اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار سیستان‌‌وبلوچستان:

طرح‌های مهر ماندگار سیستان‌وبلوچستان به 49 طرح افزایش یافت

خبرگزاری فارس: استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: تعداد طرح‌های مهر ماندگار در استان سیستان‌وبلوچستان با پیگیری‌ها انجام شده به 49 طرح افزایش یافت.

طرح‌های مهر ماندگار سیستان‌وبلوچستان به 49 طرح افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان‌وبلوچستان، علی‌محمد آزاد در این باره اظهار داشت: سهم استان در ابتدا 36 طرح بود که در سفر دستیار ویژه رئیس جمهور و بازدید از طرح‌ها و نیاز استان این تعداد به 49 طرح با اعتبار بیش از 55 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

وی افزود: این طرح‌ها با اختصاص اعتبارات تحرک ویژه به خود گرفته است و امیدواریم مطابق زمان به سرانجام برسند.

استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: تدبیر ویژه دولت این بوده که طرح‌های دولت نهم و دهم تا پایان همین دولت و با کمک مدیران دستگاه‌های اجرایی به سرانجام برسد.

آزاد تاکید کرد: تدابیر ویژه‌تر برای طرح‌های مهر ماندگار اندیشیده شده است و تحقق اهداف مهر ماندگار به همدلی و وفاق بیشتر و اراده مطلوب‌تر دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد.

وی با اشاره به طرح‌های ارزنده مهر ماندگار در سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: سهم این استان از طرح‌های مهر ماندگار قابل قبول است و باید مدیران در زمینه تکمیل این طرح‌ها نهایت تلاش را داشته باشند تا طرح‌ها به سرعت و در موعد مقرر اجرا شود.

نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: هدف دولت این است که طرح‌هایی که در دولت نهم آغاز شده و شرایط برای اتمام آنها فراهم است، تکمیل کند و به انجام رساند.

آزاد با اشاره به نقش سفرهای استانی در توسعه بزرگ‌ترین استان کشور بیان داشت: دولت مهرورز با شتابی تحسین برانگیز و اختصاص هزاران میلیارد ریال اعتبار به استان زیرساخت‌های لازم برای توسعه همه جانبه را فراهم کرد.

وی افزود: از 690 مصوبه سفرهای استانی دولت تاکنون 318 مصوبه اجرا و به بهره‌برداری رسیده، 556 مورد نیز در حال اجرا و باقی آنها در حال اجرا است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان توسعه بنادر چابهار، کنارک و احداث اسکله‌های صید و صیادی، خط آهن چابهار - زاهدان - سرخس، راه آهن زاهدان - بم، جاده‌های ترانزیتی چابهار ـ میلک زابل و میرجاوه ـ زاهدان ـ بم و جاده ترانزیتی ساحلی کنارک - جاسک - بندرعباس را از پروژه‌های بزرگ سفرهای استانی هیئت دولت عنوان کرد.

آزاد گفت: تاسیس و توسعه دانشگاه‌های ملی و بین‌المللی با 90 هزار دانشجو، پروژه‌های عظیم آبیاری و آبرسانی به شهرها و نیز مزارع کشاورزی و نیروگاه‌های عظیم برق‌رسانی، حذف مدارس کپری و بازسازی مدارس خشتی و گلی از دیگر دستاوردهای سفرهای استانی هیئت دولت به سیستان‌وبلوچستان است.

وی عنوان داشت: توسعه راه‌های ترانزیتی و تسهیل تردد از چابهار و بازارچه‌های مرزی سیستان‌وبلوچستان به دیگر نقاط استان و کشور، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار از 5/2 به 6 میلیون تن در سال از جمله بزرگ‌ترین پروژه‌های سفرهای استانی هیئت دولت به سیستان‌وبلوچستان است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: احداث 30 سد و مخازن آبگیری به منظور استحصال سالانه 3 میلیارد مترمکعب روان آب برای رونق کشاورزی و دامپروری منطقه از دیگر خدمات انجام شده دولت نهم و دهم در جنوب شرق کشور به شمار می‌رود.

آزاد ادامه داد: بر خلاف ذهنیت‌های منفی برخی افراد و محرومیت اسمی سیستان‌وبلوچستان، با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش کشاورزی، دامپروری و شیلات اکنون این استان علاوه بر تامین نیازهای خود سالانه بخش عمده‌ای از نیازهای سایر استان‌های کشور از جمله تهران را تامین می‌کند.

نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: سالانه یک میلیون تن صیفی‌جات از جمله 600 هزار تن هندوانه خارج از فصل، 200 هزار تن موز و انبه، 170 هزار تن خرما، 200 هزار تن انواع ماهی و میگو و 60 هزار تن گوشت قرمز از این استان به سایر مناطق کشور و برخی کشورهای همسایه صادر می‌شود.

آزاد همچنین در مورد پروژه‌های این استان در طرح ملی مهر ماندگار گفت: از جمله این طرح‌های بزرگ راه آهن چابهار - زاهدان، بزرگراه زاهدان - زابل در محوریت جاده ترانزیتی چابهار - میلک و نیز تکمیل بزرگراه ترانزیتی میرجاوه - زاهدان - بم است.

وی اجرای خط انتقال، شبکه آبرسانی و زهکشی سدهای زیردان و کهیر در جنوب سیستان‌وبلوچستان، اجرای خط دوم آبرسانی زابل - زاهدان به طول 220 کیلومتر، طرح آبرسانی به شهر خاش، احداث سالن ورزشی 2 هزار نفری شهر چابهار، تکمیل طرح مس چهل کوره نصرت‌آباد زاهدان و نیز تکمیل بیمارستان و چند مرکز درمانی را از جمله پروژه‌های طرح مهر ماندگار در استان عنوان کرد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان افزود: طرح‌های مهر ماندگار با اختصاص اعتبارات ویژه و اقدامات فوق‌العاده در حال اجرا است و اثرات بلند مدتی نظیر گازرسانی به شهرهای سیستان‌وبلوچستان خواهد داشت.

آزاد یادآور شد: در طرح مهر ماندگار تاثیر‌گذاری طرح‌ها در رشد و توسعه ملی مدنظر است اما در استان‌هایی همانند سیستان‌وبلوچستان واژه عدالت محوری نیز در قراردادن طرح‌ها در لیست مهر ماندگار نقش به سزایی داشت.

×مصوبه گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان در نوع خود بی‌نظیر بود

استاندار سیستان‌وبلوچستان با اشاره به 690 مصوبه ره‌آورد سه سفر استانی اظهار داشت: مصوبه‌های ارزشمند زیادی در این زمینه وجود دارد اما شاید اگر بخواهیم مصوبه‌ای را برتر از دیگران بدانیم که تاثیر‌گذاری بیشتر در تمامی ابعاد زندگی مردم در سیستان‌وبلوچستان داشته، گازرسانی از عسلویه به ایرانشهر است که در نوع خود بی‌نظیر است.

آزاد افزود: این مصوبه خود به تنهایی گواهی بر عدالت محوری و نگاه برابر دولت به جای جای ایران زمین است که در زمینه توجیه طرح تنها خدمتگزاری به مردم را در راس قرار می‌دهد.

نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان یادآور شد: گازرسانی به مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق روستایی محروم و دور افتاده از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌داری بود که در سفرهای استانی دولت نهم در تحقق بخشی به رفع محرومیت‌ها آن را اجرایی کرد و اکنون مردم در جای جای این خطه از ایران اسلامی آن را لمس می‌کنند.

وی گفت: صرف نظر از گازکشی به منازل مسکونی و غیرمسکونی، تاثیرهای مثبت انتقال خط لوله گاز در تحقق مسیرهای توسعه و افزایش سرمایه‌گذاری‌های تجاری نیز قابل ملاحظه است.

استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: آرزوی دسترسی به گاز خانگی، آرزوی دیرینه‌ای برای بزرگان و چشم انتظاری زنان و مردان در منطقه شده بود اما با تامین اعتبارات مناسب و عزم راسخ، ناامیدی‌ها رخت بر بست و این پروژه اکنون با روندی شتابان در بیشتر شهرهای استان در دست اجرا است.

نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان یادآور شد: خط لوله گاز از عسلویه به ایرانشهر جدای از توجه به بعد تجاری آن، در توسعه زیر‌ساخت‌ها و رفع محرومیت سیستان‌وبلوچستان نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به وجود زیرساخت‌های مناسبت برای توسعه سیستان‌وبلوچستان گفت: ایجاد زیرساخت‌هایی نظیر راه‌آهن و گازرسانی به استان در آینده‌ای نه چندان دور، حل مشکلات بی‌کاری، توسعه و عمران استان را در پی خواهد داشت.

استاندار سیستان‌وبلوچستان اضافه کرد: بهره‌برداری از پروژه گازرسانی از عسلویه به ایرانشهر با 907 کیلومتر لوله‌گذاری و هزینه هزار و 730 میلیارد تومان یکی از دستاوردهای بزرگ دولت در این خطه است که اگر بخواهیم با شاخص‌های روز دنیا آن را بسنجیم به هیچ وجه این هزینه هنگفت توجیه اقتصادی ندارد.

آزاد خاطرنشان کرد: تاکنون برای اجرای خطوط لوله‌گذاری در شهرهای سیستان‌وبلوچستان، بالغ بر 800 میلیارد ریال هزینه شده است که این امر در کنار صرف هزینه 17 هزار میلیارد ریالی دولت برای انتقال گاز به استان نشان‌دهنده نگاه عدالت محورانه به سیستان‌وبلوچستان است و همچنین پیش‌بینی می‌شود برای اجرای تمامی خطوط انتقال گاز درون شهری در شهرهای سیستان‌وبلوچستان بیش از 13 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز باشد.

×سفرهای استانی سیستم مدیریتی نوین در حاکمیت اسلامی است

استاندار سیستان‌وبلوچستان با اشاره به نقش ارزنده سفرهای استانی هیئت دولت در رشد و توسعه برابر ایران زمین اظهار داشت: سفرهای استانی یکی از برجسته‌ترین و ماندگارترین ابتکاراتی است که طی سه دهه انقلاب فقط در دولت نهم پایه‌گذاری شده و با انجام و استمرار آن مردم مناطق مختلف کشور در این دیدارهای بی‌منت، طعم عدالت و پیشرفت را در جای جای این کشور اسلامی می‌چشند.

آزاد افزود: برجسته‌ترین نتیجه این سفرها، کم شدن فاصله مردم و مسئولان است که این نوع سیستم مدیریتی به خوبی حاکمیت اسلامی را نشان می‌دهد.

×سرمایه‌های اقتصادی سیستان‌وبلوچستان نباید مغفول بماند

استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: این خطه از ایران اسلامی به سبب برخورداری از هزار و 260 کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشورهای وابسته و مصرف‌کننده پاکستان و افغانستان و بیش از 360 کیلومتر مرز آبی با کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج همیشه فارس از موقعیت مناسب و ممتاز اقتصادی برخوردار است.

وی افزود: مدیریت مرز طی چند سال گذشته به گونه‌ای بوده است که جدای از افزایش صادرات، سهم به سزایی در تامین نیازهای استان و دیگر نقاط کشور را داشته است.

آزاد بیان داشت: با تلاش‌ها انجام شده، تمامی قوانین لازم برای تسهیل مبادلات مرزی در مرزهای سیستان‌وبلوچستان به تصویت هیئت دولت رسیده است که این امر زمینه‌ساز رشد توسعه تجارت در این خطه خواهد شد.

وی ادامه داد: مرز یک فرصت طلایی برای استان سیستان‌وبلوچستان محسوب می‌شود که باید از این قابلیت به خوبی و با برنامه‌ریزی صحیح استفاده کرد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان افزود: لذا در راستای بهره‌گیری از این فرصت و کمک به معیشت مرزنشینان و توسعه مبادلات مرزی باید نیازهای مرزنشینان کشورهای همسایه شناسایی و در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدام به تولید کالا کرد.

آزاد بیان کرد: این موضوع در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نیز موضوعیت دارد.

وی با اشاره به واردات دام از مرزهای سیستان‌وبلوچستان یادآور شد:  سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در زمینه کشتارگاه‌های صنعتی در سیستان‌وبلوچستان انجام شده که باید در شرایط کنونی به بهترین شکل از ظرفیت آنها برای کنترل بازار گوشت کشور استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان گفت: دولت در بخش کشتارگاه‌ها و صنایع بسته‌بندی بیش از 4 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در سیستان‌وبلوچستان انجام داده است.

آزاد بیان داشت: در چند سال اخیر، فعالیت کشتارگاه‌ها و صنایع بسته‌بندی در سیستان‌وبلوچستان بسیار مطلوب است و باید به بهترین شکل از زیرساخت‌های موجود استفاده کرد.

وی عنوان داشت: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی سیستان‌وبلوچستان و قرارگرفتن آن در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان، دسترسی آسان به هندوستان از طریق آب‌های آزاد و تامین زیرساخت‌های لازم برای فعال‌کردن بخش دام، این استان می‌تواند نقش به سزایی در تامین نیاز گوشت کشور همانند گذشته داشته باشد.

استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: سیستان‌وبلوچستان دارای ظرفیت‌های دامی و صنایع جانبی مطلوبی شامل کشتارگاه‌های صنعتی و بسته‌بندی است و پرواربندی دام افزون بر احیای دام بومی استان می‌تواند نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت گوشت کشور را به خوبی تامین کند.

آزاد افزود: با اعمال نگاه ویژه دولت به سیستان‌وبلوچستان، افزون بر تقویت صنعت دام بومی، فرصت‌های شغلی مناسبی برای مردم ایجاد می‌شود که در امنیت پایدار سیستان‌وبلوچستان نقش به سزایی خواهد داشت.

وی گفت: از سوی دیگر موقعیت راهبردی و ژئوپلتیکی سیستان‌وبلوچستان به عنوان دروازه آسیای جنوب شرق کشور می‌تواند محل تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور از کشورهای همسایه شود.

استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: در راستای واردات دام زنده از مرزهای سیستان‌وبلوچستان از اواخر بهمن ماه سال 90 الی 16 تیرماه امسال برای واردات 77 هزار و 390 راس دام مجوزهای لازم داده شد.

آزاد یادآور شد: از این تعداد مجوز تاکنون 37 هزار و 117 راس دام وارد قرنطینه‌های دامی و 36 هزار و 617 راس پس از طی مراحل سلامت کشتار شده و به بازار مصرف استان و کشور ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه این استان در زمینه تولید تون ماهیان رتبه برتری در سطح کشور دارد، اظهار داشت: برخورداری از تنها بندر اقیانیوسی کشور و صید 137 هزار تن انواع آبزیان با رشد 11/4 درصدی در سال 90 خود گواهی بر نقش ارزنده این استان در صنعت شیلات است که باید روز به روز تقویت شود.

استاندار سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: این میزان صید و صیادی در حالی سال گذشته به وقوع پیوست که سال 89، 123 هزار تن انواع آبزیان در این خطه صید شده بود.

نماینده عالی دولت در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان افزود: وجود 21 شهرک، ناحیه صنعتی و مجتمع کارگاهی با امکانات زیربنایی مناسب و مجهز، دسترسی به شبکه سراسری برق، راه، خطوط هوایی، راه آهن، بنادر آزاد، وجود پرسنل متخصص و تحصیلکرده با توانایی صادرات خدمات فنی و مهندسی و وجود دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مراکز فنی و حرفه‌ای در سطح استان و همچنین نیروی جوان و فعال جویای کار در استان، همسایگی با کشورهای پاکستان، افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد و بازارچه‌های مرزی بستر مناسبی برای مبادلات تجاری بین این استان و کشورهای همسایه است.

آزاد گفت: وجود اندیس‌های متنوع از مواد معدنی و شناسایی و کشف ذخائر کرومیت، مس، گرانیت، کائولن و سنگ‌های تزئینی و مصالح ساختمانی از دیگر مزیت‌های استان جنوب شرقی ایران است.

انتهای پیام/ی30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول