اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی دماوند خبر داد

صدور 1700 کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع‏دستی دماوند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دماوند از صدور یک هزار و 700 کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع دستی این شهرستان خبر داد.

صدور 1700 کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع‏دستی دماوند

ابراهیم اکبری در حاشیه نمایشگاه «دستاوردهای دولت» شهرستان دماوند در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: این هنرمندان در سطح قابل قبولی فعالیت می‏کنند.

وی ادامه داد: فعالان در عرصه صنایع دستی برای خود و اطرافیان‏شان ایجاد شغل کرده و به کارآفرینی منطقه کمک می‏کنند.

اکبری اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده‏ای از طرح‏های صنایع دستی شهرستان دماوند به وسیله بخش خصوصی اجرایی می‏شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: بانوان خانه‏دار بیشترین قشر علاقه‏مند برای پرداختن به این رشته هنری باستانی ایرانی هستند‏.

*بام ایران، خاستگاه اساطیر کهن

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند، قله دماوند را بام ایران و خاستگاه اساطیر این سرزمین خواند.

وی تصریح کرد: درحقیقت همه نقاط شهری و روستایی شهرستان دماوند در میان کوه‏ها، دره‏ها و تپه‏ماهورهای دماوند قرار دارند.

اکبری اضافه کرد: بر اساس این ویژگی بارز جغرافیایی از ده‏ها هزار سال پیش دامنه‏های مهربان قله دماوند همواره پذیرای خیل عظیمی از جمعیت انسانی فلات مرکزی ایران به ویژه جلگه‏های ورامین، کرج و ری در فصول تابستان بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: یکی از مهمترین ارتفاعات حواشی دماوند را رشته کوه‏های «قره‏داغ» با 11 قله بیش از 4 هزار متری و همچون دیواره‏ بلند کشیده شده‏ای از ضلع شمالی شهرستان به سمت امام‏زاده هاشم (ع) تشکیل می‏دهد.

وی ادامه داد: «زرین‏کوه» دیگر قله دماوند است که در ضلع جنوبی دریاچه «تار» با ارتفاع سه هزار و 450 متر خودنمایی می‏کند.

اکبری اضافه کرد: «شاه‏نشین» در انتهای دره «ورین» با ارتفاع 3 هزار و 500 متر، «گله‏وار» در غرب «تیزآب» با ارتفاع 3 هزار و 100 متر و «اشته» در شرق روستای «اشنه‏در» با ارتفاع 3 هزار و 50 متر در ردیف دیگر قلل کوه دماوند قرار دارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند افزود: همچنین کوه «شل» در جبهه شرقی زرین‏کوه با ارتفاع 3 هزار و 650 متر، «چمنداب» در ضلع جنوبی روستای «هویر» با ارتفاع 3 هزار و 300 متر و «تل‏کمر» در غرب شهر دماوند با ارتفاع 2 هزار و 850 متر را می‏توان به عنوان دیگر قله‏های دماوند برشمرد.

وی ادامه داد: البته به دلیل ویژگی ذاتی کوهستانی دماوند ارتفاعات کمتر از 2 هزار و 800 متری بسیاری در بام ایران وجود دارد.

انتهای پیام/ش20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول