اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس دانشگاه:

تشدید تحریم‌ها علیه ایران خلاف حقوق بین‌الملل است

خبرگزاری فارس: مدرس حقوق بین‌الملل دانشگاه گفت: تشدید تحریم‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی بر خلاف حقوق بین‌الملل و نامشروع است.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران خلاف حقوق بین‌الملل است

مریم مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: واژه تحریم به معنی تنبیه یا مجازات است که می‌تواند فشارهای سیاسی و اقتصادی هر دو را در برداشته باشد.

وی افزود: معادل دیگر این واژه کلمه است که خاص ادبیات رایج در وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا و دستور اجرایی رؤسای جمهور این کشور است.

مرادی تصریح کرد: تحریم از دیر باز به عنوان یکی از راه‌های اعمال روش‌ها و اقدامات قهری در راستای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است که از گذشته‌های دور و از زمان امپراطوری‌های رم و یونان تاکنون تحریم خود را در اشکال مختلف نشان داده است.

بستن آب در واقعه کربلا حکایت از قدمت تحریم در تاریخ حیات و تکامل بشر دارد

وی خاطرنشان کرد: اصل انکار آب و آتش به دشمن در قانون‌های رم باستان، تحریم آذوقه، محاصره قلعه‌ها و به عقیده برخی حقوقدانان بستن آب در واقعه کربلا حکایت از قدمت تحریم در تاریخ حیات و تکامل بشر دارد، در تحریم آنچه مهم است، هدف از اعمال تحریم است، اعمال تحریم به منظور ایجاد تغییر در رفتار تحریم شونده است.

تحریم در مکتب نئولیبرالیسم خاستگاه دارد

مرادی بیان کرد: اعمال تحریم به نوعی با ادبیات بازدارندگی در پیوند است و از آن‌جا که بیشترین هدف از تحریم، تحریم اقتصادی است، بازدارندگی اقتصادی را در بر می‌گیرد، اگر گریزی به مکاتب علمی حقوق و روابط بین‌الملل در دنیای امروز داشته ‌باشیم، باید گفت؛ تحریم در مکتب نئولیبرالیسم خاستگاه دارد.

وی افزود: امروزه نیز همانند گذشته اعمال تحریم‌های بین‌المللی همواره به منظور ایجاد تغییر در رفتار تحریم شونده، وضع می‌شود که در این زمینه معمولا دو فاکتور اساسی مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد، یکی کارایی داشتن تحریم و دیگری قانونی بودن تحریم یعنی اینکه بررسی شود آیا تحریم‌ها از لحاظ قانونی و قواعد حقوق بین‌الملل مشروعیت دارند.

مرادی با اشاره به تقسیم‌بندی تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها از نظر شکلی به سه گروه تقسیم می‌شوند، نخست تحریم‌های اولیه که در این تحریم کشور A کشور B را مورد تحریم قرار می‌دهد، این‌گونه از تحریم‌ها در حقوق بین‌الملل مشروع و مجاز قلمداد می‌شود، چرا که بر اساس اصل حاکمیت، یک کشور مجاز است برای پیشبرد اهداف و مقاصد خویش کشور دیگر را تحت فشار قرار دهد.

وی افزود: از این رو تحریم‌های اولیه جنبه مشروع و قانونی در حقوق بین الملل دارد، اصولا اثر این تحریم‌ها به طور مستقیم و فقط متوجه کشور تحریم شونده یا هدف تحریم بوده و معمولا درد و رنج فوری را به دنبال دارد و تحریم‌های ثانویه که در این تحریم جنگ و فشار اقتصادی از سوی کشور A علیه کشور B سبب می‌شود که مضرات و آثار آن بر کشور ثالث هم حادث می‌شود.

مرادی تصریح کرد: در تحریم نوع دو ممکن است، علاوه بر کشور هدف سایر کشورها، اشخاص حقیقی و حقوقی هم که با کشور هدف مراوده دارند، را هم شامل شود، لذا باید این نوع تحریم دارای کمترین آثار بر سایر کشورها باشد، از این رو تحریم ثانویه در حقوق بین الملل نامشروع و غیرقانونی است.

تحریم‌هایی آمریکا علیه ایران غیر قانونی است

وی افزود: برای نمونه تحریم‌هایی که کنگره آمریکا علیه ایران و برخی کشورها تاکنون اعمال کرده است، غیر قانونی است، چرا که نه تنها ایران بلکه اموال سایر کشورها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

توجهی به حقوق بین‌الملل نمی‌شود

مرادی بیان کرد: مشکل کشور ما این است که امروز با تحریم‌های ثانویه و ثالثه روبرو است، زیرا آمریکا بسیاری از شرکت‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی را از رابطه با ایران منع کرده است و از سویی بسیاری از شرکت‌هایی که مقر آن‌ها در آسیا و یا اروپا است، به صرف اینکه بخشی از سهام دارانشان آمریکایی هستند، نباید مشمول تحریم شوند، اما شاهد هستیم که این بی‌عدالتی در مورد ایران هم‌اکنون انجام می‌شود و توجهی به حقوق بین‌الملل نمی‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به تحریم ثالثه افزود: این نوع تحریم که در حقوق بین‌الملل غیرقانونی و نامشروع است، دامنه تأثیر آن علاوه بر کشور A و B سایر کشورها و بازیگران را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دامنه تحریم به گونه‌ای است که آثار و تبعات آن جنبه بین‌المللی پیدا کرده است که به عقیده برخی از صاحب‌نظران تشخیص مرز دقیق میان تحریم‌های ثانویه و ثالثه آسان نیست و این درحالی است که تشخیص قلمرو تحریم‌های اولیه و ثانویه به آسانی شکل می‌گیرد.

مرادی گفت: هر کشوری می‌تواند، با کشور دیگری مراوده اقتصادی نداشته باشد، این یک عمل قانونی و مشروع در حقوق بین‌الملل قلمداد می‌شود، اما اگر در یکی از همین شرکت‌هایی که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا است، با یک شرکت از کشور دیگری سرمایه‌گذاری کرده باشد، با تحریم شرکت اولیه شرکت کشور دوم هم تحریم می‌شود که این تحریم ثانویه و غیرقانونی است.

تحریم علیه ایران دخالت قوانین آمریکا در قوانین داخلی کشورها تلقی می‌شود

وی بیان کرد: از سویی خود غربی‌ها این‌گونه تحریم‌ها را به منزله دخالت در امور داخلی کشورها قلمداد می‌کنند و آن را غیرقانونی می‌دانند، از همین رو تحریم علیه ایران از طرف غربی‌ها دخالت قوانین آمریکا در قوانین داخلی کشورها تلقی می‌شود و از منظر حقوق بین‌الملل نامشروع است.

انتهای پیام/80002/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول