اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

دولت در زمینه مصرف مالیات شفاف‌سازی کند

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: دولت باید برای افزایش رغبت مردم به پرداخت مالیات در زمینه مصرف درآمدهای مالیاتی شفاف‌سازی کند.

دولت در زمینه مصرف مالیات شفاف‌سازی کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی ظهر امروز در بیست و نهمین همایش سراسری انجمن‌های اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌ امور مالیاتی کشور با اشاره به اهمیت موضوع مالیات در اداره جامعه اظهار کرد: در تمام دنیا مردم این موضوع را پذیرفته‌اند که باید با پرداخت مالیات دولت را در ارائه خدمات یاری کنند.

وی ادامه داد: هر کس در هر کشوری که زندگی می‌کند، موظف است از ثروت‌های خود برای تأمین هزینه‌های عمومی و حفظ منافع کشور هزینه کند.

امام جمعه قم ابراز داشت: در عصر حاضر مالیات یکی از پایه‌های اصلی اداره کشور و حرکت به سوی پیشرفت در راستای خدمت به مردم است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بین 90 تا 98 درصد هزینه‌های جاری دولت‌ها از طریق مالیات مردم تأمین می‌شود و مردم در این کشورها آنقدر در این زمینه توجیه شده‌اند که شکایتی از این بابت ندارند.

سعیدی افزود: در واقع بهره‌برداری از امکانات جاری کشورها به وسیله ادای مالیات توسط افرادی که توانمندی دارند، امکان‌پذیر خواهد بود.

تولیت آستانه حضرت معصومه(س) گفت: در تمام دنیا مردم می‌دانند که باید مالیات بدهند تا دولت را در مسیر خدمت‌رسانی به خود یاری کنند و این پرداخت مالیات را نوعی هم‌افزایی میان خود و دولت می‌دانند.

وی بیان داشت: بر اساس این نگاه پرداخت مالیات برای تمام اقشار جامعه با هر طرز فکری یک موضوع پذیرفته شده خواهد بود چرا که افراد این موضوع را با دلایل عقلی برای خود توجیه کرده‌‌اند.

سعیدی با اشاره به نگاه مردم به موضوع مالیات خاطر نشان کرد: برخی از مردم به خاطر تبلیغات سوء دشمن علیه نظام و مسئولان و یا جهل نسبت به اهمیت موضوع مالیات از پرداخت آن امتناع می‌کنند.

وی علاقه به مال را از دیگر دلایل امتناع از پرداخت مالیات دانست و افزود: علاقه بیش از حد به هر چیزی سبب می‌شود تا عقل انسان واقعیت‌ها را درست نبیند.

امام جمعه قم با اشاره به اهمیت موضوع مالیات در قرآن اظهار کرد: مالیات اسلامی در برخی از آیات قرآن مورد توجه واقع شده و برخی از مفسران نیز کارهای تحقیقی بر اساس آن انجام داده‌‌اند.

وی فرار از مالیات در نظام اسلامی را شعبه‌ای از نفاق دانست و گفت: ادای حق نظام اسلامی یکی از ضروریات ایمان است و همانطوری که از آیات قرآن استفاده می‌شود، یکی از نتایج پرداخت نکردن مالیات اسلامی گرفتار شدن در دامن نفاق است.

سعیدی با اشاره به افرادی که در صدر اسلام از ادای حق حکومت اسلامی امتناع می‌کردند ابراز کرد: امروز هم کسانی هستند که از برکت انقلاب و نظام اسلامی به ثروت رسیده‌اند، اما از مالیات فرار می‌کنند.

تولیت آستانه حضرت معصومه(س) گفت: لازم است کسانی ‌که امروز در نظام اسلامی تریبونی دارند، به موضوع نظام مالی اسلام تاکید کرده و مردم را به دادن مالیات تشویق کنند.

وی اظهار کرد: دولت و نظام نیز باید با تعامل مثبت و سازنده با مردم و کسب اطمینان آنان از صرف شدن مالیات برای تأمین امنیت و رفاه، انگیزه‌های مثبت برای پرداخت به مالیات را افزایش دهند.

سعیدی با اشاره به آیات قرآن که به موضوع مالیات تاکید می‌کند خاطر نشان کرد: لحن این آیات به گونه‌ای است که اجبار از آن استخراج می‌شود چرا که مردمی که در سایه حکومت زندگی می‌کنند، باید هزینه خدماتی که به آنان ارائه می‌شود را بپردازند.

وی افزود: در قسمت دیگری از آیات مرتبط با نظام مالی اسلام، پرداخت مالیات به حاکم اسلامی سبب تطهیر اموال شمرده‌ شده است.

امام جمعه قم ادامه داد: البته در این میان نحوه صرف کردن این مالیات‌ها در روحیه مردم و افزایش یا کاهش انگیزه پرداخت مالیات بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه مردم دوست دارند بدانند مالیاتی که می‌پردازند کجا صرف می‌شود گفت: دولت باید این شفاف‌سازی را به منظور افزایش رغبت مردم انجام دهند.

سعیدی عنوان داشت: باید خدماتی که به مردم ارائه می‌شود و برای آن از بیت‌المال هزینه شده به مردم معرفی شود تا مردم برای پرداخت مالیات انگیزه پیدا کنند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول