اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

مرمت مسجد جامع سراب تا پایان سال خاتمه می‌یابد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از به پاپان رسیدن مرمت مسجد جامع سراب تا پایان سال‌جاری خبر داد.

مرمت مسجد جامع سراب تا پایان سال خاتمه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی پیش‌ازظهر امروز در حاشیه بازدید از مرمت این مسجد افزود: از دو سال گذشته مرمت و بازسازی محوطه این مسجد در دستور کار قرار گرفته و از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان پیگیری می‌شود.

وی، در تشریح مرمت مسجد جامع سراب گفت: پس از تملک مغازه‌های جبهه جنوبی اطراف محوطه مسجد و هموار شدن مشکلات آن، اقدام به مرمت محوطه مسجد کردیم که اکنون آجرکاری، نماسازی و کف‌سازی محوطه در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با بیان اینکه بیش از 900 میلیون ریال اعتبار برای مرمت این مسجد اختصاص یافته است، افزود: پی‌ریزی محوطه و مرمت دیوارها و سردر جبهه جنوبی انجام شده و برای زیبایی محوطه ساخت حوض و آب‌نما پیش‌بینی شده است.

محمدی، مسجد جامع سراب را از آثار تاریخی ویژه منطقه برشمرد و اظهار کرد: مسجد جامع سراب یادگار قرن نهم هجرى قمرى و مسجدی بدون گلدسته و مناره است که از یک شبستان بزرگ و یک حیاط کوچک در سمت غربى و دو در ورودى تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در تشریح شاخصه‌های بی‌بدیل این اثر تاریخی گفت: در ورودى شرقى کتیبه‌اى مرمرین با خط نسخ متداول دورهٔ گورکانیان و ترکمانان آق‌‌قویونلو و هم‌عصر سلطنت ابوالنصر اوزون حسن آق‌قویونلو نصب شده است.

وی یادآور شد: کتیبه مرمرین مسجد جامع سراب برای مرمت در حال حاضر در موزه آذربایجان نگهداری می‌شود البته این کتیبه پیش از این هم در دوره ایلخانی مرمت شده و چگونگی این مرمت در خود کتیبه نیز ذکر شده است.

محمدی، مسجد جامع سراب را یکی از قدیمی‌ترین مساجد منطقه معرفی کرد و افزود: با توجه به ساخت‌و‌سازهایی که طی سال‌ها انجام شده است مسجد در زیر زمین قرار گرفته و در ورودى با 10 پله به صحن شبستان مربوط مى‌شود و در بدنهٔ دیوار جنوبى پلکان، سنگ مرمر کوچکى کار گذاشته شده و بر آن عبارت «الشفاء فى الیوم بنت الیاس» حجارى شده است.

وی با بیان اینکه شبستان مسجد مجموعه‌اى است از 60 گنبد که همه آنها (به استثناى ردیف چهارم از شرق) به‌صورت مستقیم بر روى طاق جناقى و ستون‌ها نهاده شده‌اند، گفت: مسجد داراى منبر چوبى هفت پله بلندى به‌طول 3.6 متر و به ارتفاع 2.10 متر است که در بالاى سطح شرقى نام واقف آن با خط ثلث زیبا، از چوب سفید منبت‌کارى شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان خاطرنشان کرد: مسجد جامع سراب سه محراب دارد که هر کدام از ویژگى‌هاى خاصى برخوردار بوده و یکى از این محراب‌ها بسیار نفیس و زیبا و از کاشى‌ لعابدار برجسته بوده و از زیبایى قابل توجهى برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه مسجد جامع سراب یادآور شد: مسجد جامع سراب به‌دلیل قدمتی که دارد و در مرکز شهر واقع شده و در طول سالیان همواره پویا بوده و نقطه عطف شهر محسوب می‌شده است.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول