اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان:

پژوهش صنایع‌دستی توسط صدا و سیمای زنجان انجام شد

خبرگزاری فارس: مدیر آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: پژوهش صنایع‌دستی در صدا و سیمای مرکز زنجان انجام شد.

پژوهش صنایع‌دستی توسط صدا و سیمای زنجان انجام شد

صدیقه سرداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: پژوهش صنایع‌دستی با هدف کلی بررسی مردم‌شناختی صنایع‌دستی مردم زنجان انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بررسی تکنیک ساخت برخی از مهم‌ترین صنایع‌دستی و مقایسه این صنایع با صنایع‌ماشینی در شش فصل انجام شده است، خاطرنشان کرد: این پژوهش‌ها شامل پژوهش در زمینه ملیله‌کاری، چاقو‌سازی، چارق‌دوزی، مسگری است که توسط واحد پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان و با اجرای محمدرضا بایگان صورت گرفته است.

مدیر آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان با بیان اینکه روش نمونه‌گیری پژوهش مذکور میدانی است، اضافه کرد: جامعه مورد پژوهش نیز همه صنعتگران دستی شهر زنجان بود که تعداد آنها بسیار محدود است.

وی با اشاره به اینکه در پژوهش صنایع‌دستی از روش مصاحبه برای دست‌یابی به اطلاعات کافی استفاده شده است، ادامه داد: در مواقع لازم به اسناد و مدارک موجود نیز مراجعه شده است.

سرداری با تاکید بر اینکه امروزه با ورود تکنولوژی به جامعه از رونق صنایع‌دستی کاسته شده است، یادآور شد: اما این اصل نباید از اذهان دور شود، که ما به هیچ عنوان مخالف ورود تکنولوژی به جامعه خود نیستیم.

وی تنها هدف پژوهش‌های صدا و سیما را مهار تکنولوژی و استفاده بهینه از آن برای رسیدن اهداف والای جامعه دانست و افزود: صنایع‌دستی علاوه بر مزیت‌هایی چون اشتغالزایی، کسب درآمد و هنرپروری، انتقال‌دهنده فرهنگ، تمدن و توانایی‌های نسلی به نسل دیگر نیز است.

مدیر آموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز زنجان با بیان اینکه صنایع‌دستی از نظر ظرافت‌های زیادی که دارد گویای حقایق بسیار با ارزشی از روش زندگی و آداب و رسوم زمان خلق اثر است، خاطرنشان کرد: تولید صنایع‌دستی معمولا بیشتر در نقاطی از جهان مرسوم است که پیشینه کهن تاریخی و فرهنگی دارند و مردمان آن آموخته‌های خود را از نسل قبل با‌ذوق و سلیقه فراوان و دخل و تصرف اندک، ازطریق خلق آثار هنری به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند.

لازم به ذکر است، از نتایج این پژوهش در تهیه برنامه‌های صدا و سیمای مرکز زنجان استفاده می‌شود.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول