اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شرفخانی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس خبر داد

تربیت یک میلیون حافظ قرآن در 4 سال / توزیع درسنامه حفظ قرآن کریم در سطح کشور

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در طرح ملی حفظ قرآن و تربیت حافظان قرار است در طول چهار سال یک میلیون حافظ قرآن کریم تربیت شوند.

تربیت یک میلیون حافظ قرآن در 4 سال / توزیع درسنامه حفظ قرآن کریم در سطح کشور

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در آمل در مورد تعداد جامعة‌القرآن کریم سطح کشور، طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم، طرح غنی‌سازی اوقات فراغت توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور با عنوان نشاط معنوی و چگونگی تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی سخن گفت.

شرفخانی توسعه و نهادینه‌سازی فرهنگ و مفاهیم قرآن کریم را در تمام بخش‌های جامعه نیازمند رشد و تربیت حافظان قرآن دانست و ابراز داشت: حفظ قرآن کریم می‌تواند مسیر درست زندگی را با به کار‌گیری دستورات آن به انسان بیاموزد و عجین شدن با قرآن و مفاهیم بلند آن را به همراه داشته باشد.

وی یکی از راه‌های آشنایی انسان با فرهنگ و مفاهیم قرآن را حفظ آیات وحیانی و الهی برشمرد و تصریح کرد: باید نسل جوان ما که آینده کشور به دست آنها می‌افتد با قرآن مانوس شده و آیات وحیانی را در زندگی خود به کار گیرند.

* فعالیت 600 شعبه جامعه‌القران در سطح کشور

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد تعداد جامعه القرآن کشور به عنوان یکی از مراکز موسسات تعلیم قرآن و مفاهیم آن بیان داشت: هم اکنون جامعه‌القران به موسسه‌ای بزرگ تبدیل شده که در سطح کشور 600 شعبه دارد.

وی با اشاره به چگونگی فعالیت این موسسات یادآور شد: در برخی از استان‌ها و شهرهای کشور زیرساخت‌های خوبی برای این شعبه‌ها وجود دارد و کارها با قدرت پیگیری می‌شود ولی برخی از شعبه‌ها نیز ضعیف بوده و به کندی کار می‌کنند.

شرفخانی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر فعالیت طرح ملی تربیت حافظان کلام الله وحی اذعان داشت: طرح ملی حفظ قرآن و تربیت حافظان کار بسیار بزرگی است که تبدیل به پروسه شده و آن را برای چهار سال برنامه‌ریزی کردیم.

* تربیت یک میلیون حافظ قرآن در چهار سال

وی اضافه کرد: قرار است که هر ساله 250 هزار حافظ قرآن کریم داشته باشیم که در پایان چهار سال این تعداد به یک میلیون حافظ می‌رسد که این موضوع را تعهد کرده و در حضور نماینده ولی فقیه در مشهد و رهبر معظم انقلاب اسلامی متعهد شدیم که به طور میانگین هر ساله 250 هزار حافظ تربیت کرده و این رقم را تا پایان چهار سال به یک میلیون نفر برسانیم.

* ثبت‌نام 100 هزار نفر در طرح  تربیت حافظان

شرفخانی با اشاره به نظارت‌های مستمر بر طرح ملی تربیت حفاظ قرآن کریم عنوان کرد: براساس رصدهایی که در سایت سازمان مرکزی داریم تاکنون بیش از 100 هزار نفر از سراسر کشور در این طرح ملی با ثبت‌نام اعلام آمادگی کردند که این تعداد تنها افرادی هستند که بعد از تکمیل مراحل ثبت‌نام وارد سامانه شدند.

وی در مورد اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش راستی آزمایی ثبت‌نامی‌های طرح ملی حفاظ قرآن ابراز داشت: بعد از ثبت نام افراد در سامانه در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها کار رصد را آغاز کردیم تا چگونگی واقعی یا غیرواقعی بودن این نام‌نویسی‌ها سنجیده شود و حتی با دانش‌آموزان تماس گرفته و از چگونگی ثبت‌نام و آغاز کلاس‌ها سئوالاتی می‌کنیم.

شرفخانی با اشاره به اینکه طرح درس این طرح با ارائه کتاب درسنامه حفظ قرآن کریم مطرح شده است، گفت: این کار را در ابتدا از سازمان و استان‌ها آغاز کردیم که در سالن جلسات معاونت فرهنگی کامپیوترها با نظم خاصی چیده شدند تا اقدامات نظارت و ثبت‌نام انجام شود البته کار ارزیابی دانش‌آموزان حین طرح نیز انجام می‌شود.

* کیفی‌سازی در طرح ملی تربیت حافظان

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام اینکه به دنبال کیفی‌سازی بوده و اصلا حافظ کل نمی‌خواهیم، گفت: در دیدار با رهبر انقلاب نیز این مسئله مطرح شد که آیا منظور معظم‌له تربیت حافظ کل قرآن است که ایشان نیز به حفظ و به کارگیری قرآن در زندگی نسل جوان تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه سالم‌ترین نیروهای قرآنی کشور در جامعه قرآنی حافظان هستند، یادآور شد: آنها از نظر اخلاق، رفتار، منش و زندگی متفاوت با دیگر افراد جامعه قرآنی هستند زیرا با مفهوم سروکار دارند، قرآن را با مفهوم حفظ می‌کنند و حفظ مفهومی در آنها تاثیر بسزایی دارد.

* توزیع درسنامه حفظ قرآن کریم در سطح کشور

شرف خانی با اعلام اینکه هدف ما از تربیت حافظان حفظ مفهومی قرآن کریم است و به همین منظور درسنامه‌هایی نیز بین مراکز مختلف توزیع کردیم، خاطرنشان کرد: بحث ما بحث حفظ 10 یا 20 جزء نیست بلکه حفظ قرآن کریم از یک تا سه جزء است زیرا قصد داریم تا حافظ لذت حفظ را به درستی بچشد، وقتی که این حلاوت و لذت را چشید خود به کار حفظش ادامه می‌دهد.

وی با تاکید اینکه مرحله نخست این طرح حضوری و مرحله دوم آن غیرحضوری است، اذعان داشت: هدف‌گذاری ما در سال نخست تربیت 250 هزار حافظ  و تربیت یک میلیون نفر در پایان کار است.

شرفخانی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وجود طرح نشاط معنوی در کنار امامزادگان کشور چه تاثیری دارد، گفت: در اجرای طرح نشاط معنوی که در مجموعه اوقاف و امور خیریه در کنار امامزادگان کشور برگزار می‌شود، سه هدف کلان را دنبال می‌کنیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در هدف نخست قصد داریم تا به رهنمودهای مقام معظم رهبری که فرمودند «امامزادگان ما به قطب فرهنگی تبدیل شوند» جامه عمل بپوشانیم، برای تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی باید زیرساخت‌های فرهنگی در این اماکن متبرکه از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری فراهم شود.

وی با اشاره به بحث ایجاد ارتباط بین نسل جوان و امامزادگان یادآور شد: این ارتباط معنوی جز با برگزاری طرح نشاط معنوی در امامزادگان اتفاق نمی‌افتد که با نگاه غنی‌سازی اوقات فراغت در تابستان وارد عمل شدیم.

* نشاط جوانی را با فضای معنوی امامزادگان گره بزنیم

شرفخانی با اعلام اینکه امامزادگان فضاهای معنوی دارند که باید نشاط جوانی را به این فضای معنوی گره بزنیم، گفت: در سال نخست، این طرح در 320 امامزاده فعالیت داشت ولی امسال با هدف پرکردن اوقات فراغت نسل جوان و نوجوان این طرح در نزدیک به یک ‌هزار و 300 امامزاده کشور در حال برگزاری است که در سال جاری بیش از هدف‌گذاری خود گام برداشتیم.

این مقام مسئول در بیان تفاوت طرح نشاط معنوی و غنی‌سازی اوقات فراغت تابستانی اوقاف و امور خیریه با دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: عمده دانش‌آموزان طرح اوقات فراغت دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر براساس کتاب‌هایی که چاپ خارج آن سازمان است تعلیم می‌یابند ولی ما امسال در سازمان اوقاف و امور خیریه درسنامه‌هایی برای این طرح درنظر گرفتیم که حتی این درسنامه‌ها دارای بخش‌های کارگاهی نیز هستند.

وی در مورد کار ویژه این سازمان در طرح نشاط معنوی سال جاری بیان داشت: امسال برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی طرح نشاط معنوی کتاب «الفبا، ب تا خدا»، برای مقطع راهنمایی کتاب « 30 نشانه یک راه» و کتاب «نردبان‌ها و پرتگاه‌های زندگی» برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در نظر گرفته شده است.

===============

گفت‌وگو از: قربانعلی مسافر

===============

انتهای پیام/ع10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول