اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد

شناسایی 4 بیمار مبتلا به تب کریمه‌ کنگو

خبرگزاری فارس: مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ابتدای سال چهار مورد ابتلا به تب کریمه ‌کنگو در استان شناسایی شده است.

شناسایی 4 بیمار مبتلا به تب کریمه‌ کنگو

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید شایسته پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مخزن اصلی ویروس تب کریمه‌ کنگو در طبیعت کنه است، اظهار کرد: ویروس تب کریمه‌ کنگو در تمام مراحل تکامل کنه در بدنش باقی می‌ماند و از طریق تخم کنه به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه ‌کنگو بیماری حاد ویروسی خونریزی‌ دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است که به صورت ناگهانی آغاز شده و سبب مرگ حداکثر 50 درصد از بیماران می‌شود.

مدیر گروه تخصصی بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در سال گذشته 23 مورد بیمار مشکوک به تب کریمه‌ کنگو در خراسان جنوبی مشاهده شد که سه مورد قطعی و سه مورد محتمل بود.

شایسته تصریح کرد: طی سال‌های اخیر این بیماری در استان‌های مختلف کشور مشاهده شده، ولی بیشترین موارد در استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و گلستان گزارش شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان جنوبی با اشاره به راه انتقال تب خونریزی دهنده کریمه ‌کنگو گفت: تماس با دام‌های آلوده، خون و ترشحات لاشه و دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های دریافتی بیمار آلوده از اهم راه‌های انتقال این بیماری است.

شایسته با اشاره به دوره نقاهت این بیماری افزود: چنانچه بیمار فوت نکند معمولا پس از 10 روز به تدریج با کمرنگ شدن ضایعات پوستی علائم بیماری برطرف شده و بیمار بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به روش‌های پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه‌ کنگو یادآور شد: ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های صنعتی و مجاز، استفاده از وسایل ایمنی شامل کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش‌بند پلاستیکی بلند، شلوار بلند و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی برای جلوگیری از گزش کنه شامل استفاده از پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، چکمه و دستکش در هنگام تماس با دام، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شست‌وشوی آن‌ها از اهم روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

انتهای پیام/ز20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول