اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل انتقال خون استان قزوین:

2 بیمارستان قزوین گواهی مراقبت از خون دریافت کردند

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل انتقال خون استان قزوین گفت: بیمارستان‌های بوعلی و شهید رجایی استان قزوین جزو 11 بیمارستان کشور هستند که توانستند گواهی مراقبت از خون را دریافت کنند.

2 بیمارستان قزوین گواهی مراقبت از خون دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیامک اسدی امروز در نشست خبری که در سازمان انتقال خون قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته دو بیمارستان قزوین از 11 بیمارستان در کشور موفق به اخذ گواهی نظام مراقبت از خون شده است که این موفقیت نشان‌دهنده ارتقای عملکرد سازمان انتقال خون قزوین در سال گذشته بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سیستم نظام مراقبت از خون سال 89 در چهار بیمارستان استان قزوین مستقر شده است، اظهار کرد: این سیستم در سه بیمارستان دیگر استان قزوین تا پایان سال‌جاری مستقر می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته سازمان انتقال خون قزوین، خون و فرآورده‌های خونی سالم را برای مرکز درمانی نسبت به سال‌های گذشته به صورت مطلوبی فراهم کرده است.

مدیر‌کل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه بیش از 37 هزار نفر داوطلب برای اهدای خون در سال 90 به سازمان انتقال خون مراجعه ‌کرده‌اند، گفت: از بین این افراد بیش از 26 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند که این آمار نسبت به سال گذشته بیش از 15 درصد رشد یافته است.

اسدی بیان کرد: شاخص اهدای خون مستمر در سال 90 بیش از 52 درصد بوده که این آمار نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد یافته است.

افزایش 10 درصد مصرف فرآورده‌های خونی در قزوین

این مقام مسئول یادآور شد: در سال 90‌، 32 هزار و 597 واحد فرآورده خونی بین مراکز درمانی در استان قزوین توزیع شده که این آمار نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: افتتاح بیمارستان‌های ولایت و مهرگان در سال گذشته علت افزایش مصرف فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی این استان بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: بیش از شش هزار واحد فرآورده‌های خونی و خون سالم به استان‌های جنوبی ارسال شده که این نشان‌دهنده وضعیت مطلوب آمار اهداکنندگان خون در استان قزوین است.

اسدی بستر فرهنگ‌سازی اهدای خون و گسترش و ترویج فرهنگ اهدای خون بین مردم را از برنامه‌های سازمان انتقال خون قزوین دانست و بیان کرد: سال گذشته از اهداکنندگان خون در قزوین به مناسبت‌های مختلف از جمله روز زن از بانوان، هفته دفاع مقدس از جانبازان و روز خبرنگار از خبرنگاران تقدیر و تجلیل شد.

پایگاه‌های اهدای خون تاکستان تکمیل و تجهیز فنی شدند

این مسئول ادامه داد: پایگاه‌های اهدای خون شهرستان تاکستان در واحدهای آزمایشگاه، فرآورده‌های خونی، کنترل کیفی و به خصوص واحدهایی که مراجعه‌کنندگان اهدای خون بود، سال گذشته تکمیل و تجهیز فنی شدند.

مدیرکل اداره انتقال خون استان قزوین یادآور شد: توزیع کتابچه، بروشور و سی‌دی از برنامه‌های ترویج فرهنگ اهدای در بین مردم بوده است که امیدواریم شاهد رشد اهداکنندگان خون در سال‌جاری باشیم.

اسدی ابراز کرد: با تلاش‌های ستاد مرکزی انتقال خون عنوان اهدای خون در کتاب‌های دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی و راهنمایی تدوین شده است تا اهدای خون در بین دانش‌آموزان نهادینه شود.

وی اضافه کرد: بیشترین اهداکنندگان خون در استان قزوین بین 20 و 30 سال هستند.

این مسئول افزود: اهدای خون سرمایه اصلی اداره کل انتقال خون بوده و استان قزوین موفقیت خوبی در این زمینه کسب کرده است.

10 درصد اهداکنندگان خون بانوان هستند

اسدی با بیان اینکه بیشترین مصرف‌کنندگان خون از قشر بانوان هستند، گفت: اهداکنندگان خون در بین بانوان 10 درصد است که امیدواریم با ترویج فرهنگ اهدای خون بین آنان این آمار ارتقا یابد.

وی کمبود اعتبارات، کمبود نیروی انسانی و کمبود فضای فیزیکی را از مهم‌ترین مشکلات اداره کل انتقال خون استان قزوین برشمرد و بیان کرد: با برطرف کردن این مشکلات این اداره‌کل می‌تواند در سطح ملی خون و فرآورده‌های خونی بیشتری را برای افراد مورد نیاز خون فراهم کرده و همچنین از اهداکنندگان بیشتر خون دریافت کند.

این مسئول با بیان اینکه سال 89 با توجه به کمبود نیروی انسانی توانستیم 16 نیرو در مراکز درمانی انتقال خون جذب تا بتوانیم این مشکل را تا حدودی برطرف کنیم، بیان کرد: هنوز این اداره کل با مشکل کمبود نیروی انسانی از جمله پزشک به صورت جدی برخوردار است که امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و با جذب نیروی انسانی کافی این مشکل سریع‌تر برطرف شود.

اسدی اضافه کرد: با تأمین اعتبارات می‌توان مراکز انتقال خون در استان قزوین بیشتری ایجاد شده تا از تعداد بیشتری بتوان خون اهدایی دریافت کرد.

مدیر‌کل اداره انتقال خون استان قزوین افزود: باید فضایی در انتقال خون فراهم شود تا اهداکنندگان خون بدون دغدغه خاصی به این اداره مراجعه و خون اهدا کنند.

تلاش برای اهدای خون مستمر و برنامه‌ریزی شده در بین مردم

وی با بیان اینکه مردم در روزهای مناسبتی از جمله عاشورا و تاسوعا بیشتر برای اهدای خون به اداره کل انتقال خون استان قزوین مراجعه می‌کنند، ابراز کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق و ترویج فرهنگ اهدای خون در بین مردم مستمر و برنامه‌ریزی شده باشد تا مردم در همه روزهای سال خون اهدا کنند.

انتهای پیام/ب10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول