اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد قزوین خبر داد

استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری نماز و نیایش در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین از استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری نماز و نیایش در این استان خبر داد.

استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری نماز و نیایش در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدحسین شفیعی‌ها در مراسم اختتامیه جشنواره سراسری نماز و نیایش در قزوین، اظهار کرد: برای اینکه نویسندگان و شاعران در مقوله نماز و نیایش تمرکز و تأمل بیشتری داشته باشند دبیرخانه دائمی این جشنواره در قزوین مستقر شده است و جشنواره سراسری نماز و نیایش به صورت دوسالانه در قزوین برگزار می‌شود.

وی با اعلام آمار شرکت‌کنندگان نخستین جشنواره سراسری نماز و نیایش تصریح کرد: در بخش شعر 139 شاعر، 836 اثر خود را ارسال کرده بودند که بیشتر این آثار از شهرهای قزوین، همدان، اصفهان و تهران بوده و همچنین در بخش داستان این جشنواره نیز 233 اثر از 94 نویسنده ارسال شده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین با اشاره به اینکه جشنواره نماز و نیایش کشوری است، بیان کرد: از نخستین دوره برگزاری این جشنواره هنرمندان و ادبای خوبی از سراسر کشور استقبال کردند.

شفیعی‌ها ادامه داد: هدف غایی جشنواره سراسری نماز و نیایش بیان حقیقت مسلم عبودیت با زبان‌های مختلف به جوانان و مردم بود.

وی اضافه کرد: آنچه در پرتو برگزاری جشنواره سراسری نماز و نیایش مهم است درک بهتر راز عبادت بوده، عبادت یک سری دارد همان‌گونه که عالم ماده شکل تنزل‌یافته ملکوت عالم است و عبادت نیز در یک مرحله احکام است و در مرحله‌ای نماز است.

شفیعی‌ها با بیان اینکه عمق عبادات در حکمت نهفته است، خاطرنشان کرد: فهم حکمت عبادات برای انسان‌ها بسیار ارزشمند است و همانند مکه و منا که صورت ظاهری آن ذبح گوسفند است، در شکل باطنیش ذبح هوا و هوس دنیایی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین عنوان کرد: عبودیت جزو ذات انسان است و اوج تجلی مادی آن در نماز ظهور می‌کند، نماز بلندترین نردبان انسان برای رسیدن به این مقام است.

شفیعی‌ها با بیان اینکه تمامی انسان‌ها برای رسیدن به حقیقت مطلق گرایش دارند، خاطرنشان کرد: دین مسیری است برای رسیدن به حقیقت مطلق که انسان‌ها به دنبال آن هستند.

وی اظهار کرد: حقیقت عبادت به این معناست که عبد جز معبود کسی را نبیند حقیقتی که در آن کاستی وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین تأکید کرد: این موضوعاتی است که هنرمند می‌تواند ضمن انتقال آن به نسل جدید، جوانان را با حقیقت عالم آشنا کند.

شفیعی‌ها ادامه داد: هر هنرمندی که در سرزمین ایمانی و توحیدی زندگی می‌کند باید نگاهش این‌گونه باشد که انسان‌های دیگر را به حقیقت الهی توصیه کند.

وی رسیدن به عبودیت را بزرگ‌ترین موفقیت انسان در این دنیا دانست و افزود: ‌اگر انسان‌ها بتوانند عبودیت را بفهمند یقینا راه خوشبختی را پیدا می‌کنند.

حمیدرضا شکارسری داور این جشنواره در ادامه این مراسم اظهار کرد: با تغییر نوع زندگی بشر، اشعار نویسندگان نیز باید به روز شود و شاعران رو به نوگرایی بیاورند.

وی ادامه داد: شعر و نیایش در طول تاریخ نه تنها از همدیگر جدا نبودند بلکه همیشه همراه و قرین یکدیگر بودند.

عضو هیئت داوران جشنواره سراسری ادبی نماز و نیایش خاطرنشان کرد: ما در ادعیه‌های خودمان نیز از تکنیک‌ها و شگردهای شعری کم‌سراغ نداریم که دارای وزن، موسیقی و قافیه خاصی هستند.

شکارسری اذعان کرد: ما از مذهبی بهره‌مند هستیم که دائما با گذشت زمان و تاریخ خود را به‌روز می‌کند، پس شکل آفرینش‌های ادبی ما نیز بی‌تردید باید به روز شود و نگاه به موضوعات تغییر کند.

وی یادآور شد: ارتباط شعر با نماز و نیایش یک ارتباط نو و ساده نیست، بلکه این ارتباط از زمان نخستین آثار ادبی وجود داشته است.

عضو هیئت داوران جشنواره سراسری ادبی نماز و نیایش با بیان اینکه اشعار ارسال شده به جشنواره نماز و نیایش از نظر رعایت مسائل فنی و عروض و قافیه عالی بود، تصریح کرد: اما هنوز اشعار از حالت سنتی و کلاسیک خارج نشده‌اند و در اشعار معناهای مدرن دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/ح10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول