اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد

راه‌اندازی 250 مرکز درمانی ترک اعتیاد در گیلان

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه‌اندازی 250 مرکز درمانی ترک اعتیاد استان در دو سال اخیر خبر داد.

راه‌اندازی 250 مرکز درمانی ترک اعتیاد در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان داداشی در همایش تخصصی و آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد) در سالن اجتماعات مجتمع خاتم‌الانبیا (ص) این شهر، اظهار کرد: رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را در پیشگیری از اعتیاد در جامعه عهده‌دار هستند.

وی، با بیان اینکه رسانه‌ها با دارا بودن طیف وسیعی از اطلاعات نقش مهمی را در اجتماع بشری ایفا می‌کنند، افزود: رسانه‌ها در تعیین رویکرد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اثرگذار هستند.

این مسئول، آگاهی آحاد جامعه به ویژه خانواده‌ها از عواقب سوء مصرف مواد مخدر را یکی از وظایف رسانه‌ها دانست و ادامه داد: انتقال ایدز از دغدغه‌هایی بوده که در تزریقات مشترک در بین معتادان در حال گسترش است.

وی نقش آموزش و پرورش را در آگاهی‌بخشی جوانان نسبت به عوارض اعتیاد مهم ارزیابی کرد و گفت: دانش‌‌آموزان در مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در حساس‌ترین دوران زندگی خود هستند بنابراین متولیان امر تعلیم و تربیت باید نسبت به آگاهی این نسل تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند.

داداشی در ادامه به عوامل موثر در اعتیاد افراد اشاره کرد و گفت: تمایل به لذت بردن انفرادی، دفاع در برابر اضطراب، ناتوانی در برخورد با واقعیات، ارتباط مختل با والدین و اعضای خانواده، یادگیری اجتماعی، کمبود امکانات فرهنگی، ورزشی و تفریحی، نداشتن دسترسی به سیستم‌های خدماتی، مشاوره و درمانی و... از دلایل روان‌شناختی افراد به طرف اعتیاد است.

وی از راه‌اندازی 250 مرکز درمانی ترک اعتیاد در گیلان خبر داد و خاطر نشان کرد: این مراکز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی گیلان در سراسر استان راه‌اندازی شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ابراز کرد: نبود دلبستگی بین والدین و فرزندان، نبود حمایت والدین از فرزندان، فشار روانی در والدین، انزوای والدین، مصرف مواد مخدر در زندگی و... از عواملی است که پیشگیری از اعتیاد را در جوانان مشکل می‌کند.

وی، نقش والدین، خانواده، مدارس، گروه‌های مذهبی، رسانه‌های جمعی و محیط کار را در امر پیشگیری از اعتیاد مهم ارزیابی کرد و افزود: هر یک از این نهادها در پیشگیری از اعتیاد نقش مهمی به‌عهده دارند.

داداشی، آموزش مهارت‌های زندگی توسط آموزش و پرورش را در مقاطع تحصیلی ضروری دانست و تصریح کرد: برای دارا بودن جامعه و زندگی سالم باید آموزش را از پیش دبستانی آغاز کرد.

وی با بیان اینکه محل کار افراد نباید محل امنی برای افراد معتاد باشد، متذکر شد: در محل کار باید روال به‌گونه‌ای باشد که حتی افراد سیگاری احساس امنیت نداشته باشند.

این مسئول در ادامه ایجاد فرصت‌های تفریحی مناسب، ایجاد فرصت برای مشارکت در گروه‌های محلی توسط شهرداری‌ها، نظارت والدین بر فعالیت فرزندان آنها، دسترسی به خدمات اجتماعی و دسترسی به خدمات عمومی را از راهکارهای پیشگیری و جلوگیری از گرایش به طرف اعتیاد ذکر کرد.

انتهای پیام/2300/ق20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول