اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سال گذشته در همدان

بسیج سازندگی یک ‌میلیون و 522 هزار نفرروز عملکرد داشت

خبرگزاری فارس: سرپرست بسیج سازندگی همدان گفت: در سال گذشته بسیج سازندگی همدان یک ‌میلیون و 522 هزار نفرروز عملکرد داشت.

بسیج سازندگی یک ‌میلیون و 522 هزار نفرروز عملکرد داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، شهرام صادقی ظهر امروز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه بسیج سازندگی اظهار کرد: جوانان دانشجو و بسیجیان از سال 79 چند گروه جهادی را راه‌اندازی کردند و به مناطق محروم اعزام شدند.

وی افزود: الگوگیری سازمان بسیج سازندگی از جهاد سازندگی اوایل انقلاب بود که مردم و بسیجیان به نوعی با حرکت خودجوش در روستاها و مناطق محروم حضور می‌یافتند و اقداماتی در عرصه‌های کشاورزی، ساخت حمام روستایی، خانه بهداشت و... انجام می‌دادند که این حرکت پس از ادغام جهاد سازندگی و سازمان کشاورزی که به نام جهاد کشاورزی نامیده شد مغفول ماند.

سرپرست بسیج سازندگی استان همدان بیان داشت: در سال 79 دانشجویان با حرکتی خودجوش دوباره اقدامات محرومیت‌زدایی را آغاز کردند و همین امر باعث شد که مقام معظم رهبری در همان سال دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی را صادر کنند و در سال 86 نیز مجلس شورای اسلامی اختیارات بسیج را اصلاح کرد و طبق اصل 147 قانون اساسی و بسیج سازندگی و رده‌های تابعه به عنوان مجری طرح‌های عمومی و دولتی محسوب شدند.

وی ادامه داد: از سال 79 به بعد حرکت بسیج سازندگی توسعه یافت و عملکرد قابل قبولی ارائه کردند و در 31 شهریور ماه سال 89 طی دیدار جهادگران با مقام معظم رهبری، ایشان از این حرکت اظهار رضایت کردند.

صادقی ابراز داشت: با شرکت دادن همه اقشار در برنامه‌های بسیج سازندگی حرکت خوبی آغاز شد که در سال 90 منجر به عملکرد خوب و روشنی از بسیج سازندگی شد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بسیج سازندگی همدان با استفاده از انرژی و توان جوانان به میزان یک ‌میلیون و 522 هزار نفر روز عملکرد داشت که از این تعداد 240 هزار و 772 نفر در اردوهای جهادی و 48 هزار و 819 نفر خدمات‌دهنده بودند.

سرپرست بسیج سازندگی همدان تصریح کرد: در عرصه اردوهای هجرت دانش‌آموزی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و اداره نوسازی مدارس و با هماهنگی سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان استان 320 فضای آموزشی در زمینه‌های تعمیر، بازسازی، نقاشی، پرده‌دوزی و تعمیر میز و نیمکت آماده شد.

وی با بیان اینکه در سال 90 بسیج دانشجویی استان در رتبه‌های نخست کشوری قرار داشت، گفت: 60 گروه دانشجویی از دانشگاه‌های استان با هماهنگی رؤسای دانشگاه‌ها و بسیج دانشجویی استان همدان به مناطق محروم اعزام شدند.

صادقی تصریح کرد: اعزام 105 تیم پزشکی به مناطق و روستاهای محروم و ویزیت رایگان مردم با هماهنگی پزشکان عضو بسیج جامعه پزشکی و سازمان مربوطه در بسیج از دیگر اقدامات انجام شده توسط این سازمان است.

وی بیان داشت: طی سال گذشته 622 کلاس تقویتی جبرانی در زمینه آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق محروم صورت گرفت و در زمینه پروژه‌های محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی 84 پروژه محرومیت‌زدایی شامل ساخت خانه عالم، مدرسه، اورژانس بین راهی، تعمیر و تجهیز مساجد، ساماندهی گلزار شهدا، خانه بهداشت، غسال‌خانه و راه روستایی انجام داده است.

سرپرست بسیج سازندگی استان همدان اضافه کرد: 52 مسجد و بقعه متبرکه در سطح استان بازسازی شد و در زمینه آموزش و پیشگیری از هر رفتار مخاطره‌آمیز از قبیل اعتیاد و... 25 حوزه سلامت و امکانات آموزشی تجهیز شد.

وی ابراز داشت: در زمینه آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای و ایجاد اشتغال به 4 هزار و 77 نفر آموزش ارائه شد و در زمینه ایجاد اشتغال موقت نیز در سال گذشته 20 هزار و 801 نفر از طریق بسیج سازندگی در عرصه‌های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، دامپزشکی، پروژه‌های عمرانی و سایر عرصه‌ها ایجاد اشتغال شد.

صادقی به فعالیت‌های سازمان بسیج سازندگی در عرصه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در زمینه تولیدات دامی، حفظ نباتات، توسعه آبزی‌پروری، احداث و بهسازی کانال‌های آبرسانی فعالیت داشتیم و نیز در عرصه منابع طبیعی در احیا و اصلاح مراتع و جلوگیری از چرای بی‌رویه دام و صیانت و حفاظت از مراتع اقداماتی انجام شد.

وی ادامه داد: در عرصه دامپزشکی و آموزش زنان روستایی، بهداشت شیر و دام، در عرضه بهداشتی گوشت و مرغ، کنترل مهر دامپزشکی و... نیز فعالیت داشتیم.

سرپرست بسیج سازندگی استان همدان اظهار کرد: برای نخستین بار در سال گذشته 138 گروه جهادی مساجد و محلات تشکیل شد که در روستاها و مناطق محروم حضور داشتند.

وی در ادامه سخنانش بیان داشت: بازسازی و تکمیل ساخت هشت حوزه علمیه، نمازخانه مدارس و خانه عالم از ابتدای سال آغاز شده که امید است تا پایان تیر ماه بخش‌های عمرانی به پایان برسد.

صادقی عنوان کرد: اصحاب رسانه نیز باید در فضاسازی و تشویق جوانان و دانش‌آموزان برای شرکت هر چه بهتر در اردوهای جهادی و هجرت یاری رسان بسیج سازندگی باشند.

وی افزود: اعتباراتی که از طرف بسیج در نظر گرفته می‌شود به عنوان کمک به ایاب و ذهاب و تغذیه است و عرصه‌های کاری و فعالیتی که دوستان در این زمینه انجام می‌دهند باید از طریق خیران و دستگاه‌های دولتی باشد.

سرپرست بسیج سازندگی استان همدان یادآور شد: بخش اعظمی از کارهای اردوهای جهادی برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و خدمات بهداشتی است.

وی ادامه داد: در سال جاری 30 درصد اردوهای جهادی محلات باید توسط خواهران تشکیل شود و در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی و اشتغال موقت و خدمات بهداشتی درمانی فعالیت کنند.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که برای سال 91 پیش‌بینی شده است شرکت دادن تمام بسیجیان پایگاه‌های مقاومت حداقل یک روز در اردوهای جهادی است.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول