اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد

اختصاص ‌‌23 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ‌اجرای سامانه‌های مدرن آبیاری

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت ‌23 هزار میلیارد ریال اعتبار برای کشاورزان متقاضی اجرای طرح‌های توسعه آبیاری مدرن در نظر گرفته‌ که امیدواریم به سرعت به متقاضیان پرداخت شود.

اختصاص ‌‌23 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ‌اجرای سامانه‌های مدرن آبیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمدعلی نیکبخت عصر امروز در بازدید از طرح‌های توسعه آبیاری تحت فشار در پارس‌آباد اظهار داشت: این طرح‌ها به سرعت در کشور و با تکمیل پایاب سدهای مخزنی در حال اجرا است که امیدواریم تا پایان برنامه پنجم بتوانیم به سیاست‌گذاری‌های خود که افزایش 30 تا 40 درصدی اجرای طرح‌های توسعه آبیاری مدرن است، دست یابیم.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی تا سقف 80 درصد تسهیلات بلاعوض برای متقاضیان در اجرای طرح‌های آبیاری مدرن ارایه می‌کند که در این زمینه صاحبان اراضی وسیع و یکپارچه و همچنین خرد در قالب تعاونی‌ها می‌توانند از این تسهیلات ویژه و ممتاز استفاده کنند.

نیکبخت خاطر نشان کرد: دیگر دوران کشت و زرع و آبیاری سنتی و بسیار پرمصرف در تأمین منابع آبی گذشته است و باید به سمت استفاده بهینه از منابع آب و همچنین اجرای طرح‌های خاک‌ورزی حرکت کنیم.

این مسئول اضافه کرد: در سطح کشور تاکنون بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از اراضی به مدرن‌ترین سامانه آبیاری اعم از قطره‌ای و تحت فشار مجهز شدند که در استان‌های مختلف این طرح‌های توسعه‌ای در حال رونق و گسترش است.

وی از استان اردبیل به عنوان مستعدترین استان در توسعه کشاورزی آبی یاد کرد و ادامه داد: شمال این استان با داشتن اراضی بسیار مستعد و سالانه با تولید دو بار محصول آن هم با تنوع خاص، نیازمند اجرای طرح‌های توسعه‌ای بخش آب و خاک است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:‌ سال گذشته بالغ بر 11 میلیارد ریال برای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی در حوزه آب و خاک به ویژه آبیاری تحت فشار تأمین اعتبار شده که با این رقم افزون بر 400 هزار هکتار از اراضی به سیستم‌های مدرن آبیاری مجهز شدند.

نیکبخت به فواید اجرای این طرح در غنا بخشیدن به توانمندی‌های آبی و خاکی اشاره کرد و یادآور شد: دولت خدمتگزار بالغ بر 23 هزار میلیارد ریال اعتبار برای کشاورزان متقاضی اجرای طرح‌های توسعه آبیاری مدرن در نظر گرفته است که امیدواریم به سرعت به متقاضیان پرداخت شود.

وی گفت: ‌این مصوبه بعد از ابلاغ از طریق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای اجرا و نحوه پرداخت تسهیلات بلاعوض در اختیار استان‌های کشور قرار می‌گیرد.

نیکبخت به تقسیم‌بندی کشورمان از نظر شرایط آب و هوایی و اقلیمی اشاره کرد و افزود: آبیاری‌های مدرن به یقین به افزایش بهره‌وری‌ها و توسعه واحدها و مجموعه‌های کشاورزی کمک می‌کند و به یقین راندمان تولید در این بخش را نیز ارتقا می‌بخشد.

‌در این بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با اشاره به حمایت‌های لازم در توسعه آبیاری مدرن در استان اردبیل اظهار داشت: ‌از محل تسهیلات کم بهره بخش کشاورزی در این زمینه از طریق بانک عامل تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

عادل عبدایمانی به توانمندی‌های شمال استان در حوزه آب و خاک اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 70 هزار هکتار از اراضی پارس‌آباد در قالب طرح‌های مهم آبیاری مطالعه شده تا با عملی شدن آن شاهد تنوع تولید در این منطقه باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: پارس‌آباد با تولید بیش از 30 محصول متنوع زراعی از قطب‌های کشاورزی کشور است که به یقین با اجرای طرح‌های در حال احداث این ظرفیت و توانمندی‌ها ارتقا می‌یابد.

انتهای پیام/‌ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول