلدختر در این جلسه با بیان اینکه در سال 91-90 میزان بارندگی در پلدختر 177 میلی‌متر بوده که نسبت به سال مشابه 37 درصد کاهش یافته است، گفت: در نیمه دوم سال 90 تا دهم بهمن‌ماه بارش موثری برای رطوبت خاک در پلدختر صورت نگرفته است.

رضا میرزایی گفت: کاهش بارندگی در سال‌های گذشته باعث کاهش آب‌دهی رودخانه مادیان‌رود به میزان 11 درصد، چولهول 49 درصد و رودخانه کشکان 47 درصد شده است.

میرزایی هم‌چنین از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شهرستان پلدختر خبر داد و افزود: آب‌دهی چاه‌های منطقه جایدر 12 متر، آبخوان آهکی گل‌گل که آب شرب شهر پلدختر و روستاهای اطراف را تأمین می‌کند، 9 متر کاهش یافته است.

رئیس امور آب پلدختر با بیان اینکه آب‌دهی چشمه‌ها 30 الی 100 درصد کاهش یافته گفت: به دلیل خشک شدن چشمه‌ها همه 12 مزرعه پرورش ماهی شهرستان پلدختر تعطیل شده است.

میرزایی با بیان اینکه با توجه به کاهش آب در رودخانه مادیان‌رود احداث سد مخزنی در منطقه بن‌لار ضروری است، گفت: احداث این سد با شروع مطالعه سد مخزنی در بالادست این پروژه را با شکست مواجه می‌کند.

وی میزان مساحت باغات که به وسیله رودخانه مادیان‌رود آبیاری می‌شود را 265 هکتار اعلام کرد.

وی ادامه داد: بر روی رودخانه کشکان و سرشاخه‌های آن در حوزه شهرستان‌های الشتر، خرم‌آباد و پلدختر طی سال‌های اخیر حدود 16 ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی در دست مطالعه و یا در حال اجرا است.

این کارشناس‌ارشد اضافه کرد: براساس آمار ایستگاه هیدرومتری کشکان پلدختر، آب‌دهی این رودخانه در مرداد و شهریور ماه که فصل آبیاری کشت تابستانه است به حدود 3 متر‌مکعب در ثانیه می‌رسد.

وی ادامه داد: در صورت راه‌اندازی و بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها علاوه بر خشک شدن آب رودخانه و بروز مشکلات زیست‌محیطی، کشاورزان و حق‌آبه‌بران پایین‌دست پلدختری با چالش بزرگی مواجه می‌شوند.

میرزایی با تاکید بر اینکه توسعه منابع آبی در هر منطقه باید متناسب با ظرفیت‌های آبی باشد، گفت: حدود 86 درصد از اراضی آبی شهرستان پلدختر از طریق آب رودخانه کشکان و دو سرشاخه آن یعنی مادیان‌رود و چولهول تأمین می‌شود.

وی افزود: در واقع رودخانه کشکان شاهرگ حیاتی شهرستان پلدختر محسوب می‌شود، لذا هر گونه تصمیم‌گیری مصلحتی و غیر کارشناسی در رابطه با تخصیص جدید از آب رودخانه کشکان به ویژه در بالادست، کشاورزان و حق‌آبه‌بران پایین‌دست را با مشکل مواجه می‌کند.

میرزایی تصریح کرد: رودخانه کشکان به هیچ وجه توان و ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ جدید در بالادست به ویژه در حوزه شهرستان‌های الشتر و خرم‌آباد را ندارد و تخصیص‌های غیر فنی و نامتناسب با توان رودخانه نه تنها مشکل کشاورزان را حل نمی‌کند، بلکه حق‌آبه‌بران دشت‌های واشیان، جایدر و بان‌بازه چم‌مهر واقع در پایین‌دست را در آینده با چالش‌های بزرگی مواجه می‌کند.

علی خادمی مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با بیان اینکه خشک‌سالی رمق و نفس کشاورزان پلدختری را گرفته است، گفت: کشاورزان و دامداران این منطقه به دلیل نبود نقدینگی و علوفه اقدام به فروش دام‌ها و زمین‌های کشاورزی خود می‌کنند.

وی استمهال وام‌ها، اعتبار جهت خرید لوله و تانکر، موتور پمپ، لایه‌شکنی چاه‌ها، لایروبی چاهک‌ها، کمک و مساعدت نهادهای کشاورزی، علوفه‌ زمستانی، کمک مالی و یا تسهیلات یارانه‌ای را از مهم‌ترین خواسته‌ها و انتظارات کشاورزان شهرستان پلدختر برشمرد.

در ادامه عظیم میرزایی کارشناس بانک کشاورزی پلدختر در پاسخ به انتقاد فرماندار پلدختر گفت: علت پرداخت نشدن کامل خسارت خشک‌سالی سال 89 به کشاورزان عدم هم‌خوانی آمارهای جهاد کشاورزی بوده است و صندوق بیمه هیچ تقصیری در این زمینه ندارد.

وی هم‌چنین از استقبال کشاورزان برای بیمه کردن محصولات خود خبر داد و گفت: طبق آمار در سال زارعی امسال بیمه محصولات کشاورزی در پلدختر 150 درصد نسبت به سال مشابه افزایش پیدا کرده است.

میرزایی با بیان اینکه اضافه کردن تمدید وام کشاورزان فقط مشکلات آنها را افزایش می‌دهد، افزود: بانک کشاورزی فقط طبق دستورالعمل‌ها عمل می‌کند.

در پایان عارفی کارشناس عمرانی استانداری لرستان از اختصاص 300 میلیون تومان به مجتمع پرورش ماهی انار خبر داد و گفت: 500 میلیون تومان هم برای ساخت شهرک گلخانه‌ای از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته است.

وی از اختصاص ردیف ملی به طرح آب‌رسانی رنگین‌بان خبر داد و افزود: اعتبار این پروژه مستقیماً از تهران ابلاغ می‌شود.

با وجود اینکه چند سالی است که پلدختر با پدیده خشک‌سالی رو به ‌رو است و هر ساله مردم این منطقه که شغل اصلی آنها کشاورزی و دامپروری است، دچار خسارات سنگین می‌شوند، اما متولیان امر هنوز هیچ اقدامی عملی برای حل دغدغه آنها انجام نداده‌اند، بلکه با ارسال آمارهای متفاوت به دستگاه‌های خود این قشر زحمت‌کش را از رسیدن به حق خود دور نموده‌اند.

یک کشاورز پلدختری با مراجعه به خبرنگار فارس با بیان اینکه مدیران کشاورزی را سیاسی نموده‌اند، با انتقاد شدید از این طرز برخورد گفت: تا زمانی که این نحوه برخورد و دید مدیران تغییر نکند هیچ مشکلی از کشاورز حل نشده و بر این مشکلات نیز افزوده می‌شود.

وی افزود: هر موقع به مسئولان مراجعه می‌کنم می‌گویند در جلسه هستند، چرا متولیان امر با این همه جلسه پشت سر هم هنوز کوچک‌ترین مشکلی از کشاورزان را حل نکرده‌اند.

این کشاورز که نخواست نامش ذکر شود، گفت: در برخی اوقات مسئولان با سرکشی‌های خود به ما در جریان مشکلات قرار می‌گیرند، اما به محض خوردن گوشت گوسفندان و پایان پذیرایی همه چیز را از یاد می‌برند؟!

گزارش: عباس جودکی

انتهای پیام/ب10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول