اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل موزه‌های کشور:

شهر زیرزمینی دستکند ارزانفود یک سرمایه بزرگ ملی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل موزه‌های کشور گفت: شهر زیرزمینی دستکند ارزانفود یک سرمایه بزرگ ملی و زمینه‌ای برای تقویت گردشگری همدان است که باید نهایت توجه به آن صورت پذیرد.

شهر زیرزمینی دستکند ارزانفود یک سرمایه بزرگ ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، یحیی رحمتی ظهر امروز در مراسم افتتاح موزه و نگارخانه صنایع دستی و هنرهای سنتی حمام محله حاجی در همدان اظهار داشت: استان همدان با قدمت بیش از 3 هزار ساله خود دارای آثار تاریخی و فرهنگی کم‌نظیر و بی‌نظیری است که توجه به هر یک از آنها می‌تواند در تقویت بعد گردشگری این منطقه بیافزاید.

وی با اشاره به بازدید خود از منطقه مجموعه دستکند ارزانفود همدان گفت: وجود این شهر زیرزمینی به عنوان یک اثر تاریخی بی‌نظیر، در یک منطقه روستایی به همراه جاذبه طبیعی اطراف این روستا، یک سرمایه بزرگ ملی است که باید نهایت توجه به آن صورت پذیرد.

* هنوز حق غنای صنایع دستی همدان ادا نشده است

مدیرکل موزه‌های کشور در ادامه با اشاره به وجود صنایع دستی قوی و غنی در سطح استان تأکید کرد: با وجود کارهای خوب صورت گرفته هنوز حق غنایی که در صنایع دستی همدان وجود دارد، ادا نشده است.

وی هنر سفال را به منطقه تاریخی بی‌نظیری همچون دستکند ارزانفود متصل کرد و در تشریح این مطلب بیان داشت: وقتی تکه سفالی که از این منطقه به دست آمده گویای آن است که این شهر در دوران اشکانیان ساخته شده، نشان از آن دارد که هنوز سفالگران هنرمند ما با این هنر زیبا، تاریخ‌نویسی می‌کنند.

رحمتی در ادامه هنر سفالگری هنرمندان و سایر صنایع دستی مرتبط با آن در دوران‌های گذشته را شناسنامه عصر آنان قلمداد کرد و افزود: این هنرمندان با شناخت نیازها، آداب، رسوم و باورها، آثار هنری خود را با آن تطبیق می‌دادند و با این کار هنرهای ماندگاری را از خود به یادگار می‌گذاشتند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه «موزه» تنها یک «شیء» نیست، تأکید کرد: اشیای تاریخی نماینده داستان تاریخی هر منطقه هستند که باید این قصه‌ها و داستان‌ها را دریافته و قصه‌گوی خوبی برای افزودن به غنای فرهنگی جامعه خود باشیم.

مدیرکل موزه‌های کشور در پایان سخنانش با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها در پی تاریخ‌تراشی برای خود هستند، افزود: ایران اسلامی این تاریخ را در دل خود دارد تنها باید امانتدار خوبی بوده و در راستای صیانت و ترویج آن کوشا باشیم.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول