اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بیمه خدمات درمانی گیلان:

41 درصد بیماران در گیلان داروی تزریقی مصرف می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل بیمه خدمات درمانی گیلان با اشاره به شاخص‌های نسخ در استان گفت: در کشور بیش از 40 درصد و گیلان 41 درصد دریافت کننده داروی تزریقی هستند .

41 درصد بیماران در گیلان داروی تزریقی مصرف می‌کنند

محمود عاطف‌راد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه بیش از یک میلیون و 450 هزار نفر زیرپوشش بیمه خدمات درمانی هستند، اظهار کرد: این تعداد 60 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی فعالیت بیمه خدمات درمانی استان را در 16 اداره شهرستانی، 8 نمایندگی، 35 دفتر پیشخوان دولت و یک‌هزار و 986 موسسه تشخیص درمانی طرف قرارداد با این بیمه ذکر کرد.

این مسئول، با اشاره به شاخص‌های نسخ در استان افزود: درصد بیماران دریافت کننده داروی تزریقی در ایران بیش از 40 درصد و گیلان 41 درصد است.

وی، ادامه داد: بیماران دریافت کننده داروی «آنتی میکروبیال» در ایران بیش از 40 درصد و گیلان 46 درصد و داروی «کورتیکوسترویید» در ایران بالغ بر 20 درصد و گیلان 22 درصد در هر نسخه است.

به گفته عاطف‌راد، در بیشتر کشورهای دنیا مانند اوگاندا، بنگلادش، زیمباوه، اکوادور، یمن و سودان متوسط اقلام دارویی دو تا سه درصد و بیماران دریافت کننده داروی تزریقی 20 تا 30 درصد، دریافت کننده داروی «آنتی میکروبیال» 40 تا 50 درصد و دریافت کننده داروی «کورتیکوسترویید» کمتر از 20 درصد در هر نسخه است.

وی، خاطرنشان کرد: روند دریافت دارو ضمن هدر رفت منابع مالی موجب تضعیف ارتباط پزشک و بیمار، افزایش نارضایتی بیمار، شکست درمان و افزایش مدت بستری می‌شود.

مدیرکل بیمه خدمات درمانی گیلان ابراز کرد: این اداره کل در راستای بهبود شاخص‌های نسخ قصد دارد در برنامه آینده گزارش آماری بررسی نسخ را به تفکیک هر پزشک ارسال کند بنابراین از همکاران طرف قرارداد انتظار می‌رود شاخص‌های مورد انتظار در میانگین اقلام دارویی هر نسخه را به کمتر از سه درصد، بیماران دریافت کننده داروی تزریقی کمتر از 35 درصد، آنتی میکروبیال کمتر از 35 درصد و کورتیکوسترویید را کمتر از 20 درصد در هر نسخه برسانند.

وی، کمک و همیاری پزشکان استان در  بهبود شاخص‌های نسخ را موجب استاندارد شدن شاخص‌های نسخ استان در کشور دانست.

عاطف‌راد متذکر شد: طبق آمارهای اعلام شده سازمان جهانی بهداشت، در بیشتر کشورهای دنیا بین 30 تا 40 درصد از بودجه سلامت  صرف تامین می‌شود که مصرف بخش عمده‌ای از آن به صورت غیرمنطقی است.

وی با بیان اینکه اکنون کشور ما به لحاظ مصرف دارو در لیست 20 کشور نخست دنیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای برطرف کردن مشکلات این سیستم با توجه به اینکه دارو و نظام مبتنی بر آن به چند عامل بستگی دارد، نیازمند عزم ملی و توجه تمام مسئولان و دست‌اندرکاران امر بهداشت و درمان، دیگر نهادها و سازمان‌های وابسته است.

این مسئول، یادآور شد: باید در راستای ایجاد یک نظام دارویی علمی و منطقی با اصلاح شیوه‌های مصرف دارو به طرف جامعه‌ای با مصرف مناسب، بی‌خطر، کارساز و با کیفیت که محور اقدام‌های علمی و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت در دنیا است، گام برداشته شود.

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول