اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی بویراحمد:

توسعه روستاها بدون توجه به منافع کشاورزان محقق نمی‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد با تشریح روند تحقق توسعه در روستاها گفت: توسعه روستاها بدون توجه به منافع کشاورزان و تولیدکنندگان روستایی به ویژه در قیمت‌گذاری محصولات آنها محقق نمی‌شود.

توسعه روستاها بدون توجه به منافع کشاورزان محقق نمی‌شود

منوچهر محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: اگر از توسعه روستایی سخن به میان می‌آید به معنی این است که باید قبل از هر چیز بهبود شرایط زندگی روستائیان را مد نظر قرار داد.

وی افزایش تولید، افزایش فرصت‌های شغلی، کاهش فقر روستایی و بهبود امکانات در روستاها را از اهداف میانی توسعه روستاها به منظور بهتر شدن رفاه زندگی افراد ساکن در روستاها دانست و افزود: مهم‌تر از همه باید مشارکت روستائیان در مسیر تولید و اقتصاد کشور در یک پروژه روستایی مدنظر باشد.

وی گفت: اولویت‌بندی منطقی و مناسب اهداف مختلف در یک پروژه توسعه روستایی فرایندی پیچیده، ظریف و پرمخاطره است و تعیین و تشخیص آن کار کارشناسی دقیق نیاز دارد.

محمدی ادامه داد: کمترین خطا در مسیر عملیاتی شدن یک پروژه با هدف توسعه یک روستا نه تنها موجب تخصیص غیر بهینه منابع می‌شود بلکه می‌تواند به دو راهی‌ها و سردرگمی‌های فلج‌کننده‌ای منجر شود.

این مسئول جهاد کشاورزی تصریح کرد: رمز موفقیت در یک پروژه توسعه روستایی، هدفگذاری مناسب است که می‌بایست از تجارب موفق و آزموده شده سایر کشورها بهره ببریم.

* تغییر نگرش روستائیان لازمه اصلی توفیق در توسعه روستاها است

وی، بهترین و عملیاتی‌ترین راهکار برای مدیریت مطلوب یک پروژه روستایی را تغییر نگرش روستائیان از طریق یک نظام آموزشی هدفمند و سنجیده دانست و ابراز داشت: آموزش‌ها باید متناسب با نیاز روز جامعه باشد تا در نهایت به رونق اقتصادی روستاها منجر شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد اضافه کرد: اگر این سیکل به درستی و به طور کامل اجرا شود، سهم کشاورزی در اقتصاد روستاها افزایش می‌یابد و روستائیان با بهره‌گیری از مزیت‌های این بخش می‌توانند به درآمد و شغل پایدار برسند.

متولی بخش کشاورزی در شهرستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت‌های زیاد کشاورزی در این استان، بیان کرد: طرح مطالعات جامع مناطق روستایی در راستای احصاء، شناسایی قابلیت‌ها و توانمندی‌های روستاها، مهم‌ترین گام در مدیریت پروژه‌های روستایی است.

وی، ایجاد صنایع کوچک روستایی و توسعه مشاغل خانگی در روستاها که در یک زنجیره معنادار تولید در ساختار اقتصاد کشور بسیار موثر هستند را اولویت بندی در توسعه روستاها نام برد.

محمدی افزود: توجه به منافع کشاورزان و تولید کنندگان روستایی به ویژه در قیمت‌گذاری محصولات و تولیدات آن‌ها یک امر ضروری برای توفیق در توسعه روستاها است که نباید از آن غافل بود.

انتهای پیام/82005/س30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول