اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت استان قم:

مخالفت‌ها در اجرای طرح پزشک خانواده تأثیری ندارد

خبرگزاری فارس: مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت استان قم گفت: با توجه به اینکه طرح پزشک خانواده به عنوان قانون لازم‌الاجراست موافقت‌ها و مخالفت‌ها در اجرای آن تاثیری ندارد.

مخالفت‌ها در اجرای طرح پزشک خانواده تأثیری ندارد

محمدجواد باقریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در استان قم اظهار داشت: این طرح از سال 84 در روستاهای کشور آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

وی افزود: از سال 84 مسئولان نظام سلامت تصمیم گرفتند این طرح را در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ به اجرا برسانند که در این راستا سه استان بزرگ سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شدند.

مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت در استان قم ادامه داد: دستورالعمل طرح در تیرماه سال 90 بررسی شد و سپس دولت، وزارت بهداشت را موظف کرد تا طرح پزشک خانواده را در سراسر کشور اجرا کند.

وی اضافه کرد: از زمان ابلاغ این دستور از سوی دولت به وزارت بهداشت و درمان، مطالعات طرح پزشک خانواده آغاز شد که در بهمن ‌ماه سال 90 نسخه طرح 02 برنامه پزشک خانواده تدوین و برای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به عنوان نسخه لازم‌الاجرا ارسال شد.

باقریان از انعقاد تفاهمنامه‌ای بین وزیر بهداشت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد کرد و گفت: این طرح از جمله مواردی است که در برنامه پنجم توسعه دیده شده است.

وی با بیان اینکه طرح 02 پزشک خانواده از جمله طرح‌هایی است که مورد حمایت دولت است تصریح کرد: نسخه طرح 02 و تغییرات آن به تصویب هیئت دولت رسیده و اکنون دولت بر اجرای آن به صورت جدی اهتمام دارد.

مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت در استان قم ادامه داد: بعد از تصویب این طرح در هیئت دولت مقرر شد طرح پزشک خانواده تا پایان تیر ماه سال 92 در سراسر کشور به اجرا برسد و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در اجرای طرح پزشک خانواده وارد شدند.

وی با بیان اینکه برخی از استان‌ها در اجرای این طرح ملی پیشگام بوده‌اند تصریح کرد: در برخی استان‌هایی که طرح پزشک خانواده اجرا شده است مردم استقبال مناسبی از اجرای آن داشتند.

باقریان اجرای طرح پزشک خانواده را از جمله تکالیفی دانست که بر عهده دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شده و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به عنوان کارمندان دولت باید نسبت به اجرای آن تلاش کنند.

وی با اشاره به اعلام مخالفت برخی پزشکان از اجرای این طرح در استان قم گفت: مخالفت‌ها و موافقت‌ها در اجرای طرح پزشک خانواده در قم تاثیری ندارد.

مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت استان قم طرح پزشک خانواده را قانون دانست و اضافه کرد: این طرح از جمله تکالیف و قوانینی است که بر عهده ما نهاده شده و هنگامی که مسئله‌ای قانون شد اجرای آن برای همه لازم است. 

وی با بیان اینکه هر قانونی که وضع می‌شود منفعت همه افراد را در نظر نمی‌گیرد تصریح کرد: گاهی اوقات برخی قوانین به ضرر برخی افراد جامعه است ولی باید اجرا شود.

باقریان با تبیین برنامه پزشک خانواده در سه سطح خاطر نشان کرد: در سطح یک شهروندان در طرح پزشک خانواده ثبت‌نام و پزشک مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: شهروندان با مراجعه به پزشک خانواده نسبت به تشکیل پرونده الکترونیک اقدام می‌کنند و تمام جمعیت خانوار ویزیت پایه می‌شوند.

مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت استان قم نخستین سطح برخورد افراد جامعه را پزشک خانواده دانست و ادامه داد: پزشک خانواده ویزیتی دریافت نمی‌کند و خدماتی چون تجویز دارو، تزریقات در مطب، خدمات مامایی و مشاوره‌ای، مشاوره روانشناسی و تغذیه و دیگر خدمات غیر از خدمات پاراکلینیک یعنی رادیولوژی و سونوگرافی همه به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با تبیین چگونگی خدمت‌رسانی در امور پاراکلینیکی تصریح کرد: از مجموع هزینه‌های آزمایشگاهی و سونوگرافی 30 درصد را بیمار پرداخت می‌کند.

باقریان ادامه داد: در صورتی که کسی نیازمند خدمات پزشکی سطح دو باشد پزشک خانواده وی را با فرم ارجاع الکترونیکی به پزشکان متخصص ارجاع می‌دهد.

مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت استان قم به تبیین چگونگی ویزیت بیمار توسط پزشک متخصص در این طرح پرداخت و گفت: بیمار از مجموع هزینه تعیین شده به عنوان پزشک متخصص تنها 10 درصد را پرداخت می‌کند.

وی تهیه دارو در سطح دو را به عهده بیمار دانست و تصریح کرد: هزینه ناشی از خرید داروی بیمار در سطح دو مانند گذشته تا 30 درصد بر عهده بیمار است.

باقریان با بیان اینکه خدمات فوق تخصصی در این طرح برای مددجویان انجام می‌شود تصریح کرد: در صورتی که بیمار نیازمند خدمات پزشکی فوق تخصصی باشد بیمار با فرم ارجاع از طرف پزشک متخصص به پزشک فوق تخصص در سطح سه ارجاع می‌شود.

وی ویزیت پزشک فوق تخصص را در این طرح 30 درصد عنوان کرد و گفت: در این طرح بیمار باید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، نیروهای مسلح و یا کمیته امداد امام خمینی را داشته باشد.

به گفته مدیر گروه گسترش شبکه بهداشت استان قم، با توجه به اینکه طرح پزشک خانواده برای دولت بسیار هزینه‌بر است، شرط ایرانی بودن خانواده‌هایی که نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کنند، لحاظ شده است.

وی دفترچه دیگر بیمه‌ها را مورد قبول در این طرح ندانست و گفت: به زودی دیگر شرکت‌های بیمه با این طرح، قرارداد خواهند بست.

انتهای پیام/ز10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول