اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا: فقط بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد می‌کنیم

جیمز بیکر رئیس کارکنان کاخ سفید نیز گفت : از 2/11 میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران فقط 9/2 میلیارد دلار فورا آزاد و بقیه آن برای پرداخت طلب بانک‌ها و دعاوی شرکت‌ها کنار گذاشته شده است.

آمریکا: فقط بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد می‌کنیم

رخدادهای 8 بهمن 1359

چکیده

  • معاون پارلمانی وزارت بهداری اعلام کرد امام خمینی رهبر انقلاب هیئتی را مامور بررسی عملکرد سازمان تامین اجتماعی کرده اند.
  • در یک جلسه خصوصی سعودی ها برای مقابله با انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ آن به توصیه کیسنجر طرحی را پیشنهاد کردند که اساس آن ایجاد اغتشاش در مناطق سنی نشین ایران است .
  • یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در جریان نطقی که در سومین گردهمایی سران کشورهای اسلامی ایراد گردید خواستار تحریم آمریکا شد.
  • وزارت دادگستری آمریکا از تمام دادگاه های این کشور خواست تا ادعاهای مالی و اقدامات علیه اموال ایران در آمریکا را 30 روز به تاخیر بیندازند تا دولت ریگان به قول های مالی که آمریکا برای آزادی گروگان ها داده است رسیدگی کند !
  • مشاور رئیس جمهور آمریکا : دولت جدید شرایط قید شده را که ممکن است مورد تائید دادگاه های آمریکا نباشد مورد بررسی و تجدید نظر قرار خواهد داد.
  • جیمز بیکر رئیس کارکنان کاخ سفید گفت : از 2/11 میلیارد دلار دارایی های مسدود شده ایران فقط 9/2 میلیارد دلار فورا آزاد و بقیه آن برای پرداخت طلب بانک ها و دعاوی شرکت ها کنار گذاشته شده است!
  • بهزاد نبوی وزیر مشاور گفت : عکس العمل مقامات آمریکایی نشان دهنده عمق کینه آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی ایران است .
  • اگر دولت کانادا تعهد دهد که در ایران جاسوسی نکرده و دست به اقدامات خلاف قانون و آدم ربایی نزند ما این مسئله را مطالعه و تصمیم می گیریم.

هیئتی از سوی امام مامور رسیدگی به پرونده تامین اجتماعی شد

دکتر هنر دوست معاون پارلمانی وزارت بهداری در یک گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد امام خمینی رهبر انقلاب هیئتی را مامور بررسی عملکرد سازمان تامین اجتماعی کرده اند. وی در رابطه با ملاقات وزیر بهداری و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با امام خمینی اظهار داشت : یک سری موضوعات در رابطه با مسائل بیمه بود که آقای دکتر منافی و دکتر معیری به حضور امام رسیدند و کسب تکلیف کردند و در مورد شرعی و یا غیرشرعی بودن موجودیت یک چنین سازمانی و عملکردش سوال کردند و امام نیز اوامری در این رابطه صادر کرده اند. وی ادامه داد : آیت الله مشکینی به اتفاق یکی دو نفر از برادران متعهد و آگاه از سوی امام مامور رسیدگی به این کار خواهند شد . (1)

طرح کیسنجر برای ایجاد آشوب در مناطق سنی نشین ایران

بر اساس اطلاعات کسب شده از منابع موثق در بیروت در طول مذاکرات هیئت های نمایندگی کشورهای مسلمان نشین در طائف در یک جلسه خصوصی سعودی ها برای مقابله با انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ آن به توصیه کیسنجر طرحی را پیشنهاد کردند که اساس آن ایجاد اغتشاش در مناطق سنی نشین ایران است .  عراق ضمن تائید این طرح قول داده است که همه امکانات خود را در اختیار آمریکا و آل سعود برای اجرایی کردن این طرح قرار دهد.(2)

بر اساس اطلاعات کسب شده از منابع موثق در بیروت در طول مذاکرات هیئت های نمایندگی کشورهای مسلمان نشین در طائف در یک جلسه خصوصی سعودی ها برای مقابله با انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ آن به توصیه کیسنجر طرحی را پیشنهاد کردند که اساس آن ایجاد اغتشاش در مناطق سنی نشین ایران است .

عرفات خواستار تحریم آمریکا شد

یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در جریان نطقی که در سومین گردهمایی سران کشورهای اسلامی ایراد گردید خواستار تحریم آمریکا شد. وی به شدت آمریکا را مورد حمله قرار داده و خواستار اعمال تحریم علیه آمریکا به دلیل سیاست طرفداری از رژیم اشغالگر قدس شد.(3)

اقدامات مالی آمریکا علیه ایران به تعویق افتاد

وزارت دادگستری آمریکا از تمام دادگاه های این کشور خواست تا ادعاهای مالی و اقدامات علیه اموال ایران در آمریکا را 30 روز به تاخیر بیندازند تا دولت ریگان به قول های مالی که آمریکا برای آزادی گروگان ها داده است رسیدگی کند ! وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که آنها تمام ادعاهای بانک های آمریکایی را که بالغ بر 300 ادعانامه قطعی علیه اموال و دارایی های ایران در آمریکا می شود بایگانی خواهد کرد.(4)

طبق موافقتنامه دولت کارتر این نوع ادعاها از حق رسیدگی در دادگاه محروم بوده و برای حل مسئله بانک های آمریکایی یک کمیسیون داخلی به ادعاهای آنان رسیدگی خواهد کرد ولی دولت ریگان اعلام کرده است که قصد دارد احترام پیمان های بین المللی آمریکا را با توجیه قوانین آمریکا حفظ کند.(5)

در شرایط قید شده تجدید نظر می کنیم !

با این وجود مشاور رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت موافقت نامه ایران و آمریکا مبنی بر آزادی 52 گروگان آمریکایی مورد قبول و احترام ما است ولی دولت جدید شرایط قید شده را که ممکن است مورد تائید دادگاه های آمریکا نباشد مورد بررسی و تجدید نظر قرار خواهد داد. جیمز بیکر رئیس کارکنان کاخ سفید نیز گفت : از 2/11 میلیارد دلار دارایی های مسدود شده ایران فقط 9/2 میلیارد دلار فورا آزاد و بقیه آن برای پرداخت طلب بانک ها و دعاوی شرکت ها کنار گذاشته شده است !(6)

تهدید جدید آمریکا علیه جهان

خبر دیگر در این زمینه آنکه رونالد ریگان به دشمنان آمریکا اخطار داد که صبر و شکیبایی آمریکا حد و حصری دارد و از این پس به هرگونه حمله علیه دیپلمات های آمریکایی به سرعت و به طور جدی پاسخ داده خواهد شد .  وی ادامه داد : تروریست ها بدانند هنگامی که ضوابط بین المللی نقض شود ما یک سیاست پاسخ گویی سریع و قاطع پیش خواهیم گرفت . (7)

پرونده مذاکرات آزاد سازی جاسوس ها درسی است که دولت تدبیر و امید باید از آن درس ها بگیرد ...عهد شکنی در ذات آمریکا است و در مقابل عهد شکنی آمریکایی ها نباید با ساده اندیشی حقوق ملت را وجه المصالحه شعارهای زود گذر کرد ...شعارهایی چون « در صورت عهد شکنی مردم جهان به حقانیت ما پی خواهند برد »!

بهزاد نبوی : عکس العمل مقامات آمریکا نشان دهنده کینه علیه ایران است

بهزاد نبوی وزیر مشاور گفت : عکس العمل مقامات آمریکایی نشان دهنده عمق کینه آمریکا نسبت به انقلاب اسلامی ایران است . وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت آمریکا به تعهدات خود عمل نکند ایران چه خواهد کرد گفت : اگر آمریکا به تعهد خود عمل نکند تعهد بین المللی خود را زیر پا نهاده و در حقیقت همان چیزی است که ما خواسته بودیم برای مردم جهان به اثبات خواهد رسید اما ما بعید می دانیم آمریکا یک چنین کاری بکند !

نه قراردادی بسته ایم و نه عهدنامه ای !

نبوی در پاسخ به این سوال که عده ای معتقدند قرارداد در زمینه گروگان ها با آمریکا با اصل 125 قانون اساسی منافات دارد گفت : اصل 125 قانون اساسی در حقیقت اصلی است که دولت را در عقد قراردادها و تعهدنامه ها بدون تصویب مجلس و بدون امضای رئیس جمهور منع می کند اما آنچه که دولت انجام داد هیچ یک از این موارد نیست دولت ایران هیچ قراردادی و تعهدنامه ای با کسی نبسته که نیازمند رعایت اصل 125 قانون اساسی باشد .

کانادا قول دهد جاسوسی و آدم ربایی نمی کند در مورد رابطه فکر می کنیم

وی در باره روابط ایران و کانادا گفت : اگر دولت کانادا تعهد دهد که در ایران جاسوسی نکرده و دست به اقدامات خلاف قانون و آدم ربایی نزند ما این مسئله را مطالعه و تصمیم می گیریم.(8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 8 بهمن 1359 ، صفحه 2

2- جمهوری اسلامی ، 8 بهمن 1359 ، صفحه 6

3- اطلاعات ، 8 بهمن 1359 ، صفحه 12

4- کیهان ، 8 بهمن 1359 ، صفحه 12

5-  اطلاعات ، 8 بهمن 1359 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 8 بهمن 1359 ، صفحه 12

7- اطلاعات ، 8 بهمن 1359 ، صفحه 11

8- اطلاعات ، 8 بهمن 1359 ، صفحه 2 ، بهزاد نبوی وزیر مشاور سخنگوی دولت و مسئول مذاکره در مورد گروگان ها می گوید بعید می دانیم آمریکا بد عهدی کند و ادامه می دهد در صورت عهد شکنی نیز ما به هدف خود که همان نشان دادن ذات آمریکا به جهان است رسیده ایم ! او به مسئولیت های خود در جهت ایفای حقوق ملت ایران در مذاکرات حساس با آمریکا اشاره نمی کند و در مقابل با این ادعا که نه قرار دادی بسته شده است و نه عهدنامه ای و نه هیچ چیز دیگر دهان منتقدان را می بندد ...سخنان نبوی را با اظهارات آن روز مقامات آمریکایی مقایسه کنید که با صراحت هرچه تمام از عهد شکنی سخن گفته و آن را با قوانین داخلی خود توجیه می کنند ...پرونده مذاکرات آزاد سازی جاسوس ها درسی است که دولت تدبیر و امید باید از آن درس ها بگیرد ...عهد شکنی در ذات آمریکا است و در مقابل عهد شکنی آمریکایی ها نباید با ساده اندیشی حقوق ملت را وجه المصالحه شعارهای زود گذر کرد ...شعارهایی چون « در صورت عهد شکنی مردم جهان به حقانیت ما پی خواهند برد » !

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

پایان متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول