اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان و نویسنده فیلم دفاع مقدس:

«حس کودکی» برگرفته از تصورات ذهنی کودکی‌ام در دفاع مقدس بود

خبرگزاری فارس: کارگردان و نویسنده فیلم دفاع مقدس گفت: کتاب «حس کودکی» برگرفته از تصورات ذهنی کودکی‌ام در دوران دفاع مقدس بود.

«حس کودکی» برگرفته از تصورات ذهنی کودکی‌ام در دفاع مقدس بود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، فیلم «حس کودکی» سومین ساخته امین لطفی شهپر با موضوعی متفاوت در مورد حس کودکان حاضر در زمان دوران دفاع مقدس و استرس دوری از پدرشان است که این حس توسط خود نویسنده و کارگردان فیلم تجربه شده و در این خصوص امین لطفی شهپر طی گفتگویی به بیان خاطرات آن دوران خود پرداخت.

امین لطفی شهپر متولد 1358 نویسنده، کارگردان، تدوینگر و طراح صحنه و لباس فیلم حس کودکی، دوران کودکی خود را در سال‌های دفاع مقدس در شهر اهواز چنین توصیف کرد.

امین لطفی شهپر اظهار داشت: در آن زمان کودک بودم و بخشی از این خاطرات با توصیف‌های مادرم از گذشته در ذهن من باقی مانده است، پدرم نظامی بود و به همین دلیل کمتر در همدان بودیم و بیشتر دوران کودکیم در اهواز سپری شد در آن زمان به خاطر شروع جنگ پدرم به مأموریت‌های طولانی مدت فرستاده می‌شد و من به همراه خواهر، برادر و مادرم در اهواز زندگی می‌کردیم رویدادهایی که در ذهن کودکانه من از آن دوران ثبت شده بود را نمی‌توان در قالب کلمات گنجاند.

وی ادامه داد: تصاویری که به یاد دارم زمان بمباران تمام آسمان شهر سیاه می‌شد و من به دلیل سن کم خود درک صحیحی از دشمن نداشتم و با اشتیاق برای تماشای جنگنده‌های عراقی به پشت بام می‌رفتم و مادرم با جیغ و فریاد مرا به پایین و زیر پله‌ها می‌کشاند و صدای آژیر وضعیت خطر همه جا می‌پیچید و همه برای پیدا کردن پناهگاهی امن در رفت و آمد بودند.

این نویسنده اظهار داشت: برخی صحنه‌ها از آن دوران فراموش نشدنی است زمانی که خانه همسایه دیوار به دیوار ما با خاک یکسان شده بود و حس کودکی‌ام مملو از تشویش و اضطراب بود.

وی افزود: پدرم زمانی که به مأموریت می‌رفت به دلیل اینکه در آن دوران وسایل ارتباطی بسیار کم بود و یا در برخی مکان‌ها وجود نداشت گاه گاهی مادرم را در حال گریه به خاطر بی‌خبری از پدرم می‌دیدم مخصوصاً در زمان آزادسازی خرمشهر به مدت شش ماه از پدر بی‌خبر بودیم بعدها به ما خبر رسید که پدرم در یکی از عملیات‌ها مجروح شده و به بیمارستان در شهر دیگر منتقل شده است.

لطفی شهپر اعلام داشت: تم اولیه این فیلم خاطراتی بوده که در زمان کودکی در ذهن من ثبت شده و سعی کردم دیده‌ها و تجربیات خود را در قالب هنر برای مردم نمایش دهم.

وی هدف خود از ساخت این فیلم را نشان دادن نقش خانواده‌ها و فرزندان خردسالی که در دوران دفاع مقدس منتظر پدر خود بوده‌اند و به تصویر کشیدن عواطف کودکان جنگ اعلام کرد.

وی بیان داشت: کار خود و بازی در تئاتر را از سال 1379 در امور تربیتی اهواز شروع کردم، سپس برای بازی در برنامه با هم بخندیم تست داده و پذیرفته شدم و در سال 1380-1381 وارد انجمن سینمای جوان شدم.

در خصوص فیلم حس کودکی

کارشناس امور هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: فیلم حس کودکی به عنوان سومین کار من است که به بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافت.

وی افزود: این فیلم پیش از این به جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و جشنواره ملی فیلم یزد و هنر دینی کرمان و چند جشنواره دیگر راه یافته است و هم‌اکنون نیز در بخش ملی و داستانی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یکی از نمایندگان استان همدان حضور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با فیلمنامه حس کودکی توانستم در بخش فیلمنامه‌نویسی چندین جشنواره ملی و منطقه‌ای حضور پیدا کرده و جایزه دوم فیلمنامه‌نویسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان را در سال 87 کسب کرده و پس از تولید این فیلم عنوان نامزدی بهترین فیلم داستانی را در جشنواره منطقه‌ای افلاک در سال 91 و همچنین سه تندیس را در جشنواره استانی سکانس بیداری با عنوان‌های بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری کودک و بهترین فیلم این جشنواره را در استان همدان در سال 90 به دست آورم. 

لطفی افزود: فیلم کوتاه داستانی حس کودکی زاویه دیدی متفاوت و به دور از کلیشه، به جنگ تحمیلی دارد این فیلم روایت دختر بچه‌ای به نام شقایق است که در آرزوی بازگشت پدر خلبانش از جنگ است، او سعی می‌کند با دادن غذای خود به خداوند دعای خود را مستجاب کند تا پدرش هر چه زودتر پیش او بازگردد.

این فیلم به سفارش انجمن سینمای جوانان همدان و دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و با زمان 15 دقیقه و دوربین E-x3 و با فرمت HD تولید شده و قسمتی از تصاویر این فیلم به صورت دوربین زیر آب بوده و پس از اتمام تصویربرداری اولیه ضبط شده و بازیگران این فیلم عبارتند از؛ شقایق ورشوچی، لیلا حدادی، فاطمه عبادی مجد و طاهر رضا جعفری است.

امین لطفی اعلام داشت: در ساخت فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس نباید به سراغ شعار دادن برویم بلکه مظلومیت‌ها و رویدادهای رخ داده را با ذوق و استعداد هنری نمایانده و نباید قهرمانان جنگ را غلوآمیز طوری که نگرش مردم به این افراد پیامبرگونه باشد نشان دهیم بلکه مردم باید بدانند شهدا و فرماندهان از میان آنها بوده‌اند و هیچ کس کامل و معصوم نبوده است تا مردم آنها را دور از دسترس تصور نکنند.

لطفی افزود: تجربه کردن جنگ یک بعد موضوع است و بعد دیگر آن استعداد، هنر و خلاقیت فیلمساز است که با این دو بعد و با توجه به جزئیات کوچک، چون سینما متشکل از جزئیات کوچک است در بستر ایده اولیه مناسب و فیلمنامه‌ای جذاب با توکل به خدا و حمایت مسئولان که اگر دارای شناخت سینمایی باشند می‌توان اثری مطلوب را با همراهی تیمی حرفه‌ای تولید کرد.

وی در پایان اعلام کرد: از همه علاقمندان، هنرمندان و دغدغه‌داران عرصه دفاع مقدس دعوت می‌شود تا طرح‌ها و پیشنهادات خود را به واحد هنری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان واقع در بلوار بعثت، مابین خیابان‌های هنرستان و شکریه ارائه دهند و یا با شماره تلفن 8279000 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/صا30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول