اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد:

برگزاری اردوی گردشگری دختران نخبه کشور در کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری فارس: اردوی گردشگری نخبگان که با هدف شناساندن ظرفیت‌ها و همچنین معرفی فرهنگ و میراث غنی این استان به نخبگان کشوری بود به مدت سه روز در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

برگزاری اردوی گردشگری دختران نخبه کشور در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، اردوی گردشگری نخبگان سراسر کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد در روز 11 شهریور 91 آغاز گردید و تا 13 شهریور ادامه داشت.

افتتاحیه این اردو در تپه نورالشهدا در کنار قبور مطهر شهدای گمنام برگزار گردید و نخبگان به غبارروبی قبور مطهر شهدای گمنام پرداختند.

نخبگان پس از مراسم افتتاحیه به سمت دفتر امام جمعه یاسوج حرکت و با وی دیدار کردند، حجت‌الاسلام سید علی‌اصغر حسینی از حضور این نخبگان در استان قدردانی کرد و گفت: امیدواریم شاهد اثر تحولی باشیم که این نخبگان در این استان ایجاد خواهند کرد.

پس از دیدار خواهران نخبه سراسر کشور با امام جمعه یاسوج، به سمت آبشار رود بشار که از دیدنی‌ترین نقاط گردشگری در استان بوده حرکت و از آن کردند.

در طول مسیر راهنما راجع به گونه­‌های گیاهی استان، گویش مردم، آداب و رسوم عشایر، غذاهای محلی، طایفه­ها و قومیت­ها در استان، طول و عرض جغرافیایی، کوه‌ها و چشمه­‌ها، و نقاط دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد توضیحات مفصلی ارائه داد.

در ادامه سفر گروه نخبگان از کارخانه بزرگ لوله پلی‌اتیلن دنا صنعت یاسوج دیدن کردند، در این بازدید مدیر کارخانه راجع به خط تولید، آزمایشگاه، استانداردهای مورد استفاده و سایر موارد توضیحات مبسوطی ارائه کرد و در انتها به پرسش­های نخبگان علاقمند پاسخ داد.

پس از بازدید از کارخانه، اردو به سمت سد شاه قاسم حرکت کرد، این سد یکی از بزرگترین سدهای خاکی در نزدیکی شهر یاسوج است، دختران نخبه ساعتی چند از منظره و هوای بسیار دلپذیر آنجا بهره برده و اطلاعات مفصلی راجع به این سد کسب کردند.

گروه در روز یکشنبه 12 شهریورماه به سمت شهر توریستی سی­سخت حرکت خود را آغاز کرد. پس از سی‌سخت به طرف کوه گل که از زیباترین مناطق دیدنی این شهرستان محسوب می‌شود رفته و چند ساعتی را به کوهنوردی پرداختند.   

تماشای دریاچه کوه­ گل که از دریاچه­‌های بی‌نظیر کشور است برنامه بعدی آن‌ها بود، مدتی به سیر و سیاحت در اطراف دریاچه پرداختند و در بین راه از یک چادر عشایری که در ییلاق به سر می­برد، دیدن کردند.

راهنمای گروه توضیحات مفصلی راجع به زندگی عشایرنشینی، محصولات و صنایع دستی زنان هنرمند عشایر داد و نخبگان با عشایر مستقر در آنجا به گفت‌وگو پرداختند.

پس از بازگشت از دریاچه، گروه از منطقه چشمه میشی و رودخانه بسیار زیبا و پر آب آن دیدن کردند و سپس از حوضچه پرورش ماهی و انواع ماهی­های قابل پرورش در آب سرد و چگونگی پرورش ماهی قزل‌آلا بازدید داشتند.

سفر نخبگان به تنگ تامرادی

روز دوشنبه 13 شهریور ماه به سمت منطقه دشت‌روم حرکت کردند و در تنگه تامرادی به سیر و سیاحت پرداختند.

تنگه تامرادی دارای آبشارهای فراوان با مناظری بدیع و بسیار زیبا بوده که هر بیننده­ای را به شگفتی می­آورد و ناخودآگاه این آیه­ شریفه از قلب و دهان هر بیننده­ای جاری می­شود که " فتبارک الله احسن الخالقین".

پس از گردش در کوه و کمر این تنگه، گروه جهت دیار از سیاه­چادرها عازم محل ییلاق عشایر شدند، در محل اسکان سیاه­‌چادر­ها خواهران نخبه با چگونگی برپا کردن چادرها، نوع مواد به کار گرفته شده در ساخت چادرها جهت عایق بودن در برابر گرما و سرما، طرز نگهداری گله و طیور و سایر کارهای زندگی عشایری از نزدیک آشنا شدند.

مدیر بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد در پایان هدف از برگزاری این اردو را شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها و همچنین معرفی فرهنگ و میراث غنی این استان به نخبگان کشوری دانست.

علی مرادی افزود: چرا که بنیاد ملی نخبگان پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم تأسیس چنین بنیادی، شکل گرفت و از جمله تأثیرات تاسیس این بنیاد کاهش چشمگیر مهاجرت نخبگان، فرهیختگان و استعدادهای برتر به خارج کشور بوده است.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول