به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، پیمان هاشمیان عصر امروز در آخرین روز نخستین کنگره بینالمللی اضطراب، اظهار کرد: اختلال اضطراب جدایی در کودک بیشترین ضرر را در ذهن کودک به جا میگذارد و کودک به سبب این اضطراب دچار فشارهای عصبی و رفتاری خشن بسیاری در محیط اطراف خود میشود.
وی ادامه داد: زمانی که کودکی را از پدر یا مادر و یا افرادی که به آنها وابستگی دارد جدا میکنیم دچار اضطراب شدید میشود و نمیتواند این اضطراب را کنترل کند و روی محرک های عصبی کودک تاثیرات نامطلوبی می گذارد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: 3تا 5درصد از کودکان و نوجوانان در جامعه به اضطراب جدایی مبتلا هستند و این در دختران بیشتر از پسرها است.
هاشمیان تصریح کرد: علائم اضطراب جدایی در کودکان و نوجوانان، احساس دزدیده شدن و عدم اعتماد به نفس و بیخوابی است که میتواند در کودکان متفاوت باشد.
وی عنوان کرد: مسائل محیطی و ژنتیک نیز در کودکان و نوجوانان و اضطراب آنها تاثیرگزار است و داشتن تیپ شخصیتی A نیز از عوامل تاثیرگزار در بیماری اضطراب در کودک است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در 85درصد موارد تاخیر رشد تکامل در کودکان عقب ماندگی ذهنی را به همراه دارد که ناشی از اضطراب در دوران کودکی است.
هاشمیان اظهار کرد: استفاده از روش های بازی درمانی برای رفع مشکل کودک بسیار تاثیرگذار است و در این راستا می توان از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده کرد تا کودک بتواند هیجان خود را تخلیه کند.
وی گفت: این شیوه به عنوان یک روش درمانی تابع اصول خاصی است که بدون رعایت این اصول شرایط اولیه برای بازی درمانی ایجاد نخواهد شد.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هدف از بازی درمانی مهارت دوست پیدا کردن کودک است و این مهارت باید تا پایان در قالب بازی با عروسک ها یا حیوانات و آشنایی با آنها و یا با یکدیگر آموخته شود.
انتهای پیام/ش20/گ1003