اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا سال 2020 صورت می‌گیرد

افزایش واردات برنج در کشورهای آسیای مرکزی و میانه

رئیس و هماهنگ‌کننده مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج از افزایش واردات برنج به دلیل شرایط اقلیمی در کشورهای آسیای مرکزی و میانه تا سال 2020 خبر داد.

افزایش واردات برنج در کشورهای آسیای مرکزی و میانه

عباس شهدی کومله امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به حضور نمایندگان هشت کشور منطقه در نخستین دوره مشترک بین‌المللی – منطقه‌ای مبتنی بر تحقیقات برنج در گیلان اظهار کرد: دوره مذکور بر مبنای اولویت‌های کشورهای آسیای مرکزی و میانه در تولید برنج برگزار شده است.

وی هدف برگزاری دوره آموزشی تحقیقات تولید برنج را فرآیند تولید برنج از مزرعه تا بازار عنوان کرد و افزود: پژوهشگران کشورهای آسیای میانه و مرکزی با تکنیک‌های جدید تولید برنج آشنا می‌شوند.

شهدی‌کومله تکنیک‌های تولید برنج را براساس رشد جمعیت، تغییر کاربری اراضی و نیاز مصرف برنج منطقه دانست و تصریح کرد: واردات برنج به دلیل شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی منطقه تا سال 2020 در کشورهای آسیای مرکزی و میانه افزایش می‌یابد.

رئیس دفتر ایری در ایران تبادل تجربه پژوهشگران در تولید برنج را تاثیرگذار خواند و بیان کرد: کشورها برای موفقیت در تولید برنج تحقیقات خود را به صورت منطقه‌ای با همدیگر تبادل می‌کنند.

وی افزایش سطح عملکرد در شالیزارها را از جمله برنامه‌های دوره آموزشی مبتنی بر تحقیقات تولید برنج اعلام کرد و گفت: چگونگی کشت و یافته‌های تحقیقاتی در دوره مذکور تبادل می‌شود.

شهدی‌کومله تبادل تحقیقات تولید برنج را سبب ارتقای میزان عملکرد برای ارقام محلی و اصلاح شده ذکر کرد و یادآور شد: تکنیک‌های کشت در زمینه اصلاح و فرآیند تولید برنج ارتقا می‌یابد.

رئیس و هماهنگ‌کننده مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج، ارتقای معقول و منطقی میزان عملکرد و شناخت نحوه توسعه کشت برنج را از جمله اهداف برگزاری دوره آموزشی مبتنی بر تحقیقات تولید برنج برشمرد و اظهار کرد: ایران رهبری 10 کشور آسیای میانه و مرکزی در راستای چشم‌انداز 20 ساله کشور به دلیل پشتوانه علمی و فنی که توسط محققان ایری اثبات شده است، را به عهده دارد.

وی مدیریت آفات، تشخیص بیماری‌های برنج، مدیریت جامع علف‌های هرز، شناسایی علف‌های هرز برنج، مصرف بی‌خطر علف‌کش‌ها، تنظیم دستگاه کاربرد علف‌کش و مدیریت آب در پاسخ به کمبود آب را از برنامه‌های آموزشی مبتنی بر تحقیقات تولید برنج عنوان کرد.

شهدی‌کومله با تاکید بر تولید بذر با کیفیت، تصریح کرد: عمل‌آوری پس از تولید، برداشت، خرمن‌کوبی، خشک کردن و ذخیره برنج از دیگر برنامه‌های دوره آموزشی مبتنی بر تحقیقات تولید برنج در موسسه تحقیقات برنج کشور است.

انتهای پیام/84001/و30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول