اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان خبر داد

افزایش گرایش جوانان گیلان به مصرف شیشه

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری مدیر کل بهزیستی گیلان گفت: مواد مخدر شیشه و کریستال بالاترین مصرف را در بین جوانان گیلان دارد و امسال تمرکز بهزیستی در بحث آموزش این مواد شیمایی و خطرناک است.

افزایش گرایش جوانان گیلان به مصرف شیشه

سعید سادات منصوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به مصرف بالای مواد شیمیایی به ویژه شیشه و کریستال بین جوانان، اظهار کرد: امسال تمرکز بهزیستی در بحث درمان و آموزش معتادان به مواد صنعتی و ترکیبات شیمیایی به ویژه شیشه است.

وی با بیان اینکه با پیشگیری از سوء مصرف مواد هزینه‌های درمان اعتیاد بسیار به صرفه‌تر از هزینه‌های بالای درمان است، افزود: برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی زمانی موثرند که خانواده‌ها در این راستا کمک کنند زیرا اعتیاد یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه است که برای هر فردی حداقل یک بار در زندگی ممکن است رخ دهد.

این مسئول، خواستار اطلاع‌رسانی گسترده‌تر رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در این راستا شد و خاطرنشان کرد: باندهای مافیایی مواد مخدر برای بازاریابی بیشتر و توزیع و فروش مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی نرخ مواد را با قیمت‌های بسیار پایین و دسترسی آسان در اختیار جوانان ما قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو شیشه در گذشته 60 میلیون تومان بود، گفت: هم‌اکنون قیمت هر یک کیلو گرم شیشه پنج میلیون تومان است.

سادات‌منصوری، با تاکید بر اینکه خانواده‌ها اطلاعات و آگاهی‌های خود را درباره سوء مصرف مواد بالا ببرند، اذعان کرد: خانواده‌ها با مشاهده هر گونه افت تحصیلی، کاهش اشتها، بی‌نظمی در خواب، لاغری بیش از حد و ...، توجهات خود را نسبت به جوانان بیشتر کنند.

وی به اهداف پیشگیری سازمان بهزیستی در این راستا اشاره کرد و یادآور شد: در بحث پیشگیری سه هدف عمده با نام پیشگیری عمومی، پیشگیری گروه‌های پرخطر و افراد خاص پیگیری می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان، 50 درصد آمار معتادان گیلان را افراد متاهل جامعه خواند و افزود: طبق آمار به دست آمده حدود 5 درصد بانوان گیلانی نیز به سوء مصرف مواد مخدر از نوع شیشه گرایش پیدا کرده‌اند زیرا حدود 5 درصد مراجعه کنندگان به کمپ‌های ترک اعتیاد خانم‌ها هستند.

وی درباره دلیل افزایش گرایش خانم‌ها به مصرف شیشه، خاطرنشان کرد: آمار مصرف شیشه بین خانم‌ها به خاطر تبلیغات لاغری که در گذشته در سالن‌های آرایش و باشگاه‌های بدن سازی انجام شده بود رو به افزایش است. 

سادات‌منصوری، اضافه کرد: هنوز درستی این آمار به طور واضح مشخص نیست زیرا بانوان در مراجعه به کمپ‌ها دچار تردید هستند و معمولا آقایان راحت‌تر از خانم‌ها برای درمان مراجعه می‌کنند.

وی، مراجعه بانوان به مراکز درمانی اعتیاد را کمتر از مردان عنوان کرد و امسال از راه‌اندازی سه کمپ ویژه زنان در گیلان خبر داد.

این مسئول، با اشاره به مضرات شیشه، اذعان کرد: با مصرف مداوم شیشه مغز انسان دچار آتروفی شده و عملکرد خود را از دست می‌دهد و این تخریب مغزی دیگر برگشت‌پذیر نیست.

وی، هرگونه افسردگی، ایجاد ناراحتی‌هایی در زمینه کبد، دستگاه گوارش، قلب و عروق، ایجاد توهمات دیداری و شنیداری را از عمده‌ترین علایم سوء مصرف مواد دانست و متذکر شد: هم‌اکنون 12 کمپ  و 88 مرکز ترک اعتیاد گیلان با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی در حال فعالیت هستند و مردم در صورت مشاهده فعالیت کمپ‌های غیر قانونی حتما مراتب را به نیروی انتظامی گزارش کنند.

سادات‌منصوری خاطرنشان کرد: برخی از جوانان به غلط فکر می‌کنند که سوء مصرف شیشه اعتیاد آور نیست زیرا جواب تست اعتیاد به مرفین را منفی اعلام می‌کند در صورتی که برای تشخیص اعتیاد به شیشه باید تست ویژه «مت آمفتامین» انجام شود.

وی، هر گونه کاهش سطح در سوء مصرف مواد به طرف تغییر مصرف و استفاده از مواد دیگر را نوعی موفقیت در درمان فرد معتاد نامید و افزود: ما هرگز نمی‌توانیم فردی که سال‌ها مواد مصرف کرده است را یک شبه ترک دهیم بلکه ابتدا مراحل مصرف او از ماده قوی‌تری مانند تریاک به طرف مصرف مواد ملایم‌تری مانند متادون سوق می‌دهیم تا به تدریج درمان قطعی صورت گیرد.

معاون پیشگیری مدیر کل بهزیستی گیلان، درمان اعتیاد به مواد مخدر سنتی را بسیار آسان‌تر از مواد مخدر صنعتی دانست و گفت: برای درمان معتادان به مواد صنعتی درمان دارویی وجود ندارد.

وی درباره درمان مواد مرفینی، تصریح کرد: رویکرد درمان در این زمینه درمان با معادن است که سال گذشته 12 هزار و 780 نفر تحت درمان سرپایی قرار گرفتند.

سادات منصوری با اشاره به وجود سه مرکز بستری TC در گیلان، یادآور شد: مراکز درمانی اجتماع‌محور یکی از بالاترین آمار درمانی موفقیت‌آمیز بالای 70 درصد را دارد.

وی شناسایی 998 نفر معتاد پرخطر برای جلوگیری از کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با عدم شیوع بیماری‌های ایدز و هپاتیت در جامعه، توزیع سرنگ بین 708 معتاد زیر پوشش را از دیگر اقدام‌های معاونت پیشگیری بهزیستی در سال 90 خواند و خاطرنشان کرد: گروه سنی 20 تا 40 سال بیشترین مراجعه کنندگان به مراکز درمانی ترک اعتیاد در استان هستند.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول