اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهداشت محیط علوم پزشکی اردبیل:

5 مکان غیربهداشتی در سرعین پلمب شد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با تقویت طرح‌های نظارتی و کنترلی حوزه بهداشت و عرضه موادغذایی بهداشتی ۵ مکان غیرمجاز در شهر سرعین تعطیل شد.

5 مکان غیربهداشتی در سرعین پلمب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد دانه‌زن صبح امروز در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان اردبیل در شهرستان سرعین اظهار  داشت: ما در موضوع کنترل عوامل محیطی بیماری‌های منتقله آب و غذا اقدامات کنترلی خود را تشدید کرده‌ایم تا در فصل گرما و تابستان بیماری‌های منتقله و شایع را به حداقل برسانیم.

وی موضوع نمونه‌برداری از آب شرب شهرها و روستاها و همچنین دقت در کلرزنی آب شرب مردم را ضروری اعلام کرد و بیان داشت: در این زمینه برخی نارسائی‌ها به متولیان تذکر داده شده تا در سلامت مردم چالش و خللی ایجاد نشود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود موضوع ممنوعیت تهیه و عرضه سالاد و سبزی را در مراکز توزیع موادغذایی، رستوران‌ها، هتل‌ها و تالارها یادآور شد و افزود: ما بازدیدهای متعددی را از مراکز عرضه یخ، بستنی‌فروشی‌ها، آبمیوه‌فروشی‌ها و استخرها داشته‌ایم تا موازین بهداشتی در این مراکز به دقت رعایت شود.

دانه‌زن به اجرای طرح ضربتی برخورد با عرضه‌کنندگان موادغذایی فاسد و غیربهداشتی به ویژه دست‌فروش‌ها و دوره گردها را خاطرنشان کرد و ادامه داد: ما از فروشندگان عسل در مسیرها و جاده‌های دسترسی استان نمونه‌برداری کردیم که در اغلب موارد با آلودگی‌های بهداشتی و اضافه کردن رنگ به این ماده غذایی ارزشمند روبرو شدیم.

وی از کشف و ضبط و جمع‌آوری خامه‌های فاسد و سرشیرهای مانده از مغازه‌های شهر سرعین نیز خبر داد و اضافه کرد: متاسفانه برخی از فروشندگان خامه و سرشیر ساعت‌ها و چندین روز این مواد را در جلوی آفتاب و محیط‌های باز قرار داده بودند که در این زمینه با عرضه‌کنندگان نیز برخورد لازم صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس مرکز بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بار دیگر از گردشگران، مسافران و عموم مردم در شهر سرعین و اردبیل خواست؛ از خرید آلوهای رنگی و غیرمجاز پرهیز کنند چرا که فرآوری آن به شکل بسیار نامناسب و گاه با رنگ‌های فرش صورت می‌گیرد.

دانه‌زن همکاری و همراهی خوب شهرداری‌ها، تعزیرات و مراجع قضایی را در این زمینه یادآور شد و گفت: امسال نیز طرح بهادیر در تمام شهرهای استان با اولویت سرعین و اردبیل در دو ماه آینده اجرا می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود موضوع تخلف برخی از آبگرم‌ها نظیر یل‌سوئی و ائل‌سوئی را در تخلیه فاضلابشان به سطح شهر و معابر خاطرنشان کرد و اظهار داشت: در کنار این تخلف آشکار بهره‌بردار آبگرم گاومیش‌گلی با ظرفیت 400 نفر پذیرش در هر سانس یک هزار و 500 نفر را داخل استخرها پذیرش می‌کند به حدی که اطراف این آبگرم در محیط داخلی پر از رخت‌آویزهای لباس و برخی آلودگی‌های همجوار با آبگرم است که به هیچ وجه این کار اصولی و بهداشتی نبوده و ما چندین بار خواستار تعطیلی این آبگرم شده‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بحث تعطیلی کشتارگاه سنتی سرعین و موضوع ذبح غیربهداشتی و خانگی را یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه نیز با مشکلاتی روبرو هستیم که اگر تدبیری درست در این زمینه اندیشیده نشود به یقین سلامت مردم در فصل تابستان به خطر می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دانه‌زن دستورالعمل کنترل محیط و مداخله در بیمار‌ی‌های منتقله آب و غذا را در فصل تابستان یادآور شد و گفت: با همکاری استانداری، فرمانداری، دادگستری، نیروی انتظامی و آب و فاضلاب شهری برخورد با متخلفان حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته و ما نیز برنامه‌های کنترلی خود را در فصل تابستان تشدید کردیم.

وی این کنترل‌ها را شامل آب آشامیدنی، کلرسنجی، استخرهای شنا، دفع بهداشتی و اصولی شهری و روستایی و همچنین جلوگیری از آبیاری سبزیجات با آب فاضلاب اعلام کرد.

رئیس مرکز بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: از 68 هزار هکتار اراضی کشت سبزیجات نمونه‌برداری‌های لازم انجام شد به طوری که هیچ کدام از این اراضی با فاضلاب خام انسانی آبیاری نمی‌شد.

این مسئول اضافه کرد: با تشدید بازرسی‌ها و کنترل‌ها به شکل شبانه و روزانه سال گذشته تنها دو مورد علائم بیماری وبا مشاهده شد که اغلب مربوط به مسافران ورودی بوده که با کنترل لازم جلوگیری از موارد مشکوک انجام شده است.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول