قاسم صیادی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: ارتقای سطح کمی و کیفی آموزشها به منظور توسعه پایدار از گامهای مهم، اثر بخش و ماندگار دولتهای نهم و دهم در عرصه آموزشهای فنی و حرفهای است.
وی با بیان اینکه توسعه متوازن مناطق و تشکیل قطبهای تخصصی آموزش از دیگر گامهای دولتهای نهم و دهم است، تصریح کرد: توسعه آموزشهای پیشرفته نوین و تعامل در سطح جهانی از دیگر برنامههای دولت در زمینه آموزشهای فنی و حرفهای محسوب میشود.
مدیرکل فنی و حرفهای استان زنجان از افزایش سطح دسترسی عادلانه اقشار جامعه به آموزشها خبر داد و گفت: بهبود بهرهوری نیروی کار به عنوان مهمترین عامل توسعه از دیگر گامهای اثر بخش دولتهای نهم و دهم است.
وی با اشاره به تشکیل کمیته حرفهآموزی استان زنجان در سال گذشته تصریح کرد: با تشکیل این کمیته بالغ بر 42 هزار نفر در استان زنجان آموزشهای لازم را کسب کردند.
صیادی یادآور شد: تنها راه مجهز کردن نیروی انسانی به توانمندیها و مهارتهای مورد نیاز برای افزایش بهرهوری کار که در کشورهای در حال توسعه باید به شیوههای موثر در زمانی کوتاه صورت پذیرد از طریق آموزشهای فنی و حرفهای است.
وی با بیان اینکه تا قبل از دولت نهم هفت مرکز آموزش فنی و حرفهای در استان زنجان فعال بود، افزود: در حال حاضر 12 مرکز در استان زنجان ایجاد شده است.
مدیرکل فنی و حرفهای استان زنجان با اشاره به اینکه قبل از دولت نهم هیچ مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فنی و حرفهای در استان زنجان راهاندازی نشده بود، افزود: در حال حاضر سه مرکز در شهرستانهای زنجان، طارم و خدابنده فعال است.
وی تکمیل و ارتقای همه کارگاههای آموزشی را از برنامههای اداره کل عنوان کرد و افزود: قبل از دولت نهم 68 کارگاه آموزشی فعال بود که در حال حاضر 111 کارگاه دایر شده است.
صیادی با بیان اینکه دانشجویان، شاغلان، کارجویان شهری و روستایی از گروههای هدف آموزش فنی و حرفهای هستند، خاطرنشان کرد: آموزشهای لازم به این افراد از طریق آموزشهای مهارتی ارائه میشود.
وی با اشاره به اینکه قبل از دولت نهم 2 میلیون و 721 هزار و 700 نفر ساعت آموزشهای لازم را اخذ کرده بودند، افزود: در دولتهای نهم و دهم 6 میلیون و 336 هزار نفر ساعت آموزشهای لازم را کسب کردهاند.
مدیرکل فنی و حرفهای استان زنجان از تهیه و تدوین استانداردهای آموزشی در رشتههای فنی و حرفهای از طریق استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 115 استاندار آموزشی تدوین شده است.
وی نیازسنجی آموزشهای مهارتی بر اساس آمایش سرزمین را از اولویتهای پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفهای در سال جاری عنوان کرد و افزود: این نیازسنجیها در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات صورت میگیرد.
صیادی با بیان اینکه تدوین و ارائه الگویی برای ارزیابی کارآیی درونی و بیرونی موسسات کارآموزی آزاد از برنامههای این سازمان است، افزود: پیمایش و رهگیری وضعیت مهارت آموختگان سازمان از دیگر برنامهها محسوب میشود.
وی بر ضرورت شناسایی وضعیت مشاغل خانگی تاکید کرد و افزود: برنامهریزی بر اساس آموزشهای مرتبط از اولویتهای این سازمان است.
مدیرکل فنی و حرفهای استان زنجان طراحی و استقرار الگوهای اثر بخش و نوین آموزشهای مهارتی را مهم دانست و گفت: طراحی چنین الگوهایی از اولویتهای پژوهشی سازمان در سال جاری است.
وی با اشاره به نقش و جایگاه آموزشهای فنی و حرفهای کشور تصریح کرد: نقش و جایگاه این آموزشها در توسعه منابع انسانی در سال جاری مورد توجه قرار میگیرد.
انتهای پیام/ع10/ض1002