اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کشاورزی، کلید خودکفایی

اهتمام فعالان بخش کشاورزی به استفاده بهینه ا‌ز آب و خاک

خبرگزاری فارس: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حال حاضر استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی موجود در سطح استان قم باید در دستور کار مسئولان بخش کشاورزی قرار گرفته و تمام توان خود را برای تحقق این مهم به کار ببندند.

اهتمام فعالان بخش کشاورزی به استفاده بهینه ا‌ز آب و خاک

به گزارش خبرگزاری فارس از قم بخش کشاورزی از جمله رکن‌های اساسی و مهم اقتصاد و امنیت کشور از نظر اشتغال، تولید، صادرات، حفاظت و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی و خدادادی، توسعه تحقیقات و فناوری‌ها و به ویژه توسعه مشارکت مردمی است.

پس از پیروزی انقلاب به طور مستمر، توسعه و عمران روستاهای کشور همواره مورد توجه و تایید قانونگذاران، برنامه‌ریزان و دستگاه‌های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده که اقدامی قابل تقدیر است.

با این وجود باز هم در این زمینه شاهد ناهماهنگی‌ها و ناکارآمدی در بعضی موارد، تداخل وظایف، موازی‌کاری و سیاست‌های اشتباه و... بوده‌ایم که موجب اخلال در رشد این بخش مهم شده و نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشته است.

بخش کشاورزی هنوز با مشکلات عدیده از جمله بالا بودن ضایعات محصولات کشاورزی، پایین بودن کیفیت نگهداری، فقدان راهبردها و سیاست‌های بلندمدت، مشکل حمل و نقل و... روبه‌رو است که روند نزولی این بخش و نارضایتی و دلسردی را به دنبال خواهد داشت.

استان قم به دلیل داشتن شرایط اقلیمی متفاوت و کمبود منابع آب و خاک، شرایط خاص خود را دارد، شرایطی که توسعه کشاورزی در این استان را محدود کرده است.

توسعه بخش کشاورزی در استان قم با توجه به شرایط موجود امری غیر قابل دسترسی یا دسترسی به آن مستلزم هزینه‌های بسیار زیادی است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در حال حاضر استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی موجود در سطح استان باید در دستور کار مسئولان بخش کشاورزی قرار گرفته و تمام توان خود را برای تحقق این مهم به کار ببندند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که فرمول‌هایی که در سراسر کشور برای استفاده بهینه از منابع آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌تواند چندان در قم قابل اجرا و استفاده باشد. استفاده از روش آبیاری قطره‌ای به دلیل شور بودن آب قم منجر به فرسایش خاک می‌شود. هنگامی که زمین‌های کشاورزی به صورت غرقابی آبیاری می‌شوند، شوری موجود در آب در سراسر سطح زمین پخش شده و درصد کمتری از نمک جذب خاک می‌شود، ولی در روش آبیاری قطره‌ای تمام شوری موجود در آب فقط در یک مکان آن هم درست در پای ریشه درخت جذب خاک می‌شود، که این مهم می‌تواند موجب از بین رفتن درختان و شوری بیش از حد خاک شود. پس ضروری است کارشناسان بخش کشاورزی استان قم با به‌کارگیری روش‌های مناسب و کارشناسی شده، نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.

هفته جهاد کشاورزی بهانه‌ای است تا مسئولان اقدامات و فعالیت‌های خود را به اطلاع مردم برسانند و امید است نتیجه حاصل از این اقدامات به نفع بخش کشاورزی که محور توسعه و کلید خودکفایی است، باشد.

=================

یادداشت: جواد قاسمی‌ورجانی

=================

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول